رضا معممی مقدم روز پنجشنبه در نشست خبری در بیرجند افزود: تعداد مراکز افق در بقاع متبرکه را باید در سال آینده به ۵۰۰ مرکز افزایش دهیم و در سال ۱۴۰۰ این مراکز باید به ۲ هزار مرکز برسد.

وی یادآور شد: سیاست‌های کلی این اداره کل و سازمان اوقاف بر استفاده از ظرفیت‌های مراکز افق برای تحقق عدالت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح افق با هدف شناسایی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و جلب همکاری مردم و خیّران و ارایه خدمات مورد نیاز برای مبارزه با آنها است.

وی اظهار داشت: اجرای نیت واقفان و گسترش خدمات‌رسانی به عموم مردم و تعامل سازنده با دیگر متولیان مثل اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی هم از دیگر برنامه‌های اداره کل امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف است.

وی یادآور شد: همچنین بازمهندسی نیات واقفان در سامانه به منظور تسهیل در اجرای هرچه بهتر نیات واقفان خیراندیش و خدمات‌دهی به هیات‌های مذهبی هم در دستور کار است و برای اولین بار در سال ۹۸ در آستانه ماه محرم برنامه شمیم حسینی(ع) با موضوع عزاداری، تعزیه و ...اجرا شد.

وی گفت: علاوه بر این در ۲۰۱ بقعه متبرکه کشور و ۳۱ استان، ۱۵ هزار و ۲۰۰ هیات مذهبی و مسجد که ۱۲ هزار و ۶۵۶ هیات و ۲ هزارو ۵۷۴ مسجد بوده به هر یک از مساجد یک میلیون تومان و هیات‌های مذهبی ۵۰۰ هزار تومان کمک شد و در مجموع ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل نیات مرتبط واقفان هزینه شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: خدمات‌دهی به دانش‌آموزان در قالب طرح مهر تحصیلی هم از اقدامات دیگر این اداره کل است و از هزار و ۱۸۵ موقوفه مرتبط ۵۵۲ موقوفه دارای درآمد است و ۳۰ هزار و دانش‌آموز در کشور بسته مهر تحصیلی شامل کیف، دفترچه، کفش و لباس تحویل گرفتند.

معممی مقدم گفت: خدمات‌دهی به بیماران با عنوان طرح مهر تندرستی با موضوع دارو و درمان است و از هزار و ۷۱ موقوفه مرتبط، ۷۷۰ موقوفه دارای درآمد است که ۶.۵ میلیارد تومان در این بحث هزینه شده و ۷۳ هزار نفر جامعه هدفی است که از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: خدمات‌دهی به زائران طرح حریم حسینی(ع) و طرح زائران رضوی برای کسانی که تاکنون موفق نشده‌اند به عتبات عالیات و حرم امام رضا(ع) مشرف شوند ارایه شد و در سال جاری از ۹۰۰ موقوفه مرتبط ۵۵۸ موقوفه دارای درآمد است که ۴۴۳ زائر به عتبات عالیات اعزام کردیم و از ۶۱۶ موقوفه مرتبط ۱۱۱ موقوفه دارای درآمد است که ۷۲۳ زائر را به مشهد اعزام کردیم.

وی اظهار داشت: در بحث خدمات دهی به طلاب هم طرحی با عنوان مائده آسمانی داریم که ارائه بسته خشک غذایی از محل اجرای نیت واقفان به حوزه های علمیه کشور کمک می شود و طرح دست‌های مهربانی در بحث خدمات دهی به مردم، ایتام و محرومان است که از طریق مراکز افق در روز نیکوکاری انجام می‌شود و از ۶۷۰ موقوفه مرتبط ۴۰۰ موقوفه دارای درآمد است و سال قبل ۲۶ هزار و ۷۵۳ نفر از فقرا  و ۱۳ هزارو ۹۳۷ نفر از ایتام  از این طرح بهره مند شده‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: طرح پیوند آسمانی هم برای جوانان است که از ۶۲۵ موقوفه مرتبط ۵۵۳ موقوفه دارای درآمد است و موضوع آن ازدواج  و جوانان است که ۳.۵ میلیارد تومان هم در این طرح هزینه شده است.

معممی مقدم گفت: از ابتدای سال جاری بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هم در سازمان اوقاف پیگیری شده است و بیش از ۵۰۲ زندانی جرایم غیرعمد را آزاد کردیم و در خراسان جنوبی هم ۴۲ زندانی تا ۲۲ بهمن ماه آزاد می شوند.

وی افزود: اجرای نیات توسط ادارات اوقاف به مراکز افق واگذار می‌شود یعنی به مردم واسپاری شده و مردم بهتر می دانند که چه کسی مستحق واقعی است و در حوزه اطعام، ایتام و دارو و درمان مراکز افق کارها را انجام می‌دهند و در سال آینده، ۳۲۰ میلیارد تومان پول از طریق مراکز افق برای اجرای نیات واقفان هزینه می‌شود.

وی اظهار داشت: در ۱۰ ماهه امسال، نسبت به سال قبل در حوزه اجرای نیت واقفان ۲۲ درصد رشد داریم و سازمان اوقاف به عنوان یک دستگاه اجتماعی و فرهنگی در سیلاب اول سال جاری خدمات متنوعی را به استان های سیل‌زده انجام داد و یکی از این کارها تهیه و توزیع ۷۹۰ هزار پرس غذا و تهیه کمک ۱۵ میلیارد تومانی برای تهیه اقلام ضروری زندگی مثل فرش و موکت و کولر و ... برای سیل‌زدگان بود.

وی یادآور شد: در خصوص سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان تاکنون ۱۰۰ تن مواد غذایی شامل برنج، پتو، دارو، بخاری برقی و علوفه دام و وسایل بهداشتی به ارزش سه میلیارد تومان از طریق بقاع جمع‌آوری شده و در اختیار استان سیل‌زده قرار گرفته هرچند استان‌های کرمان و هرمزگان هم از این موضوع بهره‌مند بودند اما چون عمده سیل در بحث بلوچستان بوده از آن طریق هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بحث استقرار انرژی‌های خورشیدی که در بقاع مستقر شده‌اند هم پیگیری می‌شود و اکنون تولید ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی در بقاع  متبرکه شروع شده و ابعاد ارزشمندی دارد و هم به صرفه بوده و هم موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت های فسیلی می‌شود.

معممی گفت: حوزه اجرایی نیات، هفت سرفصل دارد که شامل خیریه، اجتماعی، فرهنگی، مساجد و عتبات عالیات است، در حوزه خیریه ۲۸۳ عنوان نیت داریم و در حوزه اجتماعی ۲۰۰ عنوان نیت و در حوزه مساجد ۲۹ عنوان نیت و در حوزه مذهبی ۱۸۵ عنوان نیت و در حوزه مدارس علوم دینی ۵۶ عنوان و در حوزه عتبات عالیات ۲۹ عنوان نیت داریم.

وی افزود: اقدام خوبی که انجام شده، وقف بسط و گسترش مکتب شهید سلیمانی است و ۲ وقف در کرمانشاه برای ادامه راه مکتب این شهید بزرگوار شروع شده و استان ولایتمدار خراسان جنوبی می‌تواند در این قضیه پیشگام باشد تا نسبت به این حوزه ها توجه لازم را داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم گفت: طرح افق در ۵۰ بقعه استان اجرا شده و این طرح از سه کلمه اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است و فعالیت‌هایش در این سه حوزه متمرکز است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: در بحث طرح  مهر تحصیلی ۲۵۹ نفر در استان بهره‌مند شدند و در طرح آزادی زندانیان به مناسبت سالگرد انقلاب ۴۱ نفر آزاد می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.