محمد دهقانی فیروزآبادی روز دوشنبه در نشست خبری این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره علت عدم ماندگاری پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان بیان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر از کارکنان دانشگاه در سطح استان به ارایه خدمات در حوزه سلامت می‌پردازند که هفته دولت از کارکنان نمونه تجلیل و قدردانی شد.

وی به فعالیت مرکز ناباروری خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: تاکنون یک هزار و ۷۰۰ پرونده در این مرکز تشکیل شده و ۵۲ نوزاد نیز متولد شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یکی از مشکلات مهم این مرکز را نبود فلوشیپ نازایی عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکل ۲ پزشک متخصص بومی استان در آزمون دستیاری قبول شدند و تا ۱۸ ماه آینده برای فعالیت به استان برمی‌گردند و در مرکز ناباروری مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه خدمات مرکز ناباروری استان توسط وزارتخانه پرداخت می‌شود اظهار داشت: بعد از شروع به کار متخصصان فلوشیپ نازایی در این مرکز خدمات IVF (لقاح آزمایشگاهی) نیز انجام می‌شود و نیازی به مراجعه بیماران به خارج استان نخواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین از فعالیت‌ جهادی سلامتمحور گروه‌های رضوان در استان خبر داد و گفت: این گروه شامل تیم‌های دندانپزشکی، پزشکی، مامایی و تغذیه هفته دولت در روستای همت آباد مستقر شدند.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی پایگاه اورژانس جاده‌ای ۱۱۵ ماهیرود با اعتبار هزینه شده ۲ میلیارد ریال، افتتاح ساختمان اورژانس ۱۱۵ سه راهی مهوید فردوس با زیربنای ۸۵ مترمربع و هزینه کرد ۲ میلیارد ریال و پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهری قهستان با زیربنای ۱۵۰ مترمربع و هزینه کرد ۲ میلیارد ریال توسط خیرین از جمله پروژه‌هایی بود که همزمان با هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

دهقانی فیروزآبادی از آغاز عملیات اجرایی پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای روستای استند بخش شاسکوه شهرستان زیرکوه همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: همچنین مرکز خدمات جامع سلامت روستای چهکند شهرستان بیرجند با زیربنای ۵۰۰ مترمربع در ۲ طبقه و هزینه کرد ۶ میلیارد و ۵۳۴ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: پایگاه خدمات جامع سلامت شهری شعبانیه بیرجند با زیربنای ۲۵۰ مترمربع و هزینه کرد پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال توسط مادر شهید ابقری به نام این شهید نامگذاری و هفته دولت افتتاح شد.

مرکز خدمات جامع سلامت شهری در شهر اسدیه با زیربنای ۵۰۰ مترمربع و هزینه کرد ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط فرد خیر، بهره‌برداری از سایت تکرار کننده اورژانس ۱۱۵ سرایان با زیربنای ۱۰۰ مترمربع و هزینه کرد ۱.۱ میلیارد ریال ( ۱۱۰ میلیون تومان)، تجهیز ناوگان خودرویی اورژانس ۱۱۵ سرایان و بهره‌برداری از ساختمان مستقل دانشکده بهداشت بیرجند با اعتبار هزینه شده پنج میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های هفته دولت بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به آنها اشاره کرد.

وی اظهار داشت: ۴۰ روستای محروم و دارای مشکل دسترسی به پزشک در چهار شهرستان مرزی درمیان، نهبندان، سربیشه و زیرکوه شناسایی شدند که خدمات پزشکی و دارویی به صورت رایگان در اختایر مردم این مناطق قرار خواهد گرفت.

وی به اعزام تیم مراقبت بهداشتی دانشگاه به روستاهای ذکری و گل نی در شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: تعداد ۲۲ نفر از کودکان این روستاها که به بیماری پوستی مبتلا بودند ویزیت شدند و اقلام شامل کرم‌های ضد آفتاب، کلاه، عینک، صابون‌های ضد حساسیت بیماران پوستی و سایر اقلام در اختیارشان قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین با اشاره به پروژه‌های بیمارستانی در دست اقدام این دانشگاه افزود: در حال حاضر بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان خوسف پیشرفت ۴۲ درصدی دارد و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

وی بیان کرد: پروژه ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیز از سال ۹۵ متوقف شده بود که با پیگیری‌های انجام شده اعتبار بسیار خوبی برای این بیمارستان جذب شد و امید است در سه ماه آینده قرارداد پیمانکاری مجدد آن منعقد شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: برای توسعه اورژانس و آی سی یو بیمارستان نهبندان اقدامات خوبی در دست انجام و قرارداد این پروژه چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که پیگیر جذب اعتبارات آن هستیم.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی بیمارستان دوم شهرستان قاینات از نظر زیرساختی آغاز شده و مجوز این بیمارستان ۹۶ تختخوابی است اما تلاش داریم به ۱۲۰ تخت ارتقا یابد.

وی در ارتباط با بیمارستان شهرستان طبس گفت: پارسال به دعوت فرماندار وقت طبس تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که براساس آن فرمانداری تعهد کرد فضای ۱۰۰ تختخوابی جدیدی در مجاورت محل فعلی بیمارستان کنونی بسازد و برای تجهیز و تامین نیروی انسانی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد اما تاکنون این تعهد اجرایی نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: وزارت بهداشت پس از تعهد فرماندار وقت طبس موافقت اصولی بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی طبس را صادر کرد اما اکنون بخش خصوصی و فرمانداری طبس باید پای تعهدشان برای ساخت بیمارستان باشند.

وی با بیان اینکه بازسازی بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند به ویژه پیشنهاد برای تبدیل آن به مرکز تروما مسکوت مانده است ادامه داد: دولت در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه است در حالیکه بازسازی بیمارستان یا احداث مرکز تروما هزینه زیادی لازم دارد.

دهقانی گفت: شهرستان مرزی زیرکوه نیاز به ساخت بیمارستان دارد و باید با همکاری تمام مسئولان استانی در کنار دانشگاه علوم پزشکی، تکلیف این شهرستان مشخص شود.

وی افزود: گروهی از سازمان تامین اجتماعی کشور برای ارزیابی به این شهرستان سفر کردند و مقرر شد زمین در اختیار دانشگاه قرار بگیرد اما هنوز راه و شهرسازی در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بیمارستان کنونی رسمی نیست و به عنوان بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر شهر حاجی آباد مطرح است و احداث بیمارستان نیازمند عزم همه جانبه دارد تا تکلیف این بیمارستان روشن شود.

وی درباره نیاز شمال شهر بیرجند به احداث بیمارستان هم گفت: برای بیمارستان در شمال شهر زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع لازم است که با پنج هزار مترمربع موافق شده است.

دهقانی ادامه داد: فرد خیری برای تامین ۲ میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده اما هنوز راه و شهرسازی زمین را در اختیار دانشگاه قرار نداده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری از پذیرش و جذب دانشجو در دانشکده داروسازی بیرجند خبر داد و گفت: دانشجویانی که در این رشته خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و قصد ادامه تحصیل در داخل کشور را دارند، می‌توانند در بیرجند تحصیل کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: موافقت اصولی تاسیس دانشکده داروسازی در این دانشگاه چند سال است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است ولی با پذیرش دانشجو موافقت نشده بود.

وی بیان کرد: اطلاع رسانی برای نام‌نویسی دانشجویان خارجی در این رشته انجام شده و ظرفیت پذیرش در این رشته ۵۰ نفر است.

وی اظهار داشت: در صورت رسیدن به حد نصاب حداقل ۲۰ دانشجو، این افراد از بهمن امسال مشغول به تحصیل خواهند شد.

دهقانی گفت: برای ایجاد این رشته ۶ هزار متر مربع فضای آموزشی و اداری و هفت آزمایشگاه تخصصی مربوط به رشته داروسازی با هزینه کرد ۱۸ میلیارد تومان در دانشگاه ایجاد شده که تمامی اعتبار آن از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی دانشکده داروسازی زنجیره رشته‌های دکترای عمومی در استان تکمیل می‌شود یادآو شد: بیش از ۲۰ نفر عضو هیات علمی در اختیار دانشگاه هستند تا برای آموزش رشته داروسازی از توان این افراد استفاده شود.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.