حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در دیدار با رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: از طرفی مورد تحریم های غیرعادلانه جهانخواران هستیم از سویی در مجاورت کشورهای نزدیکی مانند افغانستان، عرق، قطر و غیره قرار داریم که در آنها به روی ما باز است.
وی گفت: برخی رسانه ها اذعان دارند از جهت استاندارد کالا دیگران بر ماسبقت می گیرند و بازارهای نزدیک را از ما می گیرند.
وی ادامه داد: مهمتر از بازارهای هدف کشورهای مجاور، بازار داخلی ما مورد تصرف قرار می گیرد بگونه ای که به عنوان مثال اگر از کشور ترکیه ثبت سفارش کالایی داده شود ظرف کمتر از پنج روز وارد استان خواهد شد.
به گزارش ایرنا عبادی اظهار کرد: 2 مشکل در این زمینه وجود دارد ابتدا اینکه بازارهای بیگانه به صورت قاچاق یا نیمه رسمی به روی ما باز است و دیگر اینکه به خاطر ضعف نظارت بسیاری از کالاهای خوب ایرانی با آرم خارجی و کالاهای متوسط با آرم ایرانی عرضه می شود، یعنی عدم نظارت بر این امر سبب می شود خود ایرانی علیه خود عمل می کند.

** مهر استاندارد بر کالاهای بی کیفیت
وی بر استاندارد بودن انسان ها نیز تاکید کرد و افزود: اگر انسان استاندارد نباشد می تواند مهر استاندارد را بر هر نوع کالای بی کیفیت نیز بزند، به خاطر کمبود انسان استاندارد برخی مواقع کالاهای صادراتی ما در سایر کشورها با مشکلاتی مواجه می شود.
وی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد مسئله ای صرفا قانونی و قراردادی نیست بلکه برخواسته از طبیعت انسان است، انتخاب احسن و بهتر به صورت طبیعی در همه انسان ها وجود دارد.
نماینده ولی فقیه در استان افزود: استاندارد بودن درانواع و اقسام مسایل زندگی و در تمامی فرآورده های کشاورزی، صنعتی، تجاری، دامی، دارویی، وسایل نقلیه و غیره وجود دارد لذا وجود نقص در این امر مهم به زندگی ما آسیب خواهد زد.

** ضعف در نظارت بر کالای ایرانی/ باز شدن مسیر کالای قاچاق
عبادی با اشاره به اهمیت جایگاه استاندارد در ارتباطات داخلی و خارجی افزود: زمانی می توانیم با کشورهای هدف ارتباط و بازارهای دنیا را در جهات مختلف جذب کنیم که استانداردها رعایت شود.
وی با تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی به دلیل غیر استاندارد بودن کالا و خدمات است، عنوان کرد: ضعف در نظارت بر کالاهای ایرانی و باز شدن مسیر قاچاق کالا از بازارهای خارجی از جمله مشکلات کشور در زمینه استاندارد است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
پست الکترونیکی: irnabirjand94@yahoo.com
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*6054*خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.