ابوالفضل مکرمی فر عصر چهارشنبه در همایش بررسی راهکارهای تمرکز زدایی سرمایه گذاری گردشگری از مشهد افزود: هم اکنون 50 درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد قرار دارد و از280 طرح تاسیسات گردشگری حدود 70 درصد آنها در این شهر است.
وی اظهار داشت: با اینکه بناهای تاریخی بسیار در شهرستان های خراسان رضوی وجود دارد و 101 روستا و 17 شهر استان دارای بافت تاریخی هستند اما سرمایه گذاری های گردشگری اغلب در مشهد انجام می شود.
وی به تغییر رویکرد در این زمینه و احیای بافت های تاریخی روستاها و شهرهای استان تاکید کرد و گفت: این اقدامات نتایج مثبت به همراه خواهد داشت.
مکرمی فر افزود: در این راستا در روستای ریاب شهرستان گناباد 9 اقامتگاه بوم گردی مجوز فعالیت گرفته اند و اقامتگاه بوم گردی پوریعقوب شهرستان خواف نیز تا چند ماه دیگر رزرو شده است.
وی اظهار داشت: باید راهکارهایی برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در شهرستان ها و تمرکز زدایی از مرکز استان اتخاذ کنیم.
وی گفت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاها اشتغال ایجاد نموده و موجب جلوگیری از مهاجرت روستائیان و افزایش ماندگاری زائران و گردشگران در روستاها و شهرستان ها می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: سرمایه گذاری های گردشگری این استان در مشهد متمرکز شده در حالی که بسیاری از آثار و اماکن تاریخی شهرستان های استان ظرفیت سرمایه گذاری و جهانی شدن را دارند که مجموعه تاریخی شیخ جامی تربت جام از آن جمله است.
وی اظهار داشت: روستای بسک شهرستان تربت حیدریه نیز به عنوان روستای ملی صنایع دستی ثبت شده که 92 خانواده در آن به ابریشم کشی مشغول هستند و تولیدات ابریشم این روستا پیش خرید می شود.
وی همچنین با اشاره به روستای بزد تربت جام گفت: 1200 کارگاه پارچه بافی در این روستا دایر است و تمام مردم روستا پارچه بافی می کنند و همه تولیدات آنها پیش خرید می شود.
مکرمی فر افزود: معدن شهرستان فیروزه نیز با عمق حدود 2 کیلومتر، ریل گذاری شده و آب، واگن، چارسوق و همه ظرفیت های لازم برای ژئو توریسم را دارد بطوریکه درآمد گردشگری آن می تواند بیش از درآمد برداشت از معدن باشد.
وی اظهار داشت: کاروانسرای مهر سبزوار نیز با وجود عبور سالانه 9 میلیون مسافر از مسیر آن فرصت خوبی برای سرمایه گذاری دارد.
وی گفت: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون نتوانسته ایم امکان سنجی درست انجام دهیم که امیدواریم این همایش منشاء راهکارهایی برای تمرکززدایی و هدایت سرمایه گذاری ها به سوی شهرستان های استان باشد.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.