ابوالفضل مکرمی فر روز سه شنبه در مراسم آغازین سومین همایش آموزشی توانمندسازی تشکلهای مردم نهاد خراسان رضوی افزود: حوزه فعالیتی در سازمان میراث فرهنگی بسیار گسترده و شامل سه محدوده وسیع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
وی به فعالیت 17 سمن در حوزه میراث فرهنگی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این شمار بسیار محدود است در حالی که در کشورهای توسعه یافته بیشتر فعالیتهای مرتبط با میراث ملی و فرهنگی خارج از دولت توسط بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد انجام می شود و دولت بیشتر نقش سیاستگذار را در این بخش دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: گرچه هم اینک سمنهای حوزه میراث فرهنگی فعالیتهای ارزشمندی انجام می دهند اما بیش از اینها می توان از ظرفیت این بخش بهره برد.
وی بر لزوم فعال شدن سازمانهای مردم نهاد در حوزه صنایع دستی نیز تاکید و بیان کرد: کلانشهر مشهد از سال 2016 به عنوان 'شهر جهانی گوهرسنگها' تعیین شده و صنایع دستی خراسان رضوی طی دو سال پیاپی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است بنابراین فعالیت سمنها در این حوزه بسیار موثر خواهد بود.
مکرمی فر گفت: در بحث میراث فرهنگی نیز جغرافیایی به نام خراسان بزرگ داریم که پهنه ای تاریخی است که سمنها می توانند معرفی درستی از میراث فرهنگی آن داشته باشند.
وی افزود: در بخش گردشگری نیز مشهد با حدود 31 میلیون زائر و مسافر نیاز به تبلیغ ندارد چون سیل مسافر به سوی این شهر سرازیر است. در بخش گردشگر خارجی نیز کمبودی وجود ندارد زیرا دو سوم گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند به مشهد می آید.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی همراهی و همکاری سمنها را برای توسعه گردشگری ضروری توصیف و بیان کرد: باید توانمندسازی سمنها در ابعاد مختلف صورت گیرد تا در ایجاد سمنهای جدید و توسعه اقدامات اجرایی به سازمان میراث فرهنگی کمک کنند.
سومین همایش آموزشی توانمندسازی تشکلهای مردم نهاد خراسان رضوی به مدت دو روز در محل موزه خراسان بزرگ در مشهد ادامه دارد. در چارچوب این همایش کارگاههای آموزشی و تخصصی با عناوین 'نقش کارآفرینی و خلاقیت در فعالیت سمنها، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی سمنها در حوزه میراث فرهنگی، نقش فناوری اطلاعات در توسعه فعالیت سمنها و اصول و مبانی حفاظت از مواریث فرهنگی' لرپا شده است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.