محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه یکشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دیروز در مورد میزان شیوع موارد فعال بیماری در استان توضیح دادم و اعلام شد که شهرستان بشرویه اول است و طبس رده چهارم و از نظر نمودار زرد رنگ است.

وی افزود: این در مورد میزان شیوع موارد فعال بیماری است که تعریف خود را دارد یعنی الان چه تعداد بیمار در بیمارستان بستری دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: احتمالا دیروز میزان بروز کلی بیماری گفته شد در حالی که منظور میزان موارد فعال بیماری بود. 

وی اضافه کرد: در مورد میزان بروز تجمعی کلی یعنی میزان کل مبتلایان به صد هزار نفر جمعیت، طبس در رده اول است یعنی بیشترین میزان بروز را دارد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: بعد از آن شهرستان‌های زیرکوه، بشرویه و سرایان هستند و در هر چهار شهرستان میزان بروز کلی کرونا نسبت به میانگین استان بالاتر است.  

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در مجموع هزار و ۵۹۲ آزمایش انجام دادیم که خوشبختانه هزار و ۱۷۴ نمونه منفی و ۴۱۸ نمونه تاکنون در سراسر استان مثبت بوده است.

وی گفت: تاکنون ۳۴۸ بیمار مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی بهبود یافته و مرخص شده‌اند که دوره نقاهت را می‌گذارنند یا حتی دوره نقاهت آنها هم تمام شده است و این بیماری ۳۹ فوتی در استان داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخرین نتایج طرح غربالگری هم گفت: در مورد غربالگری فردی تا ساعت ۱۹ امروز ۷۹۳ هزار و ۸۸۸ نفر از جمعیت خراسان جنوبی معادل ۹۱.۱۴ درصد از کل جمیعت استان غربالگری شدند.

وی بیان کرد: از نظر غربالگری خانوار نیز ۲۳۰ هزار و ۲۳۶ خانوار معادل ۹۵.۹۷ درصد خانوارهای استان مورد غربال قرار گرفتند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۱۹ امروز ۴ هزار نفر به سامانه خوداظهاری salamat.gov.ir مراجعه کردند.

وی افزود: در مجموع ۸۹ هزار و ۵۴۴ نفر در استان به این سامانه مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند که از آنها تشکر می‌شود.

وی درخصوص موارد بازگشت به بیماری پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان گفت: یکی دو مورد داشتیم که از بیمارستان مرخص شدند و مجدد برگشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: حتی یک فرد خیلی مسن که در منزل بعد از ترخیص فوت کردند اما همه این افراد بیماری‌های زمینه‌ای داشتند که کرونا هم اضافه و باعث بروز این مشکلات شده است.

وی همچنین گفت: یکی از درمان‌های تاثیرگذار که توصیه می‌شود این است که افراد مثبت و بهبودیافته که ترخیص شدند و دوره نقاهت را هم پشت سر گذاشتند کسانی هستند که داخل خون آنها پادتن لازم علیه ویروس کرونا ساخته شده است چون با این ویروس مواجه شده‌اند و یکی از کارهای خوبی که در کشور ما و سایر کشورهای دنیا انجام می‌شود پلاسمای خون این افراد را می‌گیرند و به بیمارانی که شرایط حادتر دارند و مبتلا به کرونا هستند، تزریق می‌کنند. 

دهقانی افزود: این روش درمانی یکی از روش‌های جدید است که در کشور ما راه‌اندازی شده است و در خراسان جنوبی هم خوشبختانه صورت گرفته و با همکاری قابل تقدیر اداره کل انتقال خون استان، با بیماران مثبت تماس گرفته و خواهش می‌شود که این اهدای خون را داشته باشند تا بتوانیم پلاسمای لازم را از آنها جدا و برای بیمارانی که نیازمند هستند، تزریق کنیم.

وی افزود: خواهش دارم کسانی که سلامتی خود را پیدا کردند و کرونا را پشت سر گذاشتند این همت و از خودگذشتی را داشته باشند و برای انجام این کار کمک کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.