۲۰ اسفند ۹۷ هیاتی از مسؤولان عالی رتبه کشوری و استانی راهی این روستا شدند و مردم هج و نج که از ساعت‌ها قبل منتظر ورود آنان بودند به خاطر گرد و غبار برخاسته از جاده خاکی نمی‌توانستند برآورد کنند که چند خودرو میهمان روستا شد اما امید داشتند این حضور، گرد فراموشی و محرومیت را از چهره این روستا در مجاورت مرکز استان برطرف کند.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب تفاهم‌نامه‌ای که به همراه رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) امضا کرده بودند، کلنگ اولین واحد از ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان استان خراسان جنوبی را در یکی از خانه‌های خشت و گلی ورودی روستا به زمین زدند.

پنج هزار واحد از این تعداد سهم بنیاد مسکن و پنج هزار واحد سهم کمیته امداد است که اکنون در مراحل مختلف ساخت و پیشرفت قرار دارد.


خبرنگار ایرنا با حضور میدانی در این روستا گزارش می‌دهد که «هج و نج» روستایی با جاده خاکی، خانه‌های خشت و گلی و کوچه‌های گل و لای گرفته، حالا بعد از حدود ۹ ماه چهره آن تغییر کرده است.

تدبیر و اقدام زیرساختی مناسبی که در تثبیت جمعیت فعلی روستا بسیار موثر است و به مهاجرت معکوس هم کمک می‌کند. 

یکی از اهالی روستا با تایید تحولات چند ماه اخیر در هج و نج گفت: کارهای بزرگی در روستا انجام شده و اکنون حدود ۲۵ خانوار صاحب مسکن مقاوم و جدید شده‌اند.

این در حالی است که ساخت مسکن مقاوم در بسیاری از روستاهای استان با توجه به حادثه خیزی خراسان جنوبی هنوز یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی مدیریت استان است.

غلامرضا بخشی به خانواده‌ای اشاره می‌کند که کمی آن طرف‌تر در سرمای عصر جمعه ۲۹ آذرماه مشغول همیاری در ساخت واحد مسکونی خود هستند و می افزاید: با این ساخت و سازها  شور و نشاطی بین مردم ایجاد شده و زن و مرد در تلاش هستند زودتر واحدهای مسکونی خود را تمام کنند.

وی ادامه داد: خانه ما بسیار قدیمی بود و سال‌هاست که در آن زندگی می‌کنیم اما الان بخشی از آن را به کمک دولت تخریب کردیم و با تسهیلات کمیته امداد اتاق جدیدی را ساختیم.

با عبور از کوچه‌های هج و نج به همان خانه‌ای می‌رسیم که کلنگ آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی استان اواخر سال گذشته در آن به زمین زده شد؛ دیگر اثری از آن دیوارهای ترک خورده گلی نبود و به جای آن در نارنجی رنگ پوسیده قدیمی، در بزرگ و جدید نصب شده که نیمه باز است.


پارک کوچکی هم وسط روستا ساخته شده که تعدادی از کودکان مشغول بازی هستند. اینجا همان محوطه خاکی بود که به خاطر ورود میهمانان در آن روز به یادماندنی آب پاشی کرده بودند اما امروز با روکش آسفالت رنگ و لعاب دیگری گرفته است.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه برای هر تعداد خانوار ساکن دائم در روستا یک واحد مسکونی ساخته شده است گفت: ۲۶ خانوار در روستای هج و نج سکونت دارند که واحدهای مسکونی ۲۵ خانوار آن ساخته شده است.

علی اصغر آسمانی مقدم ادامه داد: ساخت مسکن محرومان در این روستا به طور کامل اجرا و با تکمیل طرح هادی و امکانات دیگر، روستا از انقراض نجات یافته و احیا شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ خانواده‌ای در هج و نج بدون مسکن نیست اظهار داشت: نقشه تیپ مسکن محرومان از ۴۱ تا ۸۵ مترمربع است اما اغلب این واحدها از ۴۱ تا ۶۰ مترمربع ساخته شده که هزینه اضافه بر متقاضیان تحمیل نشود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح هادی روستای هج و نج گفت: علاوه بر جدول گذاری، شن ریزی و زیرسازی معابر این روستا در طرح هادی و شبکه گذاری گاز و نصب علمک‌های گاز هم به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به وجود ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی روستایی در یک هزار و ۷۵۲ روستا دارای سکنه استان گفت: از این تعداد تاکنون بیش از ۴۰ هزار و ۷۹۷ واحد مسکونی در ۷۷۶ روستا مقاوم سازی شده و از استحکام کامل و لازم برخوردارند که نسبت واحدهای مقاوم به کل واحدهای روستایی استان در حال حاضر  ۴۵.۹ درصد است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی روستایی به طور تقریبی نیمه بادوام و در برابر حوادث تاحدودی مقاوم هستند اظهار داشت: اما حدود ۳۵ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان خراسان جنوبی به صورت کم دوام یا کاملاً بی دوام و فرسوده هستند که در مقابل بروز حوادث هیچگونه مقاومتی ندارند.

وی گفت: در سال‌های گذشته به طور میانگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار فقره تسهیلات برای مقاوم سازی پرداخت می‌شد که در سفر اسفند ماه سال گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه به استان احداث پنج هزار واحد مسکونی روستایی برای اقشار کم درآمد پیش بینی شد اما با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی و توجیهی که صورت گرفت، این تعداد به ۱۰ هزار واحد افزایش یافت.

 مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان در تعهد دو نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است عنوان کرد: از سهمیه پنج هزار واحد مسکن محرومان که در تعهد بنیاد مسکن استان بوده، یک هزار و ۱۱۵ واحد تکمیل شده است و پیش بینی می‌شود با احتساب واحدهای مددجویی این رقم به یک هزار و ۵۰۰ واحد برسد.

وی افزود: افتتاح رسمی این واحدها با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان به زودی انجام خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی نیز در بازدیدی که یک ماه قبل از روستای هج و نج داشت، برای رونق اشتغال در این روستا تسهیلات خرید دام را پیشنهاد کرد.

محمدصادق معتمدیان افزود: به متقاضیانی که توانایی خرید دام با ارز تعادلی را داشته باشند به ازای هر خانوار، تسهیلاتی معادل ۱۰ راس دام با خرید ارز تعادلی پرداخت می‌شود.

به گفته وی این دام‌ها وارداتی از کشور پاکستان و مولد بوده که افراد متقاضی تا ۲ سال حق فروش ندارند و تکثیر آنها می‌تواند منبعی برای پرداخت اقساط تسهیلات باشد.

همچنین گزارش‌ها حاکی است ساخت مسکن در حوزه روستایی و شهری باعث رونق صنایع مرتبط با ساختمان و ایجاد اشتغال در استان مرزی و کمتر برخوردار خراسان جنوبی شده است. 

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و سومین استان پهناور کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.