خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: جاده کویری و داغ است و هر چه طی می‌کنیم جز بیابان‌هایی که با گز و طاق و سایر بوته‌های کویری پوشیده شده چیز دیگری به چشم نمی‌خورد.

بعد از کیلومترها طی کردن مسیر به‌جایی می‌رسیم که آن را «دیگ رستم» می‌نامند و از انبوه ماشین‌هایی که آنجا توقف کرده‌اند می‌توان فهمید جز همین دیگ رستم استراحتگاه دیگری بین دیهوک - طبس در خراسان جنوبی تا راور در استان کرمان وجود ندارد.

همین دیگ رستم هم امکانات خاص و قابل‌توجهی ندارد، یک غذاخوری معمولی، یک نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی قدیمی و شلوغ همه آن چیزی است که در این بیابان، محلی برای استراحت مسافران خسته شده است.

جاده طولانی کویر و مسافران خسته از سفر

این جاده که از بزرگ‌ترین کویر کشور می‌گذرد مسافران استان‌های اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد و برخی مسافران فارس را به شهر مشهد و استان‌های شمالی کشور می‌رساند.

این جاده که از بزرگترین کویر کشور می‌گذرد مسافران استان‌های اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد و برخی مسافران فارس را به شهر مشهد و استان‌های شمالی کشور می‌رساند هر کس از خراسان جنوبی قصد سفر به استان کرمان و یا حتی سایر استان‌های جنوبی، مرکزی و شرقی را داشته باشد باید این مسیر را طی و خودش را برای پا گذاشتن در این جاده کویری از قبل آماده کند.

نکته قابل‌تأمل و توجه این است که مشخص نیست اگر در وسط این کویر حادثه‌ای یا تصادفی برای مسافران رخ دهد، چقدر طول می‌کشد تا نیروهای امدادی هلال‌احمر و یا پلیس‌راه و سایر نیروهای امدادی به محل حادثه برسند.

حسین خدابخشی شهروند بیرجندی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: به‌واسطه حضور برخی از اقوام و آشنایان در استان کرمان تقریباً هرسال یا هر دو سال یک‌بار گذرمان به محور بیرجند- دیهوک- دیگ رستم- راور می‌افتد.

رانندگانی که می‌خواهند با سرعت زیاد از خستگی راه بکاهند

وی اظهار کرد: جاده کویری و طولانی است و همین موجب می‌شود که راننده برای رهایی از این محور خسته‌کننده با سرعت زیاد حرکت کند که خود عاملی برای تصادف است.

خدابخشی یادآور شد: نبود استراحتگاه‌ها، دو بانده نبودن همه محور و ایمن نبودن جاده ازجمله عواملی است که باعث می‌شود متأسفانه هرچند وقت یک‌بار خبری از تصادف در این محور را بشنویم که بسیار دردناک است.

رضا حسنی دیگر شهروند بیرجندی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: من نیز تقریباً هرسال از محور بیرجند- دیهوک- طبس به راور مسافرت می‌کنم که متأسفانه به‌واسطه دو بانده نبودن تمام محور و طولانی بودن مسیر شاهد تصادف نیز بوده‌ام.

وی اظهار کرد: متأسفانه در این مسیر استراحتگاه نیز به‌اندازه کافی نیز وجود ندارد و ما معمولاً در همان دیگ رستم ساعتی را استراحت می‌کنیم که نه نور کافی و نه سایر امکانات لازم را دارد و به‌واسطه کویری بودن و سرعت زیاد وزش باد نمی‌توان ساعات زیادی را در این منطقه نیز ماند.

حسنی یادآور شد: شاید با احداث استراحتگاه‌ها در این محور بتوان از میزان خستگی مسافران و رانندگان این مسیر کاست تا با آرامش بیشتری سفر خود را ادامه داده و از حجم تصادفات این محور نیز کاسته شود.

محمدرحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: محور طبس به سمت راور در استان کرمان ازجمله محورهای حادثه‌خیز خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک پایگاه امداد و نجات در این محور در محدوده دیگ رستم فعال است که البته مکان استقرار آن را از مخابرات به امانت‌گرفته‌ایم.

ساخت پایگاه امداد و نجات دیگ رستم ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی در گفتگو با مهر اظهار کرد: برای ساخت یک پایگاه امداد و نجات در آن محور و در همان محدوده دیگ رستم از یک خیر زمین گرفته‌ایم که ساخت آن نیاز به ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد.

برای ساخت یک پایگاه امداد و نجات در آن محور و در همان محدوده دیگ رستم از یک خیر زمین گرفته‌ایم که ساخت آن نیاز به ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد

شهریاری با بیان اینکه در مسیر بیرجند به کرمان در دیهوک هم یک پایگاه امداد و نجات داریم، یادآور شد: محور طبس به راور یک جاده طولانی و بیابانی است و در صورت تأمین امکانات و اعتبار می‌توان نسبت به ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات اقدام کرد تا در صورت وقوع حادثه خدمت‌رسانی بهتری به مردم داشته باشیم.

سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: محور دیهوک-راور با طول ۲۰۵ کیلومتر در حوزه این استان، در مسیر ترانزیت بار از بنادر جنوبی کشور به مقصد مرز سرخس قرار دارد که تناسبی بین زیرساخت‌های موجود و حجم تردد و نوع وسایل نقلیه وجود ندارد.

وی بیان‌کرد: در این جاده، وجود محورِ دوطرفه غیر مجزا (به‌جز ۱۰۲ کیلومتر محور در سه مقطع)، عرض کم معبر، فقدان شانه راه، وجود آب‌نماهای متعدد از اهم نواقص یادشده است و طول زیاد محور، طبیعت یکنواخت حاشیه راه و فقدان استراحتگاه بین‌راهی موجب شده تا رانندگان علیرغم خستگی برای فرار از شرایط سخت حاکم بر این محور با سرعت زیاد رانندگی کنند.

نبود زیرساخت‌های لازم برای افزایش دوربین‌های ثابت ثبت تخلف

رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی افزود: همچنین نبود زیرساخت لازم مانند برق برای افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلف ثابت جاده‌ای مانع از کنترل هوشمند تخلفات سرعت رانندگان در این محور (از نایبند تا انتهای محور) شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸ دستگاه دوربین ثبت تخلف ثابت جاده‌ای در طول ۱۳۰ کیلومتر این محور نصب و فعال است.

رضایی ادامه‌داد: مجموع عوامل فوق زمینه را برای وقوع تصادفات واژگونی و رخ به رخ ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و در نتیجه افزایش شدت تصادفات فراهم آورده است.

آمار تصادفات در محور دیهوک به راور

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ فقره تصادف منجر به فوت با ۲ نفر متوفی و ۳۳ فقره تصادف جرحی با ۶۶ نفر مجروح در این محور رخ‌داده است و البته علت عمده کاهش وقوع تصادفات در این محور نسبت به سال‌های قبل انسداد آن به دلیل سیلاب‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه است.

رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی گفت: محور مذکور علیرغم برخورداری از فراوانی بالای تردد خودروهای سنگین (به‌جز ۱۰۲ کیلومتر در سه مقطع)، دوطرفه غیرمجزا است و نیاز به جداسازی لاین‌های رفت‌وبرگشت به‌منظور مهار و کاهش تصادفات این محور دارد.

رضایی اظهار کرد: مسئولان راه و شهرسازی با درک این موضوع، اقدام به ایجاد لاین دوم کرده‌اند لیکن به علت کمبود اعتبارات و تعدد پروژه‌های مشابه در سطح استان، روند پیشرفت ایجاد باند دوم متناسب با روند افزایشی تصادفات در این محور نیست.

راهکارهای بهبود وضعیت محور دیهوک- طبس به راور

وی بیان کرد: برای بهبود وضعیت جاده طبس در کوتاه‌مدت باید نسبت به ایجاد استراحتگاه‌های موقت بین‌راهی، ایجاد روشنایی نقطه‌ای در پارکینگ‌های مورد درخواست پلیس‌راه برای استقرار و کنترل شبانه پلیس‌راه، شانه‌سازی، هدایت هدفمند روان آب‌ها و سیلاب‌ها، ترمیم و استحکام‌بخشی به آب‌نماها به‌منظور جلوگیری از تخریب اقدام کرد.

این محور از جمله کریدورهای حساس و مهم خراسان‌جنوبی است که ۲۰۵ کیلومتر آن در محدوده خراسان‌جنوبی قرار دارد

رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی یادآور شد: در بلندمدت نیز باید تسریع در ایجاد باند دوم و ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی صورت گیرد.

میر محمد مودی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز درباره وضعیت جاده طبس به راور به خبرنگار مهر گفت: این محور ازجمله کریدورهای حساس و مهم خراسان جنوبی است که ۲۰۵ کیلومتر آن در محدوده خراسان جنوبی قرار دارد.

۱۰۲ کیلومتر محور دیهوک به راور چهار خطه است

وی بیان کرد: از این ۲۰۵ کیلومتر حدود ۱۰۲ کیلومتر آن دوبانده است که مشکل خاصی وجود ندارد و از ۱۰۳ کیلومتر باقیمانده نیز ۱۱ کیلومتر کار آسفالت برای چهار خطه شدن آن صورت گرفته است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: انجام اقدامات ایمنی این ۱۱ کیلومتر باقیمانده است که تا اردیبهشت‌ماه به اتمام می‌رسد.

مودی با اشاره به اینکه برای این ۱۱ کیلومتر حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، یادآور شد: ۶ کیلومتر دیگر این محور را در دست اقدام برای دوبانده شده داریم که تلاش ما بر این است که تا هفته دولت سال ۹۹ به اتمام برسد.

قصه مشکلات محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی قصه امروز و دیروز نیست. روزی جاده بیرجند – قائن – مشهد، روزی جاده بیرجند- شوسف- نهبندان و امروز هم جاده طبس به راور حساسیت‌ها را برانگیخته و نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.