به گزارش خبرنگار ایرنا، این اثر تاریخی تا 24 بهمن ماه امسال در معرض تماشای عموم قرار دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم استرداد سردیس سرباز هخامنشی از آمریکا را نشانه دیپلماسی موفق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست.
ابوالفضل مکرمی فر اظهار امیدواری کرد با تلاشهای حقوقی ایران سایر اشیای تاریخی کشور نیز از موزه های خارجی به داخل کشور منتقل شود.
این قطعه تاریخی متعلق به سردیس مجسمه سنگی سر سرباز هخامنشی و نیزه وی است که در حدود 85 سال پیش از تخت جمشید در مرو دشت شیراز از دل خاک بیرون کشیده شد ، اما در سال 1936 میلادی از ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید به سرقت رفت و پاییز سال 2017 قرار بود این اثر تاریخی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شده و در حراجی عتیقه در نیویورک فروخته شود.
با اطلاع مسئولان میراث فرهنگی ایران از این موضوع و پیگیری های حقوقی دولت، سرانجام دیپلماسی بین المللی کشور جواب داد و این شیء تاریخی پنجم مهرماه 97 همزمان با بازگشت رئیس جمهوری ایران از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به ایران برگردانده شد.
به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سردیس هخامنشی بعد از نمایش در شهرهای مختلف کشور به سایت اصلی باستانی خود در تخت جمشید باز می گردد و بطور دائم در این محل در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.
این اثر تاریخی که حدود یک ماه پیش به استان خراسان رضوی منتقل شد پس از مدتی نمایش در این استان به سایر نقاط کشور منتقل می شود.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شده است.
سلسله هخامنشیان از سال 330 قبل از میلاد تا حدود 330 بعد از میلاد در ایران حکومت کردند.
تخت جمشید حدود 60 کیلومتری شمال شیراز در حوزه شهرستان مرودشت قرار دارد.
6070 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.