محمدعلی خاشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از نظر ارزشی ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۳۹ دلار و از نظر وزنی ۱۳۳ هزار و ۸۴۸ تن کالا از طریق گمرکات استان در یکماه گذشته صادر شده است.

وی ادامه داد: صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود از ابتدای امسال ۱۸۲ فقره اظهارنامه به ارزش چهار میلیون و ۸۳۶ هزار و  ۶۲۲  دلار به وزن۵۶ هزار و ۹۴۷ تن بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اضافه کرد: این میزان کالای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۱ درصد، ارزش ۲۴ درصد و وزن ۱۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: عمده اقلام  صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، تخم مرغ خوراکی، خوراک آماده طیور، گازوئیل، هیدروکربن سبک، خرما، کاشی و سرامیک،  تانکر فلزی و نمک بوده که عمده این اقلام به کشورهای ترکیه و آذربایجان صادر شده است.

خاشی با اشاره به صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) تصریح کرد: ۴۸۰ فقره پروانه به ارزش ۱۸ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۷۱۷ دلار به وزن  بیش از ۷۶ هزار و ۹۰۱ تن صادر شده است.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه هفت درصد کاهش و از نظر ارزش ۱۵۴ درصد و وزن ۴۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور، ایزوگام و سایر بوده است.

وی در ارتباط با واردات قطعی در گمرکات استان یادآور شد: از ابتدای سال سه فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۳۷ هزار و ۸۰۸ دلار به وزن ۳۳ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۵۰ درصد، از نظر ارزش۲۲ درصد و وزن ۱۹۴ درصد افزایش یافته است.

خاشی گفت: عمده اقلام وارداتی به استان را شاهدانه بوداده، گوسفند و ماسک تشکیل می‌دهد که این اقلام از کشورهای همسایه وارد شده است.

وی افزود: در بخش امانات پستی نیز از ابتدای سال تاکنون هفت فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش  ۹۵۸ دلار به وزن ۶۷ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۳ درصد کاهش، از لحاظ ارزش ۵۶۵ درصد و وزن ۱۹۳ درصد  افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی شامل خشکبار، لوازم بهداشتی، کفش و گوشی همراه است که به کشورهای مجارستان، انگستان، کانادا و آلمان  صادر شده است اما از ابتدای سال اظهارنامه واردات امانات پستی نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال به ۱۹ مسافر ورودی و ۱۴۹ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۹۹ درصد و خروجی ۸۴ درصد کاهش است همچنین فرودگان بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

خاشی یادآور شد: در یک‌ماه گذشته ۸۷ دستگاه کامیون به وزن سه میلیون و ۷۵۷ هزار و ۹۵۱ کیلوگرم شامل فوفل، کود اوره، پنل خورشیدی از کشور اندولزی، چین و ترکمنستان از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.