ابوالفضل حسن آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین نشریه خط بریل ایران و جهان با عنوان 'ایران سپید' در این مرکز نگهداری می شود.
وی گفت: 'ایران سپید' نخستین نشریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به نابینایان بود که به زبان فارسی و به خط بریل در تهران توسط موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران چاپ و نخستین شماره آن 28 آبان 1357 منتشر شد.
مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز استاد آستان قدس رضوی افزود: در آغاز این نشریه به صورت سه شماره در هفته و به شکل یکرو چاپ می ‌شد که پس از یک سال و نیم به چاپخانه تخصصی بریل کشور منتقل و به صورت دو رو چاپ شد. برخی از ستونهای این نشریه توسط نویسندگان نابینا و کم ‌بینای اهل قلم پر می ‌شد.
وی ادامه داد: نخستین نشریه غیررسمی ایران با عنوان 'روشندلان' نیز که توسط نخستین انجمن هدایت و حمایت نابینایان ایران در سال 1345 در تهران به چاپ رسید نیز در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد نگهداری می شود.
او گفت: 'محمد خزائلی' انجمن هدایت و حمایت نابینایان ایران را راه اندازی کرد و سال 1347 'مجله روشندل' را که نخستین نشریه ادواری رسمی چاپ‌ شده مرتبط با نابینایان در ایران است برای اشاعه اخبار مربوط به نابینایان ایران و جهان منتشر نمود.
مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی افزود: اولین نشریه بریل ایرانی نیز که به دو زبان فارسی و عربی نوشته شده با عنوان 'ماهنامه بشری' به همت جمعی از نیکوکاران در سال 1383 به عنوان یک نشریه غیردولتی منتشر شد و نمونه ای از آن نیز در این مرکز نگهداری می شود.
حسن آبادی اظهار داشت: نخستین مجله ویژه کودکان نابینا و کم بینا هم با عنوان 'ماهنامه بچه ها بشری' منتشره در سال 1391، نشریه قرآنی ویژه نابینایان با عنوان 'سپیده آفرین'، نخستین نشریه اطلاع ‌رسانی بخش نابینایان و معلولان کتابخانه ‌های کشور با عنوان 'اندیشه سپید' از دیگر نمونه هایی هستند که در مرکز مطبوعات آستان قدس نگهداری می شوند.
وی ادامه داد: مجله حرکت(انتشار سال 1376)، مجله علم و فرهنگ ویژه نابینایان (سال 1387)، مجله سپیدنامه وصال چاپ موسسه نابینایان شیراز نشریه دانشجویی سپیده چاپ شیراز که همه این عناوین ذکر شده در آرشیو مطبوعات آستان‌ قدس ‌رضوی موجود است.
او اضافه کرد: بیش از 10 عنوان نشریه چشم ‌پزشکی هم در آرشیو مطبوعات آستان ‌قدس ‌رضوی نگهداری می ‌شود که اطلاعات سودمند و مقاله ‌های علمی ارزشمندی در ارتباط با نابینایان و کم بینایان دارد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.