محسن مومنی شریف روز چهارشنبه در آیین رونمایی از تازه‌های نشر حوزه هنری خراسان جنوبی افزود: زمانی که کشور از حکومت مرکزی مقتدر رنج می‌برد شعر و ادب فارسی باعث وحدت در سراسر ایران آن‌ زمان بود.

وی اظهار داشت: شاعران بزرگی همچون سعدی، حافظ، فردوسی و مولانا با اینکه لهجه دیگری داشتند ولی با زبان فارسی آثاری فاخر را آفریدند که همواره موجب فخر و وحدت ایرانیان بوده است.

رئیس حوزه هنری گفت: روزگاری قلمرو زبان پارسی از آسیای میانه تا قفقاز و شبه قاره هند گسترده بوده است به طوری که ۷۰۰ سال زبان فارسی زبان رسمی مردم هند بود تا استعمار پیر انگلستان با اقدامی ۲۰۰ ساله مانع این فرهنگ عظیم شد.

وی ادامه داد: امروزه هم با اقدامات شبانه‌روزی استکبار جهانی و شبکه‌های مجازی نگرانی ورود واژه‌های غیر فارسی به زبان فارسی وجود دارد که اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن است روزی کودکان نتوانند به فارسی صحبت کنند.

مومنی شریف گفت: اگر روزی زبان فارسی جغرافیای گسترده‌ای داشت برگرفته از ویژگی‌های منحصر به فردش بوده که اگر امروز هم برای تقویت آن هزینه شود نوعی سرمایه گذاری خواهد بود.

وی یادآور شد: ویژگی‌های این زبان باعث شد که تعدادی از شاعران هندی همچون بیدل دهلوی به زبان فارسی شعر بگوید و امروز آثار فاخری از این شاعر به جا مانده است.

مومنی شریف افزود: فرهنگ و تمدن ۲ جنبه نرم افزاری و سخت افزاری مولفه های اقتدار است که اگر امروز کشور از موقعیت جغرافیایی، ذخایر و معادن و قوت نظامی ویژه‌ای برخوردار است در حوزه نرم افزاری هم فرهنگ شعر و ادب فارسی این سرزمین را به جهانیان معرفی می‌کند.

وی با تبریک روز شعر و ادب فارسی اظهار داشت: آبشخور فکری شهریار به عنوان یکی از ماندگارترین شاعران معاصر قرآن کریم بود، زمانی که ایشان به انقلاب اسلامی روی آورد مورد انتقاد برخی به ظاهر روشنفکر قرار گرفت که این روز فرصتی برای توجه به اهمیت شهر و ادب فارسی است.

رئیس حوزه هنری  امروز( چهارشنبه) روز شعر و ادب پارسی وارد خراسان جنوبی شد. دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، شرکت در همایش خوبان پارسی گو و رونمایی از تازه‌های شعر خراسان جنوبی، بازدید از نگارخانه و استودیو حوزه هنری و دیدار با هنرمندان از برنامه‌های مومنی شریف در خراسان جنوبی است.

«من عاشم شعر گفتنم وقتی که»، «صد حکمت صد رباعی» و «از این درد مشترک» کتاب‌هایی است که امروز رونمایی شد.

کتاب «صد حکمت صد رباعی» اثر علیرضا خسروی ۱۰۰ حکمت نهج‌البلاغه را در قالب رباعی به نظم درآورده که در نوع خود بی‌نظیر است.

کتاب «من عاشق شعر گفتنم وقتی که» اثر سید روح الله فریدونی در قالب رباعی به نظم درآمده و سید محمود زینلی «از این درد مشترک» را در قالب‌های رباعی؛ غزل، مثنوی و آیینی نوشته و در این کتاب بیشتر به اشعار آیینی پرداخته است.

حوزه هنری خراسان جنوبی تاکنون ۵۱ کتاب در حوزه‌های مختلف شعر و ادبیات پارسی، فرهنگ و تمدن، تاریخ شفاهی، خاطرات انقلاب و دفاع مقدس منتشر کرده است.

بیست و هفتم شهریور سالروز درگذشت استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار، شاعر ایرانی در تقویم رسمی کشورمان روز ملی شعر و ادب پارسی نامیده شده است.

۳۲۱۵ * ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.