بی بی عصمت سرفرازی روز چهارشنبه در کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری خراسان جنوبی افزود: نقش تاثیرگذار سمن ها در مشارکت مردم در همه صحنه ها غیر قابل انکار است و توجه به این مهم بدون شک هم افزایی مردم را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر در بخش های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری به این نتیجه برسیم که از توان سازمان های مردم نهاد در کنار دستگاه های اجرایی به خوبی استفاده کنیم مسلم شاهد خروجی و توانمندی های زیادی در این حوزه ها خواهیم بود.
به گفته وی در یک مقطع زمانی وزارت کشور بخشی از هزینه های این سمن ها را پرداخت می کرد اما امروزه با توجه به اینکه سمن ها همانند بخش خصوصی از درآمد قابل قبولی بهره مند نیستند و درآمد ناچیز آنها در راستای اهدافشان هزینه می شود باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در این استان وجود دارد این است که فکر می کنیم همه کارها انجام نمی شود در حالی که هر مشکلی راهکاری دارد و باید به دنبال راه حل ها بود.
وی افزود: امروزه فعالان بخش اقتصادی هم حامی جوانان در عرصه های مختلف پژوهشی و فناوری هستند و کمک های زیادی در این زمینه می کنند که از این ظرفیت باید به خوبی استفاده شود.
سرفرازی گفت: توجه به این بخش یکی از مهمترین رویکردهای توسعه اقتصادی در این استان است و ناچاریم به دنبال نگاه های مثبت در ذهن باشیم تا برخی فضاهای بسته را در استان باز کنیم.

**یک درصد اعتبار پژوهشی دستگاه های اجرایی تجمیع شود
دبیر کمیته تخصصی پژوهش خراسان جنوبی هم گفت: تجمیع یک درصد اعتبار پژوهشی دستگاه های اجرایی در استان نقش تعیین کننده ای در بخش پژوهشی خواهد داشت و در صورتی که این اعتبار تجمیع شود نظارت بهتری در زمینه اولویت بندی پروژه ها خواهد شد.
سید علی میربزرگی ادامه داد: بر اساس ماده 56 قانون الحاق باید یک درصد از اعتبار هزینه ای دستگاه های اجرایی صرف پژوهش و 50 درصد این اعتبار با دانشگاه ها قرارداد بسته شود.
وی اظهار کرد: در همین ارتباط استانداری ها به عنوان ابزار اجرایی این فعالیت را آغاز کردند و امیدواریم نتیجه این کار بزرگ به تعریف و حمایت از پروژه هایی بینجامد که موجب پیشرفت همه جانبه استان شود.
وی با بیان اینکه تاکنون 16 طرح پژوهشی در سامانه ملی مدیریت اطلاعات به ثبت رسیده است گفت: امیدواریم بتوانیم با تجمیع و اطلاع از میزان بودجه پژوهشی طرح های اولویت دار را در استان انتخاب کنیم.
نماینده موسسه مردم نهاد ستارگان علم و خرد خراسان جنوبی نیز در این نشست با بیان اینکه ترویج روحیه فرهنگ پژوهش در دانش آموزان ضروری است، خواستار حمایت دستگاه ها برای برگزاری جشنواره نوآوری و ابتکارات در هفته پژوهش شد.
مهدی زرگری تصریح کرد: جشنواره نوآوری و ابتکارات یکی از مهمترین مراحل در زنجیره مهارت و خلاقیت است که با هدف ایجاد بروز فرصت خلاقیت و نوآوری در جوانان در سه حوزه علوم نوین، علوم پایه و خلاقیت طراحی شده است.
وی اظهار کرد: خروجی این جشنواره اعزام مقام آوران به مسابقات نوآوری و ابتکارات شریف است که هر سال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.
وی گفت: پژوهش محور کردن آموزش، ارتقای علمی دانش آموزان، آشنایی با علوم مختلف دانشگاهی، ایجاد علاقمندی و فضای رقابتی، تفکر و ابتکار عمل از مهمترین اهداف این جشنواره خواهد بود.
کمیته های تخصصی پژوهش، آموزش و فناوری در استان به ارزیابی پروژه های پیشنهادی دستگاه های استانی بر اساس اولویت ها می پردازند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*3215*3028*خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.