به گزارش ایرنا زین العابدین جویبان روز یکشنبه در همایش کشاورزی و اقتصاد مقاومتی افزود: با توجه به وضعیت اقلیمی که ایجاد شده، گپ بین آموزش و تحقیقات بخش کشاورزی و کشاورزان مانع از تولید و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی شده است.
وی عنوان کرد: قابلیت ها و ظرفیت های مغفول فراوانی در استان وجود دارد که می توان با فعال سازی این ظرفیت ها با وجود کمبود منابع آب سبب افزایش عملکرد تولید شد.
وی بسیج را پشتوانه عظیمی برای نظام اسلامی در همه عرصه ها دانست و گفت: عملی کردن موضوعات اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی یکی از موضوعات اساسی بوده که بسیج در این عرصه گام های بزرگی برداشته است.
جویبان بیان کرد: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی بازوی علمی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی است.
وی بر اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح یکی از برنامه های موفق این سازمان است که در قالب آن 125 شبکه علمی سازی کشاورزی در استان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در این راستا کشاورز خبره با کارشناس حوزه کشاورزی در سطح پایگاه های مقاومت روستایی شرکت و راه های علمی کردن کشاورزی و افزایش عملکرد کمی و کیفی کشاورزی را در روستاها آموزش می دهند.
رئیس بسیج مهندسی کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین در این زمینه پنج کانون بسیج مهندسین کشاورزی در شهرستان های قاین، طبس، بیرجند، نهبندان و فردوس فعال است.
جویبان اضافه کرد: برنامه های علمی و کاربردی از طریق کانون های بسیج در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: در بخش کشاورزی تولیدات زراعی، باغی و دامی مختلف داریم که می توان از این بخش به عنوان یک بخش مولد یاد کرد.
وی اظهار کرد: هزینه ایجاد شغل در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها از جمله صنعت و خدمات بسیار پایین است.
وی افزود: بخش کشاورزی و دامپروری جزو صنایع پاک محسوب می شود که می توان با ایجاد رونق و درآمدزایی در بخش کشاورزی اشتغال عظیمی در این حوزه ها ایجاد کنیم.
وی یادآور شد: از ویژگی های بخش کشاورزی خراسان جنوبی به غیر از محدودیت های آبی می توان از ظرفیت هایی از قبیل نیروی انسانی، زمین مناسب و کافی، انرژی خورشیدی و غیره استفاده کرد.
وی ادامه داد: همچنین خراسان جنوبی داری مزیت های نسبی از جمله رتبه نخست زرشک و عناب، رتبه دوم زعفران و رتبه پنجم گل نرگس کشور را داراست.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.