به گزارش ایرنا، مهیار صفا روز پنجشنبه در همایش مدیریت پسماند با حضور شهرداران خراسان جنوبی با بیان اینکه سالیانه یک میلیون پرنده و 100 هزار پستاندار دریایی از طریق زباله ها از بین می روند، افزود: مدیریت پسماند ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد.
وی ادامه داد: زباله به عنوان یک چالش بزرگ در کنار بحران آب کشور در حال رقابت است که باید مدیریت شود.
وی گفت: بحران آینده کشور وجود بسیاری از سرطان ها و بیماری هایی است که برگرفته از زباله است و تعداد زیادی از هموطنان ما از این طریق جان خود را از دست خواهند داد.
صفا با بیان اینکه آلودگی زباله از طریق تماس مستقیم دست، حشرات، مزارع و جریان آب های سطحی به انسان انتقال می یابد، تصریح کرد: در گزینه اول زباله گرد ها در معرض بیشترین آسیب ها هستند.
رئیس گروه هماهنگی عمران روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها یادآور شد: سیاه زخم، بروسلوز، کیست هیداتیک، سالمونلا ،لیشمانیوز، طاعون، تریشینوز و لیتوسپروزا از مهمترین بیماری هایی است که انسان ها از طریق زباله ها درگیر می شوند.
صفا تاکید کرد: با تمام این بیماری ها متاسفانه تعداد زیادی از افراد در زباله ها کسب روزی می کنند که با آلودگی های موجود در زباله قطعا بیماری به جامعه ورود پیدا خواهد کرد.
وی اظهار داشت: باید بتوانیم ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیک را در جامعه اجرا کنیم که مصوبه آن در وزارت کشور در حال پیگیری است.
وی یادآور شد: قانون مدیریت پسماند، همه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و نهاد های دولتی و عمومی و اشخاص حقیقی و حقوقی را ملزم به رعایت مقررات و سیاست های مقرر در این قانون کرده که اگر به خوبی رعایت شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
به گفته وی شهرداران در تمام کشور باید طرح جامع مدیریت پسماند را پیگیری و اجرا و طبق قانون استانداری ها باید طرح تفصیلی را تکمیل کنند و برای اولین بار از سازمان برنامه بودجه اعتبار خاص برای طرح تفصیلی جذب شده است که باید از این موقعیت استفاده کرد.
رئیس گروه هماهنگی امور عمرانی روستایی سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری ها گفت: توجه به اصول مهندسی، جنبه های اقتصادی، شرایط خاص منطقه، برنامه ریزی محلی و بهداشت عمومی و مسایل زیست محیطی از مهمترین محور های مدیریت صحیح پسماند هاست که باید مورد توجه شهرداران قرار گیرد.
به گفته وی شهرداران با مشارکت مردمی خواهند توانست این روند را به خوبی مدیریت کنند در غیر اینصورت مدیریت پسماند امکان پذیر نخواهد بود.
صفا اضافه کرد: تفکیک از مبدا به وسیله آموزش از دیگر راهکارهایی است که با اهمیت به آموزش و فراهم کردن زیرساخت ها فراهم می شود اما متاسفانه کمتر به این مهم در کشور توجه شده است.
وی در ادامه افزود: کارشناسان مدیریت پسماند باید در شهرداری ها حضور داشته باشند تا این روند به صورت کاملا تخصصی دنبال شود.
رئیس گروه هماهنگی امور عمرانی روستایی سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری ها روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفته بود: روزانه 50 هزار تن زباله در کشور تولید می شود که 10 هزار تن مربوط به روستاها است.
طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت این مهم در سراسر کشور بر عهده شهرداری و دهیاری ها در مناطق شهری و روستایی قرار گرفته است.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.