رضا جمشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روند مهاجرت جمعیت و توزیع نامتعادل آن در سطح خراسان رضوی سبب شده است 52،4 درصد جمعیت استان در شهرستان مشهد، 19،4 درصد در چهار شهرستان نیشابور، سبزوار، تربت جام و تربت حیدریه و 28 ،2 درصد از جمعیت خراسان رضوی در 23 شهرستان دیگر سکونت داشته باشند.
وی ادامه داد: بر این اساس، با تمرکزگرایی و مهاجرپذیری شدید شهرستان مشهد و حرکت جمعیت از نقاط روستایی و شهرهای پیرامونی به کلانشهر مشهد مواجه هستیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: همچنین با توجه به اطلاعات حاصل از نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 تعداد 1.6 میلیون نفر از جمعیت استان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته زندگی می کنند.
وی افزود: این جمعیت در 12 شهرستان محروم تایباد، فیروزه، تربت جام، جغتای، باخرز، جوین، خواف، درگز، زاوه، سرخس، خوشاب و کلات و 26 بخش محروم سایر شهرستانهای خراسان رضوی سکونت دارند.
جمشیدی همچنین به اقدامات انجام شده برای توانمندسازی مناطق محروم اشاره و بیان کرد: توزیع اعتبارات به صورت قانونی و متوازن بوده که در آن افزایش سطح برخورداری شهرستانهای زیر میانگین کشوری در شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی مد نظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این چارچوب توزیع اعتبار به میزان چهار هزار و 959 میلیارد ریال طی دو مرحله بر اساس میزان سطح برخورداری شهرستانهای استان خراسان رضوی انجام شد. همچنین به استناد موضوع جزء(1) بند الف ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد در راستای برنامه‌ ریزی منطقه‌ ای، تقویت اقتصاد روستایی و توسعه اقتصاد صادرات ‌محور در طول اجرای قانون برنامه توسعه هر سال در پنج ‌هزار روستا با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های بومی، محیطی و قابلیت محلی اقتصادی آن منطقه با مشارکت نیروهای محلی و بهره ‌گیری از تسهیلات بانکی، حمایت‌های دولتی و سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی آن روستاها را به ‌وسیله سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی در استانها تهیه نموده و به تصویب شورای توسعه و برنامه‌ ریزی استان مربوطه برساند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: در این چارچوب پارسال خراسان رضوی نسبت به تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی در سطح 31 دهستان استان و 467 روستای بالای 20 خانوار اقدام کرد.
وی افزود: ارائه هزار و 903 طرح با اشتغالزایی 36 هزار و 820 نفر و سرمایه گذاری مورد نیاز معادل 12 هزار و 760 میلیارد ریال از جمله نتایج تدوین این برنامه بوده است. تعداد روستاهای مشمول برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی در خراسان رضوی امسال 506 روستا است که باید براساس ظرفیتهای آنها برنامه ریزی لازم انجام گیرد.
جمشیدی مجموع سهمیه اعلامی برای استان خراسان رضوی در خصوص برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی را طی سالهای 1396 تا 1400 مبلغ هزار و 645 روستا ذکر کرد.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم دیگر توزیع تسهیلات 'قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری' است که سهم خراسان رضوی حدود 5.09 درصد معادل چهار هزار و 276 میلیارد ریال بوده که بدون احتساب 30 درصد اعتبارات متمرکز در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: تا پایان آبان ماه امسال دو هزار و 919 میلیارد ریال از این اعتبارات به خراسان رضوی ابلاغ شده است. این تسهیلات می تواند منجر به نگهداشت جمعیت در مناطق روستایی و عشایری شده و از مهاجرت روستاییان به مشهد و سایر شهرستانها جلوگیری کند.
وی افزود: در این راستا تا پایان آبان ماه امسال 34 هزار و 424 طرح توسط متقاضیان در 'سامانه کارا' به منظور دریافت تسهیلات مشاغل روستایی به ثبت رسیده و به سه هزار و 195 طرح به میزان دو هزار و 418 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 12 هزار و 25 نفر تسهیلات پرداخت شده است.
خراسان رضوی با وسعت 118 هزار و 851 کیلومترمربع(11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتار) معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل 28 شهرستان، 70 بخش و دو هزار و 540 روستا است. این استان همچنین با 8.1 درصد جمعیت کشور شش میلیون و 434 هزار و 501 نفر جمعیت در قالب دو میلیون و 450 هزار و 916 خانوار دارد. یک میلیون و 733 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.