محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: وضعیت یکی از بیماران که با مشکل تنفسی مواجه بوده هنوز مقداری حاد است که از مردم می‌خواهیم برای سلامتی ایشان دعا کنند.

وی همچنین گفت: آمار و اطلاعلات مربوط به بیماری کرونا هر روز بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ از طریق مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه‌ها و روابط عمومی وزارتخانه قرار می‌گیرد و در نهایت توسط سخنگوی وزارت بهداشت از رسانه ملی رسما به اطلاع مردم می‌رسد ما نیز مانند شهروندان از این طریق در جریان نمونه‌های ارسالی استان قرار می‌گیریم و قرار نیست لحظه به لحظه اطلاع‌رسانی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: امروز اختلاف آماری درخصوص تعداد مبتلایان به کرونا در استان خراسان جنوبی منتشر شد لذا چندین نوبت موضوع را با مرکز مدیریت بیماری‌ها و روابط عمومی وزارتخانه بررسی کردیم اما علت اختلاف آمار مشخص نشد.

وی تصریح کرد: براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجموع ۲۹ نمونه‌ از استان برای تست کرونا به تهران ارسال شده که از مجموع این نمونه‌ها تا ساعت ۱۲ امروز، نتیجه آزمایش ۲۶ نفر منفی بوده است به این معنا که روز گذشته از ۱۵ مورد نمونه ارسالی، ۱۲ مورد منفی و سه مورد مثبت اعلام شد و امروز نیز ۱۴ مورد ارسال شد که همگی منفی بوده است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: با توجه به اختلاف آماری در رسانه‌ها (اعلام ۶ مورد مثبت کرونا در خراسان جنوبی تاکنون)، موضوع مورد بررسی قرار گرفت اما مرکز مدیریت بیماری‌ها تاکید داشت که آمار استان تا ساعت ۱۲ امروز همان سه مورد مثبت بوده و طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد مثبت جدید کرونا گزارش نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه معمول نیست جواب آزمایش نمونه‌های ارسالی امروز را زودتر اعلام کنند ولی به دلیل پیگیری صورت گرفته تا این لحظه اعلام شده است که یک مورد جدید کرونا مثبت نیز در نمونه‌های ارسالی مشاهده شده است.

وی گفت: براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، عصر امروز یک مورد مثبت ابتلا به بیماری کرونا که قرار بود فردا منتشر شود نیز اعلام شد، همچنین تست اولیه دو مورد دیگر مشکوک بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس‌شناسی در استان هم گفت: تجهیزات و فضای آزمایشگاه آماده بود و منتظر تامین کیت تشخیصی و پرایمر بودیم که ظهر امروز به استان رسید، چیدمان دستگاه‌ها در حال انجام است و فردا باید راه‌اندازی و نتیجه به انستیتو پاستور ایران ارسال شود که بعد از تایید، آزمایشگاه فعال می‌شود.

وی ادامه داد: مقداری از لوازم مصرفی مورد نیاز مراکز درمانی از قبیل بیمارستان‌ها وارد استان و بین مراکز توزیع شد که توانست بخشی از کمبودها را جبران کند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: خرید و توزیع انواع لوازم مصرفی از قبیل ماسک برای استفاده عموم مردم در سطح کشور ممنوع شده است و به صورت متمرکز توسط وزارت بهداشت یا سازمان صمت انجام می‌شود.

وی افزود: وزارت بهداشت اعلام کرد به زودی این اقلام در سطح استان‌ها توزیع می‌شود اما هنوز به استان محموله‌ای وارد نشده است.

وی اظهار داشت: مسوولان ارشد استان نیز پیگیر هستند تا نیازهای اولیه برای تولید محلول ضدعفونی کننده دست در یکی از کارخانه‌های بومی استان تامین شود تا خط تولید دچار اختلال نشود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای وارد کردن محلول و ژل ضدعفونی کننده دست از سایر استان‌ها نیز پیگیری‌ها در حال انجام است اما در ارتباط با ماسک سهیمه‌ای به استان اختصاص نیافته است تا در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: امید است اقلام مصرفی مورد نیاز مردم وارد استان شود تا نگرانی مردم در این زمینه برطرف شود هرچند بارها تاکید کرده‌ایم افراد سالم نیاز به استفاده از ماسک ندارند.

اولین مورد مثبت ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی (شنبه) دهم اسفند و ۲ مورد مثبت دیگر دیروز اعلام شد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز یکشنبه گفت: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد هر سه مورد مثبت در خراسان جنوبی از ویروس‌هایی است که در سایر استان‌ها وجود داشته و افراد به صورت مستقیم یا انتقالی مبتلا شدند و انتقال داخل استانی هنوز اثبات نشده است.

ویروس کرونا که از چین شیوع یافت و به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده، تاکنون ۲۷ استان کشور را نیز درگیر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.