به گزارش ایرنا علی زندی روز سه شنبه در نشست کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر 75 سمن با سه شاخصه آموزشی در استان فعالیت می کنند که امیدواریم با توجه به اهمیت کاهش آسیب ها در حوزه مبارزه با موادمخدر مثمر ثمر واقع شوند.
وی گفت: با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان، 50 میلیون تومان برای پنج طرح خوداشتغالی به خراسان جنوبی تخصیص یافت که بهره این تسهیلات بسیار پایین خواهد بود.
وی اضافه کرد: 48 میلیون تومان هم به دبیرخانه واریز شده که 20 میلیون تومان مربوط به طرح های دستگاه ها و 28 میلیون تومان به بیمه اشتغال سازمان های مردم نهاد تعلق خواهد گرفت.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون روند قانونی 2 طرح کارآفرینی با اعتبار 130 میلیون تومان در استان انجام شده و در حال دریافت تسهیلات است.
وی از اختصاص 130 میلیون تومان اعتبار برای طرح های پیش روی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خبر داد و افزود: از این اعتبار 30 میلیون تومان صرف حمایت از سازمان های مردم نهاد سطح سه خواهد شد.
زندی با بیان اینکه طرح های اشتغال و تولید نیازمند محل فروش مناسب در استان است تصریح کرد: طبق آخرین مکاتبه ای که با شهرداری بیرجند شده است هنوز مکان مناسبی را برای محل دایمی فروش محصولات تولیدی بهبود یافتگان نمی توانند در اختیار شورا قرار دهند که امیدواریم با توجه به اهمیت این موضوع مساعدت شود.

** پیشینه بهبود یافته/ ناتوانی در دریافت تسهیلات
مدیرعامل موسسه خیریه آبشار عاطفه ها خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به اهمیت اشتغالزایی در بهبودیافتگان مواد مخدر متاسفانه به دلیل پیشینه که برگرفته از اعتیاد است متقاضیان نمی توانند تسهیلات دریافت کنند.
فرحناز کیوان با بیان اینکه خیریه ها اقدام های زیادی را برای توانمندسازی بهبودیافتگان انجام می دهند افزود: امیدواریم دیگر نهادها هم همکاری لازم را در حوزه اختیاراتشان داشته باشند.
وی گفت: در کارگاه هایی که خیریه ها برای اشتغال بهبودیافتگان ایجاد می کنند برخی از آنها قابلیت ایجاد کارگاه جدید و خوداشتغالی را دارند اما متاسفانه به مشکل برخورد می کنند که باید مرتفع شود.
وی اظهار داشت: در همین کارگاه ها از سال گذشته تاکنون پنج هزار دست لباس تولید شده که بخشی از فعالیت بهبودیافتگان است و با توجه به فراوانی تولید باید مرکز فروشی برای این محصولات پیش بینی شود.

** موازی کاری و اعتبارات به هدررفته
مدیرعامل موسسه مهر کویر نیز گفت: در حال حاضر سمن های زیادی در حوزه آسیب های اجتماعی اعتبار می گیرند اما متاسفانه موازی کاری ها و نظارت ناکافی بر نحوه فعالیت ها اعتبارات را به هدر می دهد.
زهره رضایی پور ادامه داد: اگر در محله های مختلف هر سازمان مردم نهاد در یک حوزه مشخص فعالیت کند تمامی آسیب ها پوشش داده خواهد شد اما وقتی همه سمن ها در مورد اعتیاد فعالیت کنند اقدام مثمری را شاهد نخواهیم بود.
وی گفت: از موسسات و سمن های موفق در حوزه اشتغال و کارآفرینی در استان باید مستندسازی شود تا ضمن انتقال تجربه نقشه راهی برای سایر سازمان ها باشد.

** تاسیس سمن اطلاع رسانی مبارزه با موادمخدر
فعال حوزه آسیب های اجتماعی و ارایه دهنده طرح سمن اطلاع رسانی مبارزه با مواد مخدر در استان گفت: اعتیاد معضل روانشناختی است که حاکمیت ملی را به خطر می اندازد و در همین راستا تاسیس سازمان مردم نهاد اطلاع رسانی مبارزه با مواد مخدر ضروری است.
مریم سبزه کار ادامه داد: امروز در برخی کشورها پیشگیری از اعتیاد را از وضعیت کیفری کنار گذاشته و به صورت اجتماعی بررسی می کنند که برای تداوم آن باید جایگاه مغفول مانده اطلاع رسانی تقویت شود.
وی گفت: برای کاهش دغدغه در حوزه مبارزه با موادمخدر باید سبدی از رسانه های مختلف را در این حوزه به کار گیریم تا نیازمندی ها در غالب یک تیم حرفه ای اطلاع رسانی شود.
وی افزود: رسانه ها با ورود به این موضوع مباحث پیشگیری مبارزه با مواد مخدر را به عنوان یک رسالت کاملا حرفه ای دنبال خواهند کرد.
به گزارش ایرنا از 22 بهمن ماه مصادف با روز تشکل ها و مشارکت اجتماعی 2 نشست با حضور سازمان های مردم نهاد در استانداری خراسان جنوبی برگزار و تمامی طرح های بررسی شده با توجه به اهمیت کاهش آسیب های اجتماعی تصویب شده است.
در این جلسه از شهرداری بیرجند درخواست شد محل دایمی و غیردایمی فروش محصولات بهبودیافتگان را به شورا اعلام کند که با موافقت شهردار انجام شد و طرح خانم سبزه کار به عنوان سمن اطلاع رسانی مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسید.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.