محمد سنجری روز یکشنبه در دومین جلسه استانی طرح روستا تعاون افزود: طرح تعاون روستا در روستاهای بالای 50 خانوار اجرایی می شود که سهمیه استان در مرحله نخست هدف گذاری این طرح 22 روستا و سهم استان در سال 96 ، 42 روستا است.
وی گفت: اختصاص حدود چهار هزار و 300 میلیارد ریال بودجه به توسعه و تقویت بنیه اقتصادی جامعه روستایی در سطح ملی چشم انداز اجرای طرح روستا تعاون در دوره یکساله پیش بینی شده است.
وی سهم استان از محل این طرح را تا پایان برنامه ششم توسعه 240 روستا عنوان کرد و افزود: توسعه متوازن در همه مناطق روستایی استان مد نظر قرار دارد.
به گزارش ایرنا سنجری اظهار کرد: روستاییان در کمک به رشد اقتصادی، افزایش نرخ اشتغال، پویایی اقتصاد کشور، رونق اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ، کنترل نرخ تورم و غیره نقش بسزایی در کشور دارند.
وی بیان کرد: در راستای طرح های اشتغال فراگیر ابلاغی از سوی دولت و برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاوتی طرح روستا تعاون در استان ها اجرایی می شود.
وی یادآور شد: این طرح با اصل قراردادن توسعه مشارکتی، به دنبال توانمند سازی جمعیت، رونق اقتصادی، مشارکت سازمان یافته و کارآفرینی اقتصادی روستاییان در قالب مشارکت گروهی با رویکردی به نام روستا تعاون است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: ایجاد اشتغال در مناطق روستایی علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، از شکل گیری مشاغل کاذب جلوگیری کرده و سبب رشد جامعه می شود.
سنجری گفت: فقر زدایی، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی، تمرکز و بهره وری سرمایه های کوچک و رشد اقتصادی از جمله کارکردهای بخش تعاون است.
وی ادامه داد: تحرک و پویایی، پاسخگویی سریع تر به تحرکات بازار، پایین بودن حجم سرمایه گذاری مورد نیاز، تنوع و گستردگی فعالیت ها در کنار مالکیت شاغلان بر کار و سرمایه خود از جمله مزایای تعاونی های اشتغالزا است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه روستایی صرفا از طریق توسعه کشاورزی محقق نمی شود، عنوان کرد: توسعه همه جانبه در تمامی بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر به توسعه پایدار مناطق روستایی می شود.
وی با بیان اینکه اغلب دستگاه های اجرایی می توانند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در روستاها داشته باشند، یادآور شد: پتانسیل هایی از قبیل میراث فرهنگی، کشاورزی، صنایع روستایی، بانکها، موسسات مالی و غیره می توانند در ایجاد کارآفرینی و اشتغال روستایی نقش داشته باشد.
وی خواستار پرهیز از اقدامات جزیره ای در زمینه ایجاد اشتغال در روستاها شد و افزود: فرمانداران و دستگاه های اجرایی در اجرای کامل و صحیح طرح روستا تعاون همکاری کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054* خبرنگار - رقیه محمدی * انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.