کامبیز مهدی‌ زاده روز پنجشنبه در نشست کمیته اطلاع رسانی پیشگیری از بیماری کرونا که در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد افزود: تنها نگرانی‌ در مورد کمبود ماده ضدعفونی کننده و وسایل حفاظت فردی پزشکان بوده که وزارتخانه برای تامین آن قول مساعد داده است.

وی بیان کرد: کادر درمانی و پزشکی استان از لحاظ آموزش و برخورد با موارد مشکوک یا مبتلا به کرونا در آمادگی کامل به سر می‌برد و آموزش‌های لازم در این خصوص ارائه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: ۲ تیم پایش نیز در پایگاه مرزی ماهیرود مستقر شده است که تمامی اتباع غیرایرانی که از ورودی‌های مرز وارد ایران می‌شوند معاینه و در صورت مشکوک بودن از ورود آنها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در مراکز نظامی و پادگان‌های آموزشی نیز مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تصریح کرد: یکی از درخواست‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این بود که سربازان آموزشی با تاخیر پذیرش شوند و مرخصی سربازان بومی استان‌های درگیر نیز تا اطلاع ثانوی لغو شود.

مهدی‌ زاده گفت: برخلاف سایر کشورهایی که بیماری کرونا در حال کاهش است اما اوج بیماری در ایران ۱۰ روز آینده پیش‌ بینی شده است لذا همه باید نکات بهداشتی را جدی بگیرند.

وی یادآور شد: قبل از کرونا، از اواحر مهر تا اوایل دی ماه، کشور درگیر ویروس آنفلوآنزا بود که انتظار می‌رفت موج دوم این بیماری در بهمن به اوج برسد و این اتفاق نیفتاد لذا همه مجموعه بهداشتی و درمانی از لحاظ آموزش و موارد برخورد با این بیماری کاملا آمادگی داشته و دارند.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی با بیان اینکه موجی از وحشت و نگرانی بین مردم شکل گرفته است گفت: شهروندان در صورت مشاهده علائمی از قبیل تب، سردرد، تنگی نفس، اسهال، سرفه، عطسه و گلودرد باید در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه کنند در غیر این صورت نیازی به مراجعه نیست.

وی افزود: علائم بیماری کرونا ۲ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا خود را نشان دهد لذا در صورتی که کودکان یا بزرگسالان علائم فوق را مشاهده کردند از حضور در مکان‌های عمومی و نزدیک شدن به دیگران پرهیز کرده و به پزشک مراجعه کنند.

مهدی‌ زاده اظهار داشت: رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن دست‌ها به صورت مرتب با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده، دست ندادن و روبروسی نکردن مهمترین عوامل پیشگیری کننده از ابتلا به ویروس کرونا و شیوع آن است.

وی با تاکید بر اینکه نیازی به استفاده از ماسک توسط همه مردم عادی نیست تصریح کرد: آن دسته از افرادی که با بیمار در ارتباط هستند همچنین همراهان بیمار، کادر پزشکی یا افرادی که مشکوک به این ویروس هستند باید از ماسک استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه قرنطینه هیچ جایگاهی در مراقبت از اینگونه بیماری‌ها ندارد گفت: بهترین کار این است که مردم مطلع باشند اگر به استان‌های دیگر سفر داشته‌اند به ما اطلاع دهند تا مراقبت‌های لازم در خصوص آنها انجام شود.

وی تصریح کرد: این دسته از افراد می‌توانند با مراجعه به خانه‌ها و مراکز بهداشتی از ارزیابی بالینی برخوردار شوند و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند چراکه قرار نیست هر فرد با دارا بودن کمترین علائم در وهله نخست بستری یا قرنطینه شود.

مهدی‌ زاده با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد علایم خفیف داشته یا بدون علامت است یادآور شد: کرونا با رعایت بهداشت و مسایل بهداشتی قابل پیشگیری و درمان بوده و درصد مرگ آن پایین است.

وی با بیان اینکه درمان بیماری کرونا در دسترس است گفت: موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور و استان ما قابل کنترل است و تاکنون تعدادی از هموطنان که به این بیماری دچار شده بودند درمان شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا بین گروه‌های سنی مختلف اظهار داشت: بیشترین میزان مرگ و میر با ۱۴.۸ درصد در افراد بالای ۸۰ سال و کمترین آن نیز در کودکان گزارش شده است.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون شیوع مرگ و میر بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال هشت درصد، بین افراد ۶۰ تا ۶۹ سال، ۳.۶ درصد، بین ۵۰ تا ۵۹ سال ۱.۳ درصد، بین ۴۰ تا ۴۹ سال ۰.۴ درصد و بین ۳۰ تا ۲۹ سال ۰.۲ درصد اعلام شده است.

مهدی زاده گفت: کرونا ویروس نخستین بار سال ۱۹۶۰ کشف شد و هر سال تلفات انسانی داشت اما تاکنون به آن توجه نشده است که یکی از دلایل آن سیاسی و اقتصادی بود.

وی ادامه داد: تا سال ۲۰۲۰ هفت نمونه از این ویروس کشف شد که آخرین آنها در شهر ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ در نمونه‌های انسانی شیوع پیدا کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.