به گزارش ایرنا دولت تدبیر و امید از زمان آغاز به کار در دورانی که کشور با مشکلات متعدد اقتصادی درگیر بود، با تاکید بر ایجاد اشتغال پایدار اقدامات مختلفی با محوریت توسعه بخش صنعتی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و همچنین بخش خدمات به تدوین بسته های خروج از رکود و ایجاد اشتغال با استفاده از سیستم تامین مالی خرد پرداخت.
استان خراسان جنوبی هم با توجه به سیاست های اشتغالزایی دولت، سالانه ایجاد 10 هزار فرصت شغلی را در برنامه قرار داد و با همکاری دستگاه های مرتبط توانست تعهد خود را در چهار ساله دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال در بخش های مختلف، 100 درصد اجرایی کند.
استاندار خراسان جنوبی در کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری استان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواخر بهمن ماه امسال برگزار شد، نرخ بیکاری خراسان جنوبی در پاییز امسال را 11.8 درصد اعلام کرد و گفت: باید در استان شرایط اشتغال و بیکاری به وضع مناسبی به نفع تولید و اشتغال ختم شود.
محمدمهدی مروج الشریعه با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات اشتغالزا توسط بانک های استان نسبت به گذشته شتاب بیشتری گرفته است افزود: کارگروه اشتغال هر هفته به ریاست استاندار و با حضور مدیران عامل بانک ها در استان برگزار و نرخ اشتغال و تسهیلات پرداختی بانک ها در این زمینه به صورت دقیق بررسی می شود.
وی با تاکید بر ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی یادآور شد: در خراسان جنوبی 2 دانشگاه بزرگ دولتی از جمله دانشگاه بیرجند با قدمت بسیار بالا با بیش از 10 هزار نفر دانشجو و دانشگاه صنعتی بیرجند مشابه برخی دانشگاه های نادر کشور در حال ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان است که ظرفیت بسیار مناسبی محسوب می شود.
استاندار خراسان جنوبی فناوری اطلاعات و ارتباطات را از بسترهای مناسب ایجاد شغل در استان خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: با وجود نیروی انسانی مستعد و دانش آموخته با توسعه شرکت های دانش بنیان و بهره گیری از استارت آپ ها می توان اشتغالزایی مناسبی را رقم زد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این نشست گفت: امسال 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ایجاد و توسعه اشتغال جدید در کشور اختصاص یافت.
علی ربیعی ایجاد اشتغال را یکی از دغدغه های مهم دولت و مسئولان نظام دانست و افزود: 9 میلیون نفر دهه شصتی های کشور باید در دهه 80 وارد بازار کار می شدند اما این مهم محقق نشد و این موضوع اتفاقات تلخی را دامن خواهد زد.
وی بیان کرد: امسال سهم اشتغال خراسان جنوبی از محل تبصره 18، مبلغ 493 میلیارد تومان، اشتغال روستایی 236 میلیارد تومان و از محل صندوق کارآفرینی امید 483 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

** ایجاد 36 هزار شغل در خراسان جنوبی در پنج سال
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از سال 92 تاکنون برای 36 هزار و 841 نفر در استان اشتغال ایجاد شده که بیشترین آن مربوط به بخش کشاورزی و خدمات است.
محمدرضا اشرفی از انجام تعهد 100 درصدی ایجاد اشتغال استان از سال 92 تا 95 خبر داد و افزود: حدود 30 دستگاه اجرایی در ایجاد اشتغال استان نقش دارند.
وی تعهد خراسان جنوبی در سال جاری برای ایجاد اشتغال را 10 هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد تاکنون برای 8 هزار و 970 نفر اشتغال ایجاد شده است که تاکنون عملکرد 88 درصدی را نشان می دهد.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نرخ بیکاری استان در تابستان امسال را 11.9 درصد استان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به تابستان پارسال 1.5 درصد کاهش دارد.
وی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان امسال 41.3 درصد بوده است که تغییری نسبت به سال قبل ندارد.
وی مجموع اعتبارات ابلاغی به استان در طرح های اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، طرح توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی را یکهزار و 152 میلیارد ریال در سال جاری ذکر کرد و افزود: از این میزان تاکنون 470 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
اشرفی با بیان اینکه سهمیه امسال استان در طرح اشتغال روستایی یکهزار و 180 میلیارد ریال است گفت: تاکنون 540 میلیارد ریال آن به استان ابلاغ شده که اطلاع رسانی برای جذب تسهیلات توسط دستگاه های اجرایی در سامانه 'کارا' انجام شده است.
به گفته وی تاکنون یکهزار و 573 نفر در استان برای بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند.

** صدور بیش از 5 هزار مجوز مشاغل خانگی
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: در بحث مشاغل خانگی سهمیه ابلاغی به استان در سال جاری 240 میلیارد ریال تسهیلات است که تاکنون 90 میلیارد ریال آن به بانک های معرفی شده و در این راستا حدود 330 رسته شغلی می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
وی گفت: از سال 92 تاکنون در دولت تدبیر و امید، 5 هزار و 592 مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده و به 2 هزار و 600 طرح در این زمینه 150 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی با اشاره به طرح «روستا تعاون» که یکی از برنامه های اقتصادی مقاومتی با هدف ایجاد انگیزه و توانمندسازی است گفت: سهمیه سال جاری در کشور یکهزار روستا تعاون اعلام شده که سهیمه خراسان جنوبی 34 روستاست و تاکنون نیز 22 موافقت نامه در این زمینه صادر شده است.
اشرفی یادآور شد: هر تعاونی که در روستا تشکیل شود می تواند تا سقف 2 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند و تاکنون در شهرستان های طبس، فردوس سرایان و قاین، هفت تعاونی تشکیل شده است.
وی بیان کرد: در این راستا 60 جلسه ترویجی و تسهیل گری در سطح روستاهای منتخب، به مدت 2 هزار نفر ساعت با کمک فرمانداران، بخشداران و دهیاران برگزاری شده است.
وی همچنین سهمیه استان در پرداخت تسهیلات یارانه از محل بسته اشتغال فراگیر تبصره 81 قانون بودجه را 151 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: این تسهیلات به تازگی ابلاغ شده و افرادی که می توانند یک نفر را جذب کار کنند از تسهیلات 50 میلیون تومانی با سود 18 درصد برخودار می شوند و از طرفی به 2 تا 8 درصد این سود، یارانه تعلق می گیرد.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تاکنون در این راستا 88 طرح توسط متقاضیان ارائه شده است که برای دریافت تسهیلات معرفی به بانک شده اند.

** وجود 27 هزار بیکار در استان
وی تعداد بیکاران استان را در حال حاضر 27 هزار و 145 نفر ذکر کرد و گفت: نرخ بیکاری طبق آمار سرشماری سال 95، 12 درصد در استان بوده است.
وی با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات بهزیستی استان در حوزه اشتغال در سال جاری 12 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است تصریح کرد: در این راستا 654 طرح با 9 میلیارد و 69 میلیون تومان به بانک معرفی شده که به 522 طرح تسهیلات پرداخت شده و جذب اعتبارات در این زمینه 73 درصد بوده است.
اشرفی با بیان اینکه میزان اعتبارات ابلاغی سال جاری از محل بند 'د' کمیته امداد در استان 34 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است افزود: از این میزان 32 میلیارد و 430 میلیون تومان به بانک ابلاغ شده است.
وی یادآور شد: در این راستا یکهزار و 714 طرح با اعتبار 28 میلیارد و 994 میلیون تومان به بانک معرفی و از این تعداد به یکهزار و 103 طرح به میزان 18 میلیارد و 571 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که جذب اعتباری 57 درصدی را داشته است.
وی تعداد تعاونی های فعال استان را یکهزار و 22 تعاونی با 707 هزار و 804 عضو ذکر کرد و گفت: 11 هزار و 131 نفر در این تعاونی ها شاغل هستند.
سرپرست اداره کل کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، از صدور مجوز یکهزار 99 مجوز مشاغل خانگی در استان طی سال جاری خبر داد و گفت: میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، کمیته امداد، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق کارآفرینی امید از جمله دستگاهای صادر کننده مجوز مشاغل خانگی هستند.
وی یادآور شد: اعتبارت اشتغالزایی باید به موقع و در جای خودش هزینه شود و انحراف نداشته باشد تا بتوانیم از اعتبارت موجود به نحو احسن برای ایجاد اشتغال بهره ببریم.
وی خشکسالی های 18 ساله در استان و در پی آن مهاجرت روستاییان به شهرها، نبود زیر ساخت ها لازم برای سرمایه گذاری از جمله ریل آهن و پروازهای منظم را از جمله مشکلات و کمبود زمینه اشتغال در استان بیان کرد.
وی ادامه داد: همگرایی، همفکری و تعامل خوب دستگاه های اجرایی و بانک ها در استان انجام شده تا اعتبارات اشتغالزایی به موقع و در جای خود هزینه شود.

** طرح ویژه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌ جنوبی هم با اشاره به طرح کارورزی دانش ‌آموختگان دانشگاهی گفت: از ابتدای امسال طرح مهارت‌آموزی در محیط کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده که مربوط به افراد با سن بالای 15 سال می‌شود.
مهدی فاطمی تصریح کرد: در این طرح فرد متقاضی حداقل به مدت یک سال در بنگاه اقتصادی طرح را می‌گذراند و مشمول قانون کار نمی‌شود، بنابراین برای بنگاه‌های اقتصادی این طرح جذاب بوده است.
وی گفت: تعهد امسال استان در اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار 560 نفر است که در این راستا تاکنون 667 نفر جذب شده و میزان تحقق تعهد استان 119 درصد بوده و جزو استان‌های نخست در اجرای این طرح هستیم.
وی مدت اجرای طرح کارورزی ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی را 6 ماه ذکر کرد و افزود: در این طرح برای دانش آموختگان حق‌الزحمه مشخص شده ولی مشمول قانون کار نمی‌شوند و بعد از پایان دوره کارورزی اگر بنگاه‌های اقتصادی این افراد را به کار بگیرند به مدت 2 سال معاف از حق بیمه کارفرما می‌شوند.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از ابتدای امسال 412 کارورز در واحدهای اقتصادی در استان جذب شده‌اند که از نظر تعداد خراسان‌جنوبی استان پنجم و از نظر تعهد اجرای طرح جزو استان‌های دوم یا سوم است.

** ایجاد 15 هزار شغل در بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سهم بخش کشاورزی استان در ایجاد اشتغال 34 درصد است.
هاشم ولی پور مطلق افزود: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در بخش کشاورزی استان 15 هزار و 691 شغل ایجاد یا تثبیت شده است که از این میزان 2 هزار و 55 مورد از ابتدای سال 96 تا پایان آذرماه ثبت شده است.
وی رشد اقتصادی کل فعالیت های اقتصادی استان را 7.2 درصد عنوان کرد و گفت: این در حالیست که رشد اقتصادی بخش کشاورزی استان 5.7 درصد گزارش شده است.
وی اظهار کرد: امسال در حوزه مشاغل خانگی 136 طرح و مشاغل پشتیبان 103 طرح به بانک های عامل معرفی شد که 118 طرح موفق به دریافت تسهیلات اشتغال شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در خصوص اشتغال پایدار روستایی نیز 960 میلیارد تومان پروژه شناسایی شد که در سامانه کارا 587 نفر در این زمینه ثبت نام کرده اند.
وی بیان کرد: امسال از 800 اشتغال مصوب جهاد کشاورزی استان تاکنون برای 748 نفر شغل ایجاد و در سامانه رصد ثبت شده که تا پایان سال بیش از 100 درصد میزان مصوب شده محقق خواهد شد.
استان مرزی خراسان جنوبی با 151 هزار و 193 کیلومتر مربع مساحت از این نظر سومین استان ایران محسوب می شود و براساس سرشماری سال 1395، جمعیت آن 768 هزار و 898 نفر است.
6054*7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.