دکتر غلامحسین حقدادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در انجام اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی در روستاها باید تفکر سنتی مبنی بر بسته بودن فضای روستاها را کنار گذاشت زیرا آسیب های اجتماعی و مشکلاتی از این دست به فراخور افزایش وسایل ارتباطی و اینترنت در روستاها نیز همانند شهرها مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه معضلاتی از قبیل خشکسالی و کم آبی موجب مهاجرت مردان روستاها به شهرها شده است اظهار داشت: در عین حال زنان و دختران در روستاها باقی مانده و به ادامه تحصیل در کنار فعالیت های معمول مشغول می شوند و همین امر ازدواج در روستاها را تحت تاثیر قرار داده و فاصله تحصیلات دختران و پسران روستا را افزایش می دهد.
وی گفت: با هدف توسعه خدمات اورژانس اجتماعی در شهرهای کم جمعیت، پایگاه های اورژانس اجتماعی از 9 پایگاه در شهرهای بیش از 200 هزار نفر در ابتدای سال گذشته به 20 پایگاه در شهرهای بیش از 50 هزار نفر در پایان همان سال افزایش یافت.
حقدادی افزود: در اغلب شهرهای 50 تا 100 هزار نفری بافت روستایی غالب است و بافت شهری کمتر به چشم می خورد.
وی با بیان اینکه احصای تماس و مراجعه به اورژانس اجتماعی به تفکیک شهری و روستایی انجام نشده است، اظهار داشت: اورژانس اجتماعی بهزیستی در این استان پارسال چهار هزار و 200 ماموریت در حوزه آسیبهای اجتماعی، ارائه خدمات سیار در زمینه مشاوره و دیگر موارد مشابه داشته است.
وی گفت: در این مدت آسیب هایی مانند کودک آزاری، همسرآزاری، خودکشی، خشونت خانگی و روابط فرازناشویی در روستاها به پایگاه های اورژانس اجتماعی گزارش شده است.
حقدادی افزود: این امر به معنای افزایش این آسیب ها در روستاها نیست بلکه به این معناست که روستاها نیز از آسیب های اجتماعی گریزی ندارند.
وی اظهار داشت: توسعه شبکه های اجتماعی، گسترش اینترنت و تسهیل در انتقال اطلاعات دوره جدیدی را در زمینه همگامی و نزدیکی روستاها با شهرها در زمینه شیوع برخی آسیب های اجتماعی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه دستگاه های مختلف اقدامات فرهنگی و آموزشی در روستاها در دست انجام دارند گفت: از مهمترین اقداماتی که هم اکنون توسط بهزیستی در روستاها انجام می شود، توسعه آموزشهای کودکان در قالب روستا مهدها و نیز اجرای طرح یک وعده غذای گرم با هدف ارتقای شاخص های سلامتی و تغذیه ای کودکان است.
حقدادی افزود: علت تاکید بر حضور کودکان روستایی در مهدها استفاده آنان از یک مجموعه آموزشی - رشدی همه جانبه و آماده سازی آنان برای حضور در مدرسه و دور شدن آنان از فضای کوچه و خیابان است.
وی اظهار داشت: با توجه به ضعف معیشتی در روستاها نسبت به شهرها، کودکان روستایی از نظر تغذیه مشکلات بیشتری دارند و به همین سبب هر کودک روستایی در مهد از یک وعده غذای گرم استفاده می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون 590 مهد روستایی در استان فعال است که به 26 هزار کودک خدمات آموزشی ارائه می کند و همه آنان از یک وعده غذای گرم در روز بهره مند می شوند.
معاون بهزیستی خراسان رضوی افزود: پرداخت کمک هزینه شهریه به خانواده های محروم و پرداخت یارانه تجهیز مهدهای روستایی از دیگر اقداماتی است که در راستای ترغیب خانواده های روستایی به ثبت نام کودکانشان در مهدها انجام می شود.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.