مسعود مستقیم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تلاش شبانه‌روزی و حضور فعال پرسنل یگان حفاظت محیط زیست استان در مناطق تحت مدیریت، آزاد مستعد، مرزی و کویری استان برای حفاظت پایدار از عرصه محیط زیست، پیشگیری از شکار غیر مجاز حیات وحش، دستگیری شکارچیان غیر مجاز و متخلفان زیست محیطی و پیشگیری از زمین‌خواری، کوه‌خواری و تخریب اراضی در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست و مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان، ۱۶ شکارچی غیر مجاز دستگیر شدند که ۱۲ مورد قبل از اقدام به شکار بوده است.

وی ادامه داد: از شکارچیان غیر مجاز تعداد ۲ راس جبیر، ۱۴ قطعه کبک، دام‌ها و تله‌های زنده‌گیری و شکار غیر مجاز پرندگان وحشی و سایر حیات وحش کشف و ضبط شد.

وی گفت: سلاح‌های شکاری ساچمه‌زنی و گلوله‌زنی، فشنگ‌های غیر مجاز خفیف، فشنگ‌های سلاح‌های شکاری گلوله‌زنی و ساچمه‌زنی و ادوات و وسایل انجام شکار غیر مجاز حیات وحش و قفس‌های نگهداری پرندگان وحشی از دیگر موارد کشف شده از شکارچیان در این مدت بوده است.

مستقیم اظهار داشت: با توجه به فصل زاد و ولد حیوانات وحشی و رغبت برخی افراد به زنده‌گیری نوزادان حیات وحش توصیه می‌شود به هیچ عنوان این اقدام صورت نگیرد زیرا ضمن تخریب چرخه‌زاد و ولد حتی اگر حیوان به طبیعت هم برگردد توفیقی حاصل نخواهد شد.

وی همچنین در ارتباط با آبگیری تالاب‌ها و ورود پرندگان مهاجر از مردم خواست به هیچ عنوان اقدام به شکار این پرندگان نکنند زیرا علاوه بر تخریب حیات وحش امکان انتقال برخی بیماری‌های مشترک وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به بومی شدن هوبره در استان و در خطر انقراض بودن آن از هرگونه شکار و زنده‌گیری خودداری و دوستداران محیط زیست در صورت اطلاع از هرگونه زنده‌گیری و اقدام به ساخت تله‌های شکار به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش دهند.

۱۶ درصد مساحت خراسان جنوبی زیر پوشش حفاظت محیط زیست است در حالی که این آمار ۶ درصد از میانگین بین‌المللی آن بیشتر است و در این مناطق هشت نوع گربه‌سان نظیر یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه شنی، وحشی و پالاس و گونه‌های کمیابی همچون قوچ اوریال، کل، بز، میش و سایر گونه‌های جانوری یافت می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.