طرح شهرک تخصصی به منظور تجمیع و تقویت صنوف تولیدی و توزیعی در عرصه آجیل و خشکبار توسط بخش خصوصی مطرح شد اما عملیات اجرایی آن پس از دریافت مجوزهای اولیه و خرید زمین، نتوانسته مسیر خود را طی کند.
اتحادیه صنف آجیل و خشکبار مشهد به عنوان دومین اتحادیه کشور دارای هزار و 200 عضو، 280 واحد فرآوری، 150 واحد عمده فروشی و 700 واحد خرده فروشی است.
این کلانشهر با توجه به تعداد بسیار زائران و علاقه شهروندان به مصرف آجیل و خشکبار بیشترین سرانه مصرف این نوع محصول و خرید آن را به صورت سوغات در کشور دارد.
مشهد انحصار تولید تخمه جابانی (ژاپنی) و آلو خشک را در جهان دارد و همچنین 50 درصد از تولیدات انجیر خشک استان فارس که از مرغوبیت و محبوبیت خاصی در ایران برخوردار است توسط صادرکنندگان مشهد به خارج از کشور ارسال می شود.
علاوه بر آن با توجه با توسعه کشت پسته در خراسان رضوی و بحران کم آبی در کرمان پیش بینی می شود طی پنج سال آینده خراسان رضوی گوی سبقت را در این زمینه از کرمان ربوده و به رتبه اول تولید این محصول در کشور دست یابد.
بیشترین محصولات آجیل و خشکبار به صورت خام از سایر استانها یا کشورهای همجوار وارد مشهد می شود زیرا این شهر مرکز درجه یک فرآوری آجیل و خشکبار خام است.
به همین سبب طرحی از سوی بخش خصوصی به منظور تجمیع و تقویت ظرفیت های آجیل و خشکبار در این شهر در قالب راه اندازی نخستین شهرک تخصصی آجیل و خشکبار کشور ارائه گردید که می تواند گام بلندی در مسیر توسعه و درآمدزایی برای این منطقه باشد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد به عنوان یکی از متولیان ساخت این شهرک در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ساخت نخستین شهرک تخصصی آجیل و خشکبار کشور برای اولین بار در سال 1393 توسط بخش خصوصی مطرح و به تصویب دستگاه های اجرایی متولی در خراسان رضوی رسید.
علیرضا ارزانی ممقانی افزود: به همین منظور زمینی به مساحت 20 هکتار در منطقه میامی مشهد خریداری شد تا فضایی برای 130 واحد صنفی فرآوری، تولید و بسته بندی آجیل و خشکبار و اشتغالزایی برای سه هزار و 500 نفر فراهم شود.
وی اظهار داشت: تاکنون همه دستگاه های اجرایی متولی حوزه آجیل و خشکبار برای صدور مجوزهای لازم با بخش خصوصی همکاری کرده اند و زمین مورد نظر تسطیح و آماده دیوار کشی و اجرای عملیات است.
وی گفت: هفت ماه است که این پروژه معطل گرفتن پروانه ساخت از شهرداری است و هنوز این نهاد پروانه ساخت را صادر نکرده و هر روز به پشتوانه فلان ماده و تبصره قانونی به دنبال چاق تر کردن پروانه و گرفتن پول بیشتر است.
ارزانی ممقانی افزود: شهرداری هزینه صدور پروانه ساخت شهرک آجیل و خشکبار مشهد را 280 میلیارد ریال اعلام کرده که این هزینه باید توسط واحدهایی که قصد استقرار در این شهرک را دارند، پرداخت شود.
وی با پیش بینی هزینه سه هزار و 500 میلیارد ریالی ساخت کامل شهرک تخصصی آجیل و خشکبار مشهد اظهار داشت: در شرایط کنونی و با توجه به کاهش فروش آجیل و خشکبار، واحدهای فعال در این حوزه صنفی با مشکلات عدیده مواجه هستند و پرداخت چنین مبلغی برای صاحبان این واحدها توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: شهرک تخصصی آجیل و خشکبار مشهد به اشتغالزایی، ارزآوری و درآمدزایی برای استان، ساماندهی صنوف مزاحم و کاهش آلودگی هوا کمک شایانی می کند و در انتظار همکاری شهرداری برای شروع عملیات ساخت این شهرک هستیم.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد افزود: شهرک تخصصی آجیل و خشکبار در منطقه کم برخوردار مشهد قرار گرفته و فعالیت آن بسیاری از مشکلات منطقه حاشیه نشین این شهر را نیز حل می کند.
وی اظهار داشت: رویکرد شهرداری نسبت به پروژه شهرک تخصصی آجیل و خشکبار باید مبتنی بر تعامل و همیاری باشد زیرا با ساخت این شهرک باری از دوش شهرداری برداشته می شود اما شهرداری مانع ادامه روند ساخت این شهرک شده است.

* پاسخ شهرداری
شهردار منطقه پنج مشهد که مدیریت منطقه میامی (محل استقرار شهرک تخصصی آجیل و خشکبار) را برعهده دارد، در باره پروانه ساخت این شهرک به خبرنگار ایرنا گفت: برای ارائه مجوز ساخت شهرک تخصصی آجیل و خشکبار لایحه ای به شورای شهر ارائه شد.
حسین عبدالله زاده افزود: صنوف تولیدی آجیل و خشکبار جزو مشاغل مزاحم به شمار می روند لذا راه اندازی شهرک تخصصی در این زمینه به جمع آوری این نوع مشاغل کمک می کند و این موضوع در لایحه مربوطه در نظر گرفته شد.
وی اظهار داشت: از شورای شهر مشهد نیز برای شهرک تخصصی آجیل و خشکبار به اندازه تعداد واحدهایی که در آن مستقر خواهند شد، مصوبه لازم گرفته شده است.
وی گفت: طبق ماده 101 قانون شهرداریها، باید سهم سرانه شهرداری از سوی متولی ساخت شهرک آجیل پرداخت شود که براساس مصوبه شورای شهر، این شهرک از پرداخت 22 میلیارد و 700 میلیون ریال نیز معاف شده و باقی بدهی آن باید به شهرداری پرداخت گردد.
عبدالله زاده افزود: این امر به صورت کتبی نیز به شرکت متولی ساخت این شهرک اعلام شده است.
وی اظهار داشت: بدهی این شرکت به شهرداری 212 میلیارد و 700 میلیون ریال است که در صورت پرداخت این بدهی، منعی برای ساخت شهرک مزبور نخواهد بود.
وی گفت: صنف آجیل و خشکبار درخواست بخشش سهم سرانه شهرداری از ساخت شهرک تخصصی را دارد که این درخواست خلاف قانون است.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.