مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی عصر دوشنبه در این بازدید اظهار داشت: کویر سه قلعه یکی از هفت آسمان تاریک دنیا است که ایجاد زیرساخت های گردشگری در این منطقه هزینه زیادی دارد.

حسن رمضانی افزود: سال گذشته زیرساخت آب برای پروژه‌های گردشگری کویر تامین شد و برای ایجاد سایر زیرساخت ها به همکاری وزارتخانه نیاز داریم.

وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های گردشگری در سرایان سبب ایجاد اشتغال و همچنین مهاجرت معکوس در این شهرستان شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به انجام مطالعات در منطقه کله کوب سرایان اشاره کرد و گفت: این منطقه جزو قدیمی ترین سکونتگاه‌های شهری شرق کشور است.

وی بافت تاریخی و بازارچه میثم را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان ذکر کرد و گفت: برای اتمام مرمت این بافت نیز به اعتبار نیاز داریم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان نیز قدمت کاروانسرای تاریخی سرایان را مربوط به دوران صفویه اعلام کرد و گفت: این کاروانسرا در کنار آب انبار، بازارچه صنایع دستی و حمام یک مجموعه گردشگری را ایجاد کرده که مورد استقبال گردشگران نیز واقع شده است.

محمد عرب با بیان اینکه تاکنون برای مرمت این کاروانسرا بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان هزینه شده است افزود: تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی موزه مردم شناسی و صنایع دستی این شهرستان هزینه شده است.

وی اشاره به اینکه مرمت حمام تاریخی سرایان در حال انجام شد بیان کرد: با توجه به اینکه این حمام جزو میراث فرهنگی بوده و تا قبل از مرمت مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت باید برای تسریع در اتمام مرمت این بنا به شهرستان کمک شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این بازدید برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در کویر سه قلعه قول مساعد داد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز (دوشنبه) به همراه برخی معاونان خود وارد بیرجند شد و از باغ و عمارت اکبریه، خانه شریف و ارگ کلاه فرنگی در بیرجند بازدید کرد.

مونسان به همراه استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در راهپیمایی ۹ دی شهر بیرجند نیز حضور یافت.

گشایش همزمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بازدید از قنات جهانی بلده فردوس، باغ گلشن طبس، بافت تاریخی اصفهک و کاروانسرای جوخواه از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خراسان‌ جنوبی است.

خراسان جنوبی بیش از ۹۰۰ اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی دارد که شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس و حوله بافی روستای خراشاد است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و سرایان در ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.