مراسم بهره برداری از 75 مرکز پیشگیری و تشخیص سرطان در سطح کشور به صورت همزمان با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری، سفیر ژاپن در ایران، معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار شد.
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: نخستین مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام کشور در شهر مشهد و در پیشگاه محضر آقا امام رضا(ع) افتتاح شده است.
دکتر سعید نمکی افزود: امیدوارم افتتاح این مراکز که زیرساختهای آن به همت دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت انجام شده در پیشگیری و تشخیص سریع سرطان در کشور نقش بسزایی داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: عملیات ساخت پنج مرکز پیشگیری و تشخیص سرطان در فضایی به مساحت سه هزار مترمربع از سال 1394 آغاز و امروز بهره برداری شد.
دکتر محمدرضا دارابی افزود: این مراکز با هزینه 140 میلیارد ریال در بیمارستانهای مشهد و کاشمر دایر شده اند. مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در بیمارستانهای امام رضا(ع)، امید و هاشمی نژاد مشهد و بیمارستانهای مدرس و موسی بن جعفر(ع) کاشمر فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: با راه اندازی کامل این مراکز تا نیمه نخست سال آتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دو سال زودتر از 'برنامه سند ملی سرطان' به حد انتظار توسعه مراکز تیپ یک سرطان نایل خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه 10 هزار مورد جدید سرطان در خراسان رضوی شناسایی می شود. این استان با شیوع 188 در صدهزار نفر جمعیت رتبه 15 کشوری را در ای زمینه دارد.
وی افزود: سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایران و جهان است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب بهداشت و درمان در منطقه شمال شرق کشور نقش مهمی در شناسایی و ارائه خدمات تشخیصی درمانی به بیماران مبتلا به سرطان دارد.
دکتر دارابی سه سرطان شایع در خراسان رضوی را در مردان شامل سرطان معده، پوست و کولورکتال و در زنان سرطان پستان، کولورکتال و پوست ذکر و بیان کرد: برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سه سرطان شایع پستان، سرویکس و روده بزرگ توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال اجر است.
وی گفت: همچنین در پنج بیمارستان امید، دکتر شیخ، شهید هاشمی نژاد، امام رضا(ع) و قائم(عج) مشهد بخش شیمی درمانی و در بیمارستانهای امید و امام رضا(ع) بخش رادیوتراپی فعال وجود دارد. در بیمارستان رضوی و در دو مرکز خصوصی شامل بیمارستان رضوی و مرکز رادیوتراپی انکولوژی رضا(ع) نیز این خدمات ارائه می شوند.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.