حمید رضا ناصری روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این گروه های رصدی در شهرهای قاین، نهبندان، فردوس، زیرکوه، بشرویه، سه قلعه، خضری دشت بیاض ، سربیشه و 2 گروه در بیرجند مستقر می شوند.
وی ادامه داد: امکان رویت ماه شوال، غروب امروز وجود ندارد اما با توجه به اینکه مصادف با 29 رمضان است استهلال انجام می شود.
وی گفت: زمان غروب خورشید در بیرجند مرکز استان 19 و 45 دقیقه است و در این زمان ارتفاع ماه 2 درجه و 9 دقیقه و در سمت چپ خورشید با زاویه هشت درجه قرار گرفته است و نیز زمان غروب ماه 19 و 59 دقیقه است.
وی اضافه کرد: 2 گروه رصدی، یک ساعت قبل از غروب خورشید در ارتفاعات بیرجند مستقر می شود و عملیات رصدی را تا زمان غروب ماه ادامه می دهد.
ناصری با تاکید بر اینکه بر اساس محاسبات نرم افزارها، رویت هلال ماه با چشم مسلح در صورت صاف بودن آسمان امکان پذیر است، گفت: تلسکوپ، دوربین دو چشمی، دوربین عکسبرداری و نقشه برداری از جمله امکانات این تیم رصدی است.
وی با بیان اینکه در صورت رویت هلال ماه شوال عکس نیز از هلال ماه نیز گرفته می شود، افزود: در هر گروه رصدی بین سه تا 10 نفر شرکت می کنند و پس از اتمام عملیات، نتایج به ستاد استهلال خراسان رضوی اعلام می شود.
وی افزود: همچنین یک تیم دانشجویی در رصد خانه دانشگاه بیرجند واقع در مزارکاهی هلال ماه را نیز رصد خواهند کرد.
6054* خبرنگار و انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.