رسول صنوبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با همت و پیگیری اعضای هیات مدیره تعاونی آب بران قنات قصبه گناباد و همکاری مدیریت جهاد کشاورزی، آستان قدس رضوی، اوقاف و امور خیریه و پایگاه میراث جهانی قنات قصبه پروژه لایروبی و رفع انسداد قنات قصبه اجرا شده است.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه ظرف امسال تاکنون منجر به افزایش دبی آب قنات از 119 لیتر در ثانیه فروردین امسال به 150 لیتر در پایان آذر ماه امسال شد. این میزان افزایش دبی آب در شرایط خشکسالی قابل توجه است زیرا عملکرد مناسب قنات قصبه می تواند در جلوگیری از مهاجرت و کمک به اشتغالزایی در حوزه های کشاوزی و دامپروری موثر افتد.
مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد اعتبار هزینه شده برای لایروبی و رفع انسداد قنات قصبه را سه میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: این قنات عمیق‌ترین و قدیمی ‌ترین کاریز در جهان است. آنگونه که از منابع کهن و همچنین سفرنامه ناصر خسرو و منابع شفاهی بر می‌آید آن را قنات قصبه می‌گفته‌ اند.
پرونده کاریز گناباد سال 1393برای ثبت در میراث معنوی و ملموس بشریت به سازمان یونسکو ارسال شد و پس از رسیدگی به عنوان قنات ایرانی به ثبت رسید و سال 1395 ثبت جهانی این اثر اعلام شد.
کاریز قصبه گناباد که سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2963 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده مربوط به دو هزا رو 700 سال پیش و تنها اثر پیشنهاد شده خراسان بزرگ به سازمان جهانی یونسکو برای ثبت است که در شهر گناباد در جنوب خراسان رضوی واقع ‌است.
گناباد به عنوان یکی از مناطق مواجه با خشکسالی شدید در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.