قدرت‌الله حاجی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: مطبوعات یک کمک بسیار خوبی برای همه دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی، خدماتی و تعاونی هستند.

وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری تسنیم در استان افزود: ذکر خیر و توانمندی خبرگزاری تسنیم زبانزد عام و خاص است و همه به این موضوع اشراف دارند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با اشاره به آمار و اطلاعات مختلف ثبتی در استان بیان کرد: در بحث اسناد صادره تک برگ سال گذشته 26 هزار و 642 سند مالکیت تک برگ تولید و تحویل متقاضیان شده است.

حاجی‌پور با بیان اینکه برای صدور سند مالکیت یک پرسه زمانی مشخص و با دقت بالا باید طی شود تصریح کرد: خوشبختانه تمام کیفیات منحصر به فرد در خصوص اسناد تک برگ در استان اجرایی می‌شود و صدور اسناد مالکیت تک برگ در استان 2 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث خلاصه معاملات وارده که قبلاً از طریق فیزیکی از طرف دفترخانه‌های اسناد رسمی به ادارات ثبت ارسال می‌شد و در بین دچار بسیاری مشکلات و مسائل در بحث ثبت و خلاصه معاملات در دفتر اسناد می‌شد در حال حاضر به صورت الکترونیکی رد و بدل می‌شود.

بیش از 14 هزار فقره معامله وارد ادارات ثبت استان شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا خلاصه معاملاتی که سال 95 وارد ادارات ثبت استان شده است 14 هزار و 815 فقره بوده است که نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

حاجی‌پور به بحث پاسخ به استعلامات اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته همان گونه که استعلامات به صورت فیزیکی از دفترخانه‌‌ها به ادارات ثبت می‌رسید پاسخ استعلام نیز به صورت فیزیکی به دفاتر ارسال می‌شد درحالی که اکنون تمام این روند به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی افزود: در این راستا متقاضی از طریق دفترخانه اسناد رسمی مراجعه می‌کند و بلافاصله از طریق دفترخانه به صورت سیستم مکانیزه از ادارات ثبت استعلام می‌شود و تا قبل از اینکه استعلام وارد اداره ثبت استان شود همه استعلامات بلافاصله از سازمان به مرکز می‌رود و در مدت زمان کوتاهی سند معامله تنظیم می‌شود.

15 هزار و 200 فقره پاسخ به استعلامات طی سال گذشته انجام شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: در این راستا سال گذشته  15 هزار و 200 فقره پاسخ به استعلامات انجام شد که نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: در بحث بازداشت اموال سال 95،  4 هزار و 728 مورد بازداشت اموال انجام شده است که نسبت به سال 94 که 5 هزار و 392 مورد بوده است 12 درصد کاهش داشته است.

حاجی‌پور با اشاره به بحث رفع بازداشت در استان اظهار داشت: در این راستا سال گذشته 3 هزار و 929 مورد رفع بازداشت در استان انجام شده است که نسبت به سال 94 که 3 هزار و 801 مورد بوده است 3 درصد رشد داشته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی تصریح کرد: در بحث پرونده‌های تشکیلی اجرا در سال 95 یک هزار و 531 مورد پرونده اجرایی وجود داشته است که نسبت به سال 94 که یک هزار و 796 پرونده اجرایی بوده است 14 درصد کاهش داشته است.

رشد 149 درصدی میزان مطالبات بانک‌های استان در سال گذشته

وی با بیان اینکه سال گذشته میزان مطالبات بانک‌های استان از 60 میلیارد به 149 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است که رشد 149 درصدی داشته است گفت: در بحث مطالبات بانک‌ها که از اشخاص طلبکار بودند با مراجعه به اجرای اداره ثبت توانستیم 149 درصد مطالبات بانکها را نسبت به سال 94 بیشتر وصول کنیم.

حاجی‌پور با اشاره به اینکه سال گذشته شرکت‌های به ثبت رسیده در استان کاهش داشته است افزود: در این راستا در سال 94 تعداد 383 شرکت و در سال 95 تعداد 214 شرکت به ثبت رسیده است که 44 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان ازدواج در استان در سال 95 نسبت به سال 94 مقدار کمی کاهش داشته است اظهار داشت: همچنین میزان طلاق در استان نیز نسبت به سال گذشته مقدار کمی افزایش داشته است.

نسبت به تعویض اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگ در اسرع وقت اقدام شود

حاجی‌پور یادآور شد: در بحث برون سپاری کارها مانند تنظیم نقشه آپارتمان که قبلا از طریق نقشه برداران ثبت انجام می شد در حال حاضر از طریق سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود.

وی گفت: در این راستا از زمان انجام معامله، ارباب رجوع به اداره ثبت مراجعه نمی‌کند و از طریق ادارات پست و دفاتر پیشخوان پیگیری می‌شود و سند در اداره ثبت صادر و درب منزل متقاضی تحویل داده می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی افزود: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر مردم به صورت خاموش با آن مواجه هستند پیشگیری اسناد دفترچه‌ای است که اسناد دفترچه‌ای باید توسط مراجعه هم استانیها به ادارات ثبت تعویض شود و به دفترچه تک برگ تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در اسناد مالکیت به کرات مشاهده شده است که دارای تناقضات و تداخل‌هایی است که درگیر است و ممکن است خود ذی‌نفعان از این موضوع بی‌خبر باشند و زمانی که سند تبدیل به تک برگ می‌شود افراد متوجه می‌شوند و مشکلات قبل از هر اتفاقی حل می‌شود بنابریان  از همه هم استانی‌ها تقاضا داریم نسبت به تعویض اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگ در اسرع وقت اقدام کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 620757
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.