روزهای سختی گذشت و با تلاش کم‌نظیر کادر بهداشتی و درمانی، مسوولان و همت مردم از شرایط بحرانی روزهای اولیه شیوع کرونا عبور کردیم اما همانطور که مسوولان و متخصصان هم اذعان دارند هنوز شرایط عادی نیست و خطر ابتلا به کرونا وجود دارد.

 تعداد زیادی از مردم در اقصی نقاط کشور از جمله استان مرزی خراسان جنوبی از حدود ۲ ماه قبل قرنطینه خانگی را برگزیدند و رعایت فاصله ‌گذاری اجتماعی را جدی گرفتند که در واقع به سلامتی خود و حقوق همنوعانشان احترام گذاشتند اما عده‌ای هم جدی نگرفتند و رعایت نکردند.

نگرانی که الان وجود دارد این است که هرچه از زمان شیوع ویروس کرونا می‌گذرد حساسیت‌ها حتی نسبت به رعایت بهداشت فردی کم ‌شود و با گرم شدن هوا و فرارسیدن فصل تابستان، رفتارها کاملا به حالت عادی بازگردد.

چند صباحی بود که به دلیل هجوم ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس در جامعه، طبیعت از نبود رد پای انسان جان دوباره گرفته بود و این از اثرات مثبت کرونا است.

بیم آن می‌رود با ورود برخی شهروندان به بوستان‌ها، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و مناطق ییلاقی و کویری پس از لغو محدودیت‌ها و بدون رعایت فاصله گذاری هوشمند، آتش زیر خاکستر کرونا دوباره شعله‌ور شود.

از این رو بود که رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در سفر به خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه روند بیماری کرونا در خراسان جنوبی آهسته آهسته رو به کاهش است که در درجه اول به‌ دلیل مدیریت خوبی است که برای کنترل بیماری در سطح استان صورت گرفته و بدون اغراق این را می‌گویم اما یک نگرانی ما این است که نباید خوشبینانه به این کاهش موارد نگاه کنیم.

محمدمهدی گویا افزود: اگر مردم همکاری و توصیه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند احتمالا شاهد همین روند کاهشی موارد بیماری در استان باشیم اما اگر به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند احتمال اینکه این بیماری دوباره شعله‌ور شود، وجود دارد.

وی گفت: باید توجه کرد که کرونا بیماری بسیار پیچیده‌ای است و کنترل آن کار ساده‌ای نیست چون نه داروی قطعی برای درمان دارد و نه واکسن و تنها کاری که می‌توان در برابر این بیماری کرد، رعایت نکات بهداشتی است.

وی بیان کرد: به مردم توصیه می‌شود حتی الامکان در منازل خود بمانند و این توصیه را بخصوص برای افراد مسن داریم و افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابت و سرطان که باید تلاش کنند فقط در مواقع ضرورت از منزل خارج شوند و اگر اینها رعایت شود جای امیدواری است بتوانیم هرچه زودتر به کنترل بیماری دست یابیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت بیماری کرونا در سطح کشور یکسان نیست و در روزهای گذشته در برخی استان‌ها شاهد افزایش موارد بیماری بودیم بخصوص استان‌های مهمانپذیر و استان‌های دارای تردد زیاد، چنین وضعیتی داشتند و هم ترددهای درون شهری و هم بین شهری در داخل استان‌ها نکات بسیار مهمی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد این بیماری چندین موج خواهد داشت تا وقتی تحت کنترل کامل قرار گیرد و بایستی منتظر این موج‌ها باشیم.

گویا تاکید کرد: آمادگی‌های ما کماکان به قوت خود باقی است و هم در سیستم بهداشتی و هم سیستم درمانی هنوز سرپا ایستاده‌ایم و منتظریم با هر تغییری که در وضعیت بیماری ایجاد می‌شود، بهترین واکنش را نشان دهیم. 

یکی از پارکبانان شهر بیرجند گفت: فاصله ‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و عمومی در برخی نقاط شهر به خوبی رعایت می‌شود اما در بعضی مناطق این طور نیست و هنوز برخی شهروندان رعایت نمی‌کنند.

حسین احمدی افزود: هنوز برخی کرونا را به شوخی گرفته‌اند و در همین پارک‌ها هم می‌توان این مساله را مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: روزبازارها از دیگر مکان‌هایی است که گاهی در طول روز خیلی شلوغ می‌شود و البته ما اینجا تذکرات لازم را به افراد می‌دهیم.

وی گفت: پارک‌ها و تفرجگاه‌ها محلی برای آرامش انسان است اما آثار تفریح برخی افراد تا روزها باقی می‌ماند و زیبایی فضای سبز و طبیعت را هم را از بین می‌برند.

این پارکبان افزود: درست است که اماکن عمومی مثل پارک‌ها بازگشایی شده اما مردم باید بدانند که وضعیت مانند قبل نیست و باید خیلی از مسائل را برای حفظ سلامتی خود رعایت کنند.

بی تفاوتی حق ‌الناس است

کارشناس مسایل اجتماعی هم گفت: بی‌تفاوتی افراد نسبت به رعایت بهداشت فردی و عمومی بخصوص فاصله ‌گذاری اجتماعی که بعد از شیوع کرونا مطرح شده، نوعی حق ‌الناس است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فواد کاظمی افزود: با شیوع ویروس کرونا و تعیین راهبردهای مهار این ویروس بارها از رسانه‌ها توسط مسوولان اهمیت فاصله‌ گذاری اجتماعی تشریح شده و عموم مردم از مسایل مربوط به بهداشت فردی و عمومی آگاه شدند.

وی گفت: هرچند با اوج گرفتن ویروس تا حدی شعار در خانه بمانیم رعایت شد و شاهد کاهش ترددها در همه حوزه‌ها بودیم اما متاسفانه روزانه شاهد افزایش تردد عمومی هستیم که گاهی بدون رعایت فاصله گذاری است.

کارشناس اجتماعی با بیان اینکه کاهش آمار مبتلایان و متوفیان نباید انگیزه‌ای برای حضور گسترده مردم در اجتماع باشد تاکید کرد: این حضور در روزهای آینده افزایش آمار را در برخواهد داشت به طوری که شاهد موج جدید بیماری خواهیم بود.

وی اظهار داشت: عدم رعایت فاصله ‌گذاری اجتماعی نوعی تضییع حقوق هم افراد است زیرا عده‌ای همچنان خود را در منزل قرنطینه کرده‌اند اما شماری دیگر با حضور غیرضروری در معابر شعری و حتی طبیعت باعث انتشار ویروس می‌شوند.

کاظمی گفت: شهر پر شده از ماسک و دستکش‌های استفاده شده و غیربهداشتی که زیبنده مردم نیست لذا اگر افراد مجبور به ترک منزل هستند نباید شهر را مستعد انتشار ویروس کنند.

ضرورت تداوم آموزش کرونایی در رسانه‌ها

جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بیرجند هم گفت: تداوم آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق و تخصصی در دوران شیوع کرونا اقدام مهمی است که اگر به آن توجه نشود شاهد تداوم زنجیره بیماری خواهیم بود.

محمدعلی طالبی افزود: هنوز برخی افراد ویروس کرونا را با آنفلوآنزای ساده اشتباه گرفته‌اند و بعضی‌ قائل به فاصله ‌گذاری اجتماعی نیستند.

وی گفت: برخی اوقات باورهای غلطی مثل اینکه کرونا با بچه‌ها کاری ندارد، ماسک اجباری نیست یا اینکه با گرم شدن هوا کرونا از بین می‌رود مردم را گمراه می‌کند و همین وضعیت روند بیماری را روز به روز افزایش خواهد داد.

مدرس دانشگاه اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون مردم تا حدودی همراهی کردند که این همراهی در روز طبیعت و برات در خراسان جنوبی کاملا مشهود بود اما از این پس اگر اطلاع‌رسانی ضعیف شود و رسانه‌ها از وضعیت کنونی ابراز امیدواری کنند یعنی آموزش‌ها کاهش می‌یابد و باید منتظر زنجیره‌ای جدید از بیماری باشیم.

وی گفت: از دست دادن تعداد زیادی از هموطنانمان پیامد ابراز امیدواری‌های بی مورد خواهد بود که خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

به اعتقاد این روانشناس باید توجه داشت که کرونا برای مدت طولانی خواهد ماند و باید همزیستی با کرونا را در عین حفظ تداوم نوعدوستی، همگرایی و انساندوستی داشته باشیم.

وی ادامه داد: فاصله‌ گذاری به معنای دورشدن افراد و عدم ارتباط با همنوع نیست بلکه باید نسبت به سلامت یکدیگر احساس مسوولیت داشت.

طالبی گفت: اگر نگرش سیستمی به مساله داشته باشیم هر کدام از ما به عنوان اعضای جامعه مثل اعضای بدن یک تخصص خاص را انجام خواهیم داد و برای حفظ جامعه و مراقبت از آن خواهیم کوشید.

از تردد و تجمع تا وضعیت شیوع کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هم گفت: با توجه به مشاهداتی که در روزهای تعطیلی پایان هفته شاهد آن بودیم و تجمع بیش از حد مردم در مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها و عدم رعایت فاصله مناسب این وضعیت می‌تواند مشکلاتی را در آینده وضعیت ویروس کرونا به وجود آورد.

کامبیز مهدی زاده افزود: امیدواریم با ارتقای آموزش‌ها حساس‌سازی را در جامعه افزایش داده و افراد را به سمت و سویی هدایت کنیم که رعایت نکات بهداشتی همیشه در درجه اول برای خودشان و در مراحل بعدی برای سایر افراد جامعه مفید است.

وی گفت: پروتکل‌های بهداشتی طوری طراحی شده که همه مردم اعم از ارباب رجوع، کارمند، کارگر، کاسب و عموم مردم باید بدانند و مطمئن باشند که در محیط کار و بیرون از خانه با رعایت پروتکل‌ها می‌توانند در حد بالایی اطمینان خاطر داشته باشند که از سلامتی برخوردار خواهند بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در زمینه فاصله ‌گذاری اجتماعی مواردی از جمله ممنوعیت در ورود افراد غیرساکن به شهرها، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها، مراکز تفریحی و استخرها و عدم برگزاری تجمعات رسمی و غیررسمی انجام شده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم برداشته شدن برخی محدودیت ها سبب افزایش تردهای غیرضروری و شیوع ویروس کرونا نشود و مردم همچنان با رعایت بهداشت فردی و عمومی در کنترل این بیماری تلاش کنند.

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ اواخر سال میلادی گذشته از چین شیوع یافت و به اغلب کشورهای دنیا سرایت کرد.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد که همگی درگیر با کرونا هستند و اولین مورد مثبت بیماری کرونا در این استان دهم اسفند ۹۸ اعلام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند چهارم اردیبهشت امسال گفت: با ادامه فرایند بیماریابی در استان افرادی را شناسایی کردیم که فاقد علامت حاد کرونا یا به طور کلی بدون علامت بودند.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: اکثر موارد مثبت کرونا در استان مربوط به نمونه‌گیری‌های سرپایی است که یا کسانی هستند که علائم خفیف داشتند و از آنها نمونه‌گیری شده و نیاز به بستری در بیمارستان نبوده و یا از افرادی بودند که تماس نزدیک با بیماران مثبت داشتند و چه بسا بدون علامت بودند. 

وی اظهار داشت: این اقدام از این جهت حایز اهمیت است که افرادی را شناساسی کردیم که علامت حادی را نداشتند یا بدون علامت بودند و قبل از اینکه باعث آلودگی بقیه شوند، مورد شناسایی قرار گرفتند و جدا شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.