به گزارش ایرنا جهانگیر حبیبی روز جمعه در جلسه جمع بندی و نتایج بازدید از پروژه های بخش کشاورزی خراسان جنوبی افزود: شاید کشاورزی با این شدت خشکسالی، امروزه مقرون به صرفه نباشد.
وی ادامه داد: توسعه کشت عمودی و افقی در برخی محصولات در استان شاید خطا باشد و به طور مشخص برای هر استان باید الگوی کشت متناسب با کیفیت و ظرفیت آب استان انجام و محصولات کم آب طلب باید کشت شود.
وی اظهار کرد: پیشنهاد می دهیم بخشی از آب موجود در استان مرزی خراسان جنوبی برای صنایع یا شرب آینده استان حفظ شود.
وی با بیان اینکه 900 میلیون متر مکعب آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: مصرف آب شرب و بخش صنعت 100 میلیون مترمکعب است که باید بخشی از مصرف آب کشاورزی برای آینده شرب استان حفظ شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: اکنون استراتژی آب در کشور مشخص، تعیین و ابلاغ شده است و اگر در قالب آن حرکت کنیم می توان مصرف آب را مدیریت کنیم.
وی بیان کرد: هر منطقه ای نیاز به آب شرب باشد محدودیتی برای صدور مجوز حفر چاه وجود ندارد و مکلف هستیم در کوتاه ترین زمان این اقدام را انجام دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: میزان بارندگی در استان 68.8 میلیمتر از 24 ایستگاه هواشناسی استان گزارش شد که نسبت به استان های دیگر جزو استان های فوق العاده کم باران و در شرایط حاد به سر می بریم.
هاشم ولی پور مطلق گفت: خراسان جنوبی در چند محصول رتبه های برتر کشور را به خود اختصاص داده همچنین 11 هزار و 700 منبع آبی و 6 هزار و 300 رشته قنات در استان موجود است.
وی با بیان اینکه خشکسالی های پیاپی در استان مشکلات زیادی برای کشاورزان و دامداران ایجاد کرده است افزود: با توجه به چالش های موجود از نظر خشکسالی، کم آبی و کمبود بارندگی اما می توان این شرایط سخت را به پتانسیل تبدیل کرد.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از معاونان وزرا روز چهارشنبه وارد بیرجند شدند و روز گذشته در هیات های جداگانه از بخش کشاورزی شهرستان های مختلف استان خراسان جنوبی بازدید کردند.
خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و کشاورزی بخش اصلی اقتصاد این استان مرزی را به خود اختصاص داده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.