میدان استقلال مشهد محل عمده فروشندگان گوشت مرغ، ماهی، گاو و گوسفند است و تمرکز بازرسان دستگاه های نظارتی مختلف نیز بر همین منطقه معطوف شده لذا نماینده مجلس نیز امروز بررسی شرایط قیمت مرغ را از همین منطقه آغاز کرد.
ستاد تنظیم بازار کشور اخیرا قیمت هر کیلو گوشت مرغ کشتار روز برای مصرف کننده را 98 هزار ریال تصویب کرده و تمرد از آن را تخلف دانسته است اما مرغداران و فروشندگان با ادعای اینکه قیمت تمام شده تولید مرغ و عرضه آن بالاتر از نرخ مصوب است، حاضر به رعایت قیمت مصوب نشدند.
امروز هر کیلو مرغ کشتار روز در واحدهای عرضه در میدان استقلال مشهد به قیمت 131 هزار ریال و هر کیلو مرغ بدون آنتی بیوتیک تازه 141 هزار ریال به فروش رسید.

* هزینه تمام شده مرغ بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی که در این بازدید حضور داشت، گفت: امروز هر کیلو گوشت مرغ در کشتارگاه مشهد 130 هزار ریال به فروش رسید.
علی باخرد افزود: هر کیلو مرغ کشتار روز با احتساب 500 ریال کرایه حمل از محل کشتارگاه تا مغازه به قیمت 135 هزار ریال می رسد، از سوی دیگر هیات عالی نظارت بر بازار براساس قانون صنفی 10 درصد سود برای فروشندگان را در هر کیلو گوشت مرغ مجاز دانسته است.
وی اظهار داشت: در مجموع قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز با احتساب نرخ کشتارگاه، کرایه حمل و سود فروشنده باید 143 هزار ریال باشد، اما فروشندگان در مشهد هر کیلو مرغ کشتار روز را بدون در نظر گرفتن سود به قیمت 131 هزار ریال به فروش رساندند.
وی گفت: گزارش بازرسان سازمان صنعت از سطح شهر گویای فروش گوشت مرغ کشتار روز به قیمت هر کیلو 131 هزار ریال است و هیچ فروشنده ای بالاتر از این قیمت، مرغ خود را عرضه نکرده است.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: تولیدکنندگان مرغ مدعی هستند که همه دان مرغ مورد نیاز خود را با ارز 4200 تومانی دولتی دریافت نمی کنند و مبلغ بیشتری برای خرید دان هزینه می نمایند.
باخرد اظهار داشت: در صورتی که دان مرغ با ارز 4200 تومانی در اختیار مرغداران قرار گیرد و هزینه های تولید مرغ کاهش یابد، آنان می توانند هر کیلو مرغ زنده را به قیمت 66 هزار و 500 ریال وارد شبکه کنند تا هر کیلو مرغ کشتار روز به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به دست مصرف کننده برسد.
وی گفت: از سوی دیگر هم اکنون نیاز مردم خراسان رضوی به گوشت مرغ روزانه 400 تن است اما امروز 320 تن مرغ در بازار توزیع شده است که این امر نشان می دهد 80 تن در این حوزه کمبود وجود دارد و این کمبود در ساعات پایانی روز در سطح شهر مشهود است.

* اگر تقاضا و عرضه مرغ متعادل باشد، قیمت افزایش نمی یابد
عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی نیز در این بازدید با اشاره به کمبود گوشت مرغ در بازار مشهد گفت: نیاز این استان 400 تن در روز است اما توزیع مرغ روزانه 80 تن کسری دارد که این امر قیمت مرغ را افزایش می دهد.
محمد امین علیدوست افزود: اگر توزیع گوشت مرغ در بازار به میزان تقاضا باشد، قیمت افزایش پیدا نمی کند، به نظر می رسد مرغ به حد کافی وجود دارد اما به دلایلی کمتر کشتار می شود تا عده ای بازار را تحت کنترل خود درآورند.

* کاهش جوجه ریزی 2 ماه قبل، علت کمبود مرغ
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: 2 ماه قبل به دلیل اعتراض کامیون داران و مشکلاتی که در حمل و نقل بوجود آمد، جوجه ریزی در استان کاهش یافت و به سه میلیون قطعه جوجه در هر دوره رسید.
محمد یاحقی افزود: این در حالی است که 6 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه ریزی در سالنهای پرورش مرغ در هر دوره، نیاز استان را به گوشت مرغ تامین می کند لذا علت کمبود فعلی گوشت مرغ در بازار مشهد به کاهش جوجه ریزی طی 2 ماه قبل بازمی گردد.
وی اظهار داشت: گوشت مرغ که هم اکنون در بازار خراسان رضوی عرضه می شود، مربوط به 45 روز قبل است اما اکنون جوجه ریزی در استان به حد نرمال رسیده و از هفته آینده توزیع گوشت مرغ متناسب با نیاز مردم استان خواهد بود.
وی گفت: هم اینک متوسط قیمت گوشت مرغ در استان خراسان رضوی پایین ترین نرخ در کشور است و در هفته گذشته هشت کشتارگاه در استان، مرغ را با قیمت کمتر عرضه کردند که قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه در بازار به 108 هزار ریال رسید.
یاحقی افزود: شنبه هفته آینده در صورتی که کارگروه ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی تصویب کند، نهاده ها با ارز 4200 تومانی در اختیار مرغدارانی که قیمت مرغ را به هر کیلو 108 هزار ریال رساندند، قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: در صورتی که آذوقه برای مرغ با ارز 4200 تومانی در اختیار مرغداران قرار گیرد، ارائه گوشت مرغ به قیمت مصوب 98 هزار ریال از سوی عرضه کنندگان به راحتی قابل انجام است.

* اختصاص سهمیه 1500 تنی آذوقه برای مرغداران
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: طی پیگیری های انجام شده با مسئولان حوزه مرغ در تهران و قراردادی که با اتحادیه مربوطه منعقد شد، مقرر گردید هزار و 500 تن آذوقه با ارز 4200 تومانی در اختیار مرغداران قرار گیرد.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: در ازای توزیع این سهمیه، فروشندگان مرغ در خراسان رضوی موظف هستند گوشت مرغ کشتار روز را براساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه کنند.
وی بیان کرد: در قراردادی که تنظیم شده است، به ازای پرداخت سه کیلو کنجاله و چهار کیلو ذرت به هر مرغدار با احتساب ارز 4200 تومانی، باید یک کیلو جوجه 16 هزار ریال، یک کیلو مرغ زنده 66 هزار و 500 ریال و هر کیلو مرغ کشتار روز به قیمت 98 هزار ریال عرضه شود.
وی گفت: مجوزی که از وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع هزار و 500 تن نهاده دامی با قیمت ارز 4200 تومانی دریافت شده است، برای مدت زمان کوتاهی است تا بازار به تعادل برسد و کمبود مرغ و مشکلات ناشی از آن برطرف شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: این یک معادله پایاپای است و مرغداران باید در ازای سهمیه آذوقه ای که می گیرند، مرغ را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه کنند، لذا از هفته آینده باید دستگاه های نظارتی بر روی این توافق نظارت لازم داشته باشند.
حجت الاسلام پژمانفر اظهار داشت: در مجموع برای تعادل قیمت مرغ در درازمدت باید مشکل تولیدکنندگان را برطرف کرد تا تولید مرغ برای وی توجیه اقتصادی پیدا کرده و هزینه های سربار آن کاهش یابد و در این زمینه مدل هایی ارائه شده که نیازمند بررسی بیشتر در حضور دستگاه های اجرایی متولی است.

* تشکیل 40 پرونده گران فروشی مرغ
رئیس شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: از 9 آذر ماه امسال که ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مصوب برای مرغ را اعلام کرد تاکنون 40 پرونده تعزیراتی برای متخلفان در استان تشکیل شده است.
امید جلیلی اظهار داشت: تخلف در حوزه مرغ مربوط به گران فروشی است، برخی از مرغداران نیز فاقد فاکتور خرید بودند که گواه تخلف آنان از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار بود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.