علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در نشست اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود: پس از تصویب تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری در شورای عالی مناطق آزاد، قرار شد این موضوع به عنوان یک لایحه در دولت تصویب و به مجلس ارائه شود.
وی اظهار داشت: این مناطق می توانند نقش اساسی در توسعه صادرات داشته باشند اما تبدیل آنها به مناطق آزاد تجاری مورد غفلت قرار گرفته است.
وی گفت: استان خراسان رضوی از 6 هزار و 400 واحد صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری 150 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 188 هزار نفر برخوردار است که 95 درصد از سرمایه گذاری در این بخش مربوط به بخش خصوصی است.
استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین 800 واحد فعال معدنی با سرمایه گذاری چهار هزار و 430 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 9 هزار و 498 نفر در این استان وجود دارد که کل سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن استان نسبت به اوایل انقلاب بیش از 19 برابر شده است.
وی اظهار داشت: 348 طرح نیمه تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی 60 درصد و سرمایه گذاری 41 هزار و 990 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 15 هزار نفر در خراسان رضوی وجود دارد که برای اتمام این طرحها و پایداری اشتغال و تولید تا 2 سال آینده نیاز به 525 میلیون یورو اعتبار ارزی است.
وی گفت: طی 2 سال گذشته این استان در تولید گندله به 12.5 میلیون تن ظرفیت در سال و در تولید کنسانتره سنگ آهن به 7.5 میلیون تن در سال رسیده است که نسبت به هدفگذاری 17.5 میلیون تنی کنسانتره و 15 میلیون تنی گندله رکورد خوبی است.
رشیدیان با اشاره به حضور 31 میلیون گردشگر در استان طی سال گذشته افزود: تعداد گردشگران این استان بویژه گردشگران غیرایرانی رو به افزایش است اما دشمن با برنامه ریزی سازمان یافته و به راه انداختن شایعات آزار دهنده درصدد کاهش این تعداد گردشگر است که نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی خراسان رضوی در این زمینه هوشیار هستند.
وی اظهار داشت: در پنج ماه ابتدای امسال تولید خراسان رضوی کاهش نداشته و در چهار ماه آن 17 هزار شغل جدید ایجاد شده است، همچنین میزان صادرات خراسان رضوی در پنج ماه امسال 118 هزار تن به ارزش 533 میلیون دلار بوده که از نظر وزن 24 درصد و از نظر ارزش 31 درصد رشد داشته است.
وی گفت: نسبت صادرات و واردات کالا در این استان مناسب است و این امکان را برای بخش خصوصی ایجاد می کند که در واردات و صادرات تهاتر ارزی داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نیازمند اقدامات جدی در حوزه ارتقای کیفیت و تکمیل طرحهای زیرساختی در استان هستیم، افزود: راه آهن خراسان رضوی به داخل خاک افغانستان رسیده و اتصال آن به راه آهن منتهی به سرخس می تواند تحول جدی در منطقه شمال و شمال شرق ایجاد کند.
وی با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی اظهار داشت: امیدواریم برای ساماندهی جمعیت روستایی و رشد اقتصادی هر چه سریعتر نسبت به اجرای این طرح اقدام شود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.