سال 95 را رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت و هوشمندی سال « اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند و دستیابی به این حماسه از نخستین روزهای سال در تفکر مردم و مسئولان این استان شکل گرفت و تمام برنامه ها برای تحقق این شعار اتخاذ شد.
خراسان جنوبی در سالی که گذشت شاهد رویدادهای مختلفی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بویژه در حوزه سیاسی بود که از همه مهمتر تغییر استاندار است.

** افتتاح بیمارستان 286 تختخوابی رازی بیرجند
افتتاح بیمارستان 286 تختخوابی رازی بیرجند بعد از 10 سال انتظار مردم در 16 اسفند ماه امسال با حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رویدادهای مهم سال 95 استان است که امیدواری مردم را به طرح های ارتقای سلامت دولت تدبیر و امید افزایش داد و اجرای اینگونه پروژه ها حاکی از توجه دولتمردان به استانهای محروم دارد.
در این سفر وزیر بهداشت که برای دومین بار در سال 95 و پنجمین بار در دولت تدبیر وامید در خراسان جنوبی حضور یافت علاوه بر بیمارستان رازی، مرکز رادیوترایی و انکولوژی ایران مهر بیرجند و پروژه توسعه و بهسازی اورژانس بیمارستان شهر قاین را نیز افتتاح کرد.
همچنین با حضور وزیر بهداشت در روزهای سوم و چهارم شهریور ماه با حضور در این استان، سلامتکده طب سنتی، پروژه بهسازی و توسعه فضای فیزیکی بیمارستان ولی عصر (عج) و مجتمع فرهنگی رفاهی در بیرجند به بهره برداری رسید.

** انجام هشت مرحله از باروی ابرها و افزایش نسبی بارندگی در استان
باروری ابرها یکی از رویدادهای مهم استان در سال 95 است که با توجه به اینکه خراسان جنوبی در هجدهمین سال خشکسالی به سر می برد از اهمیت زیادی برخوردار است که با انجام این پروژه افزایش نسبی بارندگی و آبگیری سدها با ذخیره سازی 12 میلیون متر مکعب آب را در استان داشتیم.
تشدید پدیده فرونشست زمین در دشت سرایان در اثر پدیده خشکسالی و اضافه برداشت از آبهای زیر زمینی و ادامه خشکسالی استان از دیگر رویدادهای تلخ سال جاری در خراسان جنوبی بود.
30 میلیون متر مکعب جبران کسری مخزن منابع آبی استان با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی ، نصب قابل توجهی کنتورهای هوشمند برقی بر روی چاه های کشاورزی، مسدود کردن چاه های غیر مجاز کشاورزی و اجرای طرح « داناب » را باید از جمله رویدهای مهم سال جاری در حوزه آب استان ذکر کرد.

** ثبت بیابان لوت و مجموعه قنات بلده فردوس در فهرست آثار جهانی
فعال بودن 40 رشته صنایع دستی در استان و افزایش سه برابری صادرات صنایع دستی و حضور پررنگ در نمایشگاه های صنایع دستی داخلی از تحولات مهم امسال در حوزه صنایع دستی است که در حقیقت نشان دهنده ذوق هنری و استعداد زنان و مردان هنرمند ایرانی و حاصل سرپنجه های هنرمندانه آنان است.
برپایی کنگره معماری و شهرسازی در بیرجند ، افتتاح دومین موزه عروسک های کشور که بیانگر آداب و رسوم نیکان ماست در باغ جهانی اکبریه بیرجند ، ثبت بیابان لوت و مجموعه قنات بلده فردوس در فهرست آثار جهانی، رشد حدود 100 درصدی گردشگران خارجی به استان، برگزاری چندین کاوش باستان شناسی، در پانزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران در اسفند ماه، کسب رتبه نخست توسط خراسان جنوبی در بررسی باستان شناسی و رتبه دوم در زمینه انجام کاوش های آموزش باستان شناسی و نیز طراحی نقشه سه بعدی ویژه بیرجند را باید بر این تحولات افزود.

** کسب مدال طلا توسط نجمه خدمتی بانوی ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات بین المللی تیراندازی فرانسه
نجمه خدمتی بانوی ورزشکار استان در مسابقات بین المللی تیراندازی در فرانسه مدال طلا را در بخش انفرادی کسب کرد و در مسابقات بین المللی تیراندازی در آلمان، 2 مدال برنز تیمی و یک مدال نقره تیمی را به دست آورد که این موفقیت ها از رویدادهای مهم در حوزه ورزش استان است.
همچنین بانوی ورزشکار دیگری از استان به نام « مهسا کدخدا » به مسابقات آسیایی رده سنی بزرگسالان والیبال در فیلیپین و ویتنام اعزام شد.
علاوه براین مسعود و سعید علیزاده به مسابقات سه گانه آسیایی ژاپن و جهانی امارات متحده عربی اعزام شدند و در این مسابقات مسعود ه مقام چهارم و سعید مقام ششم را کسب کردند.
برگزاری مسابقات قوی ترین مردان ایران در شهرستان قاینات در دی ماه امسال از دیگر رویدادهای مهم ورزشی در استان است.
مسابقات قوی ترین مردان ایران برای دومین بار است که در قاینات برگزار شد و این رقابت ها می تواند پتانسیل خوبی برای منطقه شرق کشور باشد.

**اجرای سیستم آبیاری نوین در 10 هزار و 24 هکتار اراضی خراسان جنوبی
امسال 10 هزار و 24 هکتار اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین می شود که اجرای این سیستم در سال 95 به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی معادل 60 سال در یک سال است.
به گفته هاشم ولی پور مطلق، 80 تا 90 حلقه چاه از سه هزار و 200 حلقه چاه استان متقاضی تامین آب مورد نیاز کشت پاییزه هستند و 200 میلیون مترمکعب کاهش برداشت منابع آبی در سال 94 و 95 اتفاق بزرگی در دولت تدبیر و امید است که نتیجه آن 50 میلیون مترمکعب کسری مخزن بود که در هیچ زمانی محقق نشده است.

** پرداخت 213 میلیارد و 886 میلیون تومان تسهیلات رونق به 250 واحدی تولیدی
انجام 150 هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی در استان و شروع عملیات اجرایی اکتشاف و بهره برداری از معدن طلای « هیرد » جهت تست فرآوری ، برگزاری نمایشگاه تخصصی معادن و صنایع معدنی و برنامه ریزی و هماهنگی لازم در خصوص سفر مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجام سفر 2 روزه وی در دیماه 95 و نیز تصویب 23 پیشنهاد برای توسعه استان از رویدادهای سال 95 در حوزه صنعت و معدن است.
رفع موانع سه طرح مهم و بزرگ استان شرکت سیمان باقران، طرح فولاد قاینات، زغال سنگ کک طبس ، برگزاری 17 نمایشگاه تخصصی از ابتدای سالجاری در استان و ثبت جهانی 2 برند جغرافیایی فرش دستباف مود و قهستان از دیگر این رویدادهاست.
ثبت نهایی نشان ملی 3 محصول استراتژیک زعفران ، عناب و زرشک، صدور 32 پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری پنج هزار و 819 میلیون ریال و اشتغال 442 نفر و نیز صادرات 161 میلیون دلار کالا به افغانستان از تحولات مهم سال 95 در استان است.

** هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های چهارگانه بهداشت و درمان در سال 95 هزینه شد
سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی هم در آخرین نشست خبری سال جاری با اصحاب رسانه به اهم رویدادها و تحولات استان در سال 95 اشاره کرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان، راه اندازی اورژانس قاینات که در حد اسکلت ساختمانی بود، 2 هزار و 400 متر مربع بنا در مدت سه ماه کار شبانه روزی تکمیل شد و اورژانس هوایی طبس هم همزمان با پنج شهر دیگر ایران به بهره برداری رسید.
وی یادآور شد: در قاینات علاوه بر این که اورژانس تجهیز شد، تعدادی تخت دیالیز هم نصب و به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: هنوز کارهای ساختمانی بیمارستان فردوس ادامه داشت، از طریق بنیاد برکت و وزارت راه و شهرسازی کمک شد و همزمان با کار عمرانی به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجهیزات چهارگانه آن به استان ارسال شد، این تجهیزات در اختیار بیمارستان فردوس، اورژانس قاین ، بیمارستان رازی و مرکز رادیو تراپی بیرجند قرار گرفت.
وی تصریح کرد: برای تامین به موقع نیروی انسانی این واحدها همزمان کار برگزاری آزمون و انتخاب نیروی مرتبط انجام شد و هم اکنون مراحل مصاحبه و گزینش افراد در دست اقدام است.
وی در ادامه تاکید کرد: هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های چهارگانه بهداشت و درمان در سال 95 هزینه شد و در حوزه راه هم ، پیشرفت مسیر قاین به بیرجند در سه ماه اخیر با اوایل سال 95 قابل مقایسه نیست و مشهود است، پیمانکاران با تلاش و جدیت زیاد کار می کنند ،اگر با همین روند ادامه یابد تا پایان سال 96 این محور تکمیل خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: 100کیلومتر روکش و لکه گیری محور نهبندان به سربیشه به پیمانکار ابلاغ شد و به محض اینکه شرایط جوی مساعد شود آسفالت و بهسازی آن انجام می شود.
به گفته پرویزی راه سربیشه به مرز ماهیرود هم در حال انجام است،امیدواریم با کمک های بیشتر تسریع شود و در حوزه مطالعات راه آهن هم کارهای خوبی صورت گرفت، راه آهن با منابع عمومی دولتی تکمیل نمی شود و زمانبر است ، باید از طریق سرمایه گذاری به صورت فاینانس از کشورهای خارجی و صندوق توسعه ملی و ... انجام شود.
وی اظهار کرد: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و آستان قدس رضوی برای تکمیل پروژه راه آهن اعلام آمادگی کردند، احداث مسیر بیرجند به سمت کالشور برای استان مهم است، در دیدار با رییس جمهوری خواسته ما این بود پروژه راه آهن خراسان جنوبی با محور چابهار به سمت مشهد گره زده نشود چون آن پروژه سنگین است،هم اکنون باید فعالیت ها در مورد راه آهن بیرجند به کالشور متمرکز باشد.
وی ادامه داد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران «ایمیدرو» 380 میلیارد ریال برای کارهای مطالعاتی و بخشی از حوزه زغال سنگ طبس در حال سرمایه گذاری است.
وی یادآور شد: سازمان نقشه برداری تاکنون 140 هزار کیلومتر پرواز خطی برای تهیه عکس هوایی و اطلس معدنی استان انجام داده است.
وی تصریح کرد: اگر اطلس معدنی خراسان جنوبی نوع معدن ها ، محل استقرار، کیفیت و عمق آنها به شکل دقیق مشخص شود،بزرگ ترین خدمت به استان است.
وی تاکید کرد: اقدامات انجام شده در گذشته در حوزه اکتشاف معدن، مطالعات مقطعی و نقطه ای بوده، امروز سازمان نقشه برداری کشور کار علمی با ارزشی را برای تهیه اطلس معدنی استان انجام می دهد.
وی اضافه کرد: بعد از مطالعات در حوزه اکتشاف معدن متوجه شدیم معادن طلای خوبی در استان وجود دارد، مواد خاص خیلی با ارزشی هم در استان وجود دارد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در حوزه آب، باروری ابرها به مدت هشت بار انجام شد، اثر خوبی داشت،سه نقطه آهنگران،خوشاب وانتقال آب از استان های همجوار را پیگیری شد.
پرویزی افزود: مطالعات طرح انتقال آب به استان از آهنگران از وزارت نیروی اعلام شد، از همان زمان پیگیر تامین منابع مالی، فاینانس و خرید لوله هستیم، اکنون 200 میلیارد ریال برای خرید لوله موافقت عملی آن اعلام شد اما نیازمند منابع مالی بیشتری است که بتوانیم کار حفاری و انتقال آب از دشت به سمت شهر زیرکوه و قاین انجام شود.
وی یادآور شد: در حوزه آب شرب شهری و روستایی 300 میلیارد ریال بودجه جاری سال 95 به آب و فاضلاب شهری و روستایی ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: پروژه فولاد قاین بعد از پیگیری با مجموعه ایمیدرو، از 33 به 51 و49 درصد تبدیل شد،حدود 18 میلیون یورو تسهیلات فاینانس داشت که در دو ماه قبل اجرایی و در اختیار شرکت مربوط قرار گرفت، امیدواریم به زودی یکی از فازهای فولاد قاین راه اندازی شود.
وی تصریح کرد: پروژه زغال سنگ طبس 80 میلیون دلار تسهیلات سرمایه گذاری خارجی نیاز داشت که در کمیسیون مطرح و اقدام اولیه آن انجام شده است.
وی تاکید کرد: کارخانه زغالسنک کک طبس 300 میلیارد ریال تسهیلات مانده داشت، موضوع در جلسه رفع موانع تولید ملی مطرح و هم اکنون تسهیلات یادشده در اختیار مجموعه قرار گرفته است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در چند ماه گذشته برای اولین بار ردیف ویژه عمرانی جدای از بودجه عادی استان ، با عنوان کمک به توسعه زیرساخت های استان در لایحه بودجه تعریف شد،این ردیف برای مردم استان ماندگار است و به توسعه استان کمک می کند و این ردیف هزار میلیارد ریال اعتبار دارد، امیدواریم 100 درصد تخصیص یابد.

** از نظر امنیتی نیز خراسان جنوبی سال موفقیت آمیزی را در مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حفاظت از مرزها را پشت سرگذاشت و طبق اعلام فرمانده انتظامی استان از ابتدای سال جاری تاکنون 28 تن انواع مواد مخدر با دستگیری پنج هزار نفر در استان کشف شده است.

*** تغییر مدیریت های در خراسان جنوبی
انتصاب سید علی اکبر پرویزی به عنوان پنجمین استاندار خراسان جنوبی در 12 تیرماه امسال با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور و تکریم از تلاش های وجه الله خدمتگزار یکی از مهمتریی تحولات سال 95 در حوزه سیاسی استان بود و در پی این تغییر فرمانداران شهرستان های سربیشه ، خوسف ، بشرویه و طبس تغییر کردند.
سفر تعدادی از سفیران خارجی به خراسان جنوبی در سال 95 از جمله سفیر هند ، دانمارک و فنلاند را می توان از دیگر تحولات در حوزه سیاسی نام برد.
استان خراسان جنوبی با جمعیت 780 هزار نفر در شرق ایران قرار گرفته و از شمال به استانهای خراسان رضوی، از جنوب به سیستان و بلوچستان و کرمان و از غرب به استانهای یزد، اصفهان و سمنان محدود شده و از شرق 465 کیلومتر مرز با افغانستان دارد.
این استان با 151هزار کیلومتر مربع مساحت، سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور است و با 2 هزار و 200 اثر شناسایی شده و ثبت 800 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری در فهرست آثار ملی کشور، سالانه در ایام نوروز پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگر داخلی و خارجی است.
* 6054* خبرنگار و انتشاردهنده : مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.