سید محمد مهدی معینی روز یکشنبه در همایش 'آموزه های احیا و مرمت در هویت شهری، مرمت و احیای بازار فرش مشهد' افزود: بازار سرشور و بازار فرش مشهد اثر مهمی است که باید به عنوان یک میراث آن را حمایت و مرمت کرد و این مهم طی یکسال گذشته در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: بیش از 12 سال است که برای احیای بازار سرشور و بازار فرش مشهد اقدام شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است و اینک از بازار سرشور چیزی باقی نمانده است.
وی گفت: برای مرمت و احیای بازار فرش مشهد کمیته ای متشکل از نماینده مدیریت شهری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، آستان قدس رضوی، شهرداری منطقه ثامن و کسبه محل تشکیل شده تا به نتیجه مطلوب در این زمینه برسیم.
معینی افزود: بازار فرش گذرگاهی برای رسیدن به حرم مطهر رضوی است و باید حفظ شود.
وی با بیان اینکه بازارهای کنونی در رقابت با بازارهای سنتی قرار دارند، اظهار داشت: در گذشته نقش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی در بازارها بسیار پررنگ بود ولی در بازار مدرن امروزی تنها به بخش اقتصادی و تفریحی توجه می شود.
وی گفت: بازارهای سنتی در ساختار اجتماعی شهر نقش مهمی دارند اما در سالهای گذشته این بازارها در برخی شهرها رها شده اند.

* بازار فرش مشهد فاقد اصول ایمنی است
مشاور طرح مرمت و احیای بازار فرش مشهد نیز در این همایش گفت: این بازار بسیار فرسوده است و اصول ایمنی را ندارد تا حدی که آتش نشانی و بیمه در برابر حوادث احتمالی در این بازار سلب مسئولیت کرده اند.
ساسان نوروزی افزود: این بازار می تواند ورودی خوبی به حرم مطهر رضوی از سمت باب الهادی (ع) باشد.
وی اظهار داشت: بازار مزبور مربوط به دوره تیموری است ولی هیچ شواهد کالبدی از بازار در دوره تیموری در دست نیست و از بازار در دوره ناصری شواهد محدودی شامل چند عکس در دست است.
وی گفت: امتداد و مسیر حرکت بازار یک امتداد اصیل است و در بازسازی نباید این مسیر از بین برود، همچنین کالبد اجتماعی و هویتی این بازار باید در روند بازسازی حفظ شود.
نوروزی با اشاره به عزم مدیریت شهری مشهد بر مرمت و احیای این بازار افزود: همراهی دستگاه های مرتبط برای احیای این بازار ضروری است و تاکنون همراهی های خوبی نیز انجام شده است.
بازار فرش مشهد در خیابان شهید اندرزگو و نزدیک به باب الجواد (ع) حرم مطهر رضوی می باشد که در زمان شاهرخ تیموری همزمان با ساخت مسجد گوهرشاد ساخته شده و به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.