مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در نشست علنی شورای شهر بیرجند گفت: براساس قانون از سال ۹۵ تاکنون برخی از شهرداری‌ها در تغییر کاربری و تبدیل احسن املاک به آموزش و پرورش کمک کرده که انتظار می‌رود این همکاری در بیرجند نیز برقرار باشد. 

محمدرضا بیکی تصریح کرد: حق و حقوق شهرداری باید در جای خود محفوظ بماند اما انتظار آموزش و پرورش این است که هر جا قانون اجازه داده، همکاری صورت گیرد. 

وی گفت: آموزش و پرورش دنیایی از مشکلات را دارد و اگر روحیه همکاری با این نهاد تقویت شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. 

فضای آموزشی متناسب با جمعیت بیرجند رشد نکرده است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند نیز گفت: علیرغم شرایط سخت درس خواندن برای دانش‌آموزان خراسان جنوبی اما براساس شاخص تدریس پایه ۱۲ که امسال برای اولین بار بوده، افزایش معدل را در دانش‌آموزان استان شاهد هستیم و خراسان جنوبی رتبه اول را بین سایر استان‌ها کسب کرده است. 

محمدحسین یکه خانی افزود: با وجود همه مشکلات اما آموزش و پرورش به مسیر خود ادامه می‌دهد و بیرجند همواره خاستگاه مغزهای متفکر بوده است. 

وی تصریح کرد: اگر کمبود فضای مدرسه در بیرجند برطرف نشود، شاهد بحران خواهیم بود. 

مدیر آموزش و پرورش بیرجند  با بیان اینکه ۱۰۰ کلاس در مقطع متوسطه کمبود فضای آموزشی بیرجند است ادامه داد: جمعیت بیرجند نسبت به چند سال گذشته حدود پنج برابر شده اما فضای آموزشی متناسب با آن رشد نکرده است. 

وی با اشاره به رشد بیش از پیش جمعیت در منطقه مهرشهر (شمال شهر بیرجند) اضافه کرد: این منطقه که قدیم با نام «دهلکوه» مشهور بود تا چند سال پیش که درخواستی برای ساخت مدرسه داشتند اصلا کسی نمی شناخت در کجا واقع شده و پس از بررسی متوجه شدیم چند خانوار با کمتر از ۱۰ دانش‌آموز در این منطقه ساکن هستند. 

یکه خانی گفت: قابل تصور نبود که اکنون در فاصله زمانی بسیار کم جمعیت منطقه مهرشهر به ۶۸ هزار نفر برسد و ۶۰ کلاس درس کمبود داشته باشیم. 

وی افزود: منطقه جنوب شهر هم فقط یک دبیرستان دوره دوم دارد که بحران کاهش خدمات آموزشی را به دنبال دارد و باید با عزم جدی به فکر شهر باشیم. 

وی بیان کرد: تبعیت آموزش و پرورش از مصوبات شهرداری را بر خود فرض می دانیم اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی از سوی خیران برای ساخت مدرسه فراهم است و برای اینکه امیدی به حضور آنها باشد باید شهرداری همکاری کند. 

دغدغه فرهنگ کمتر از آموزش نیست

شهردار بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه ضرورت آموزش و توسعه فضاهای آموزشی دغدغه‌ای ارزشمند و قابل تحسین است گفت: نگاه به مسایل شهری باید چند بعدی باشد؛ نمی‌توانیم در شهری زندگی کنیم و فقط یک بعد آن را ببینیم. 

محمدعلی جاوید با بیان اینکه منصفانه نیست اگر به فرهنگ کمتر از آموزش توجه شود گفت: اگر شهرداری یک ماه هزینه کتابخانه‌ها را ندهد همه تعطیل می شوند و باید از محل درآمدی که دارد این هزینه ها پرداخت شود. 

وی با طرح این سئوال که آیا می‌شود فرهنگ را کنار بگذاریم ادامه داد: فقط کافی است یک روز در شهر پسماندها جمع آوری نشود یا برای نشاط فضای سبز شهر کاری انجام ندهیم، چه وضعی پیش می آید؟ 

بیرجند برای عده ای شهر دوم شده است

شهردار بیرجند با اشاره به حجم گسترده خدمات در شهر اضافه کرد: احداث مدارس متولی داشته و دولت باید پرداخت کند خیران هم در این زمینه فعالیت دارند اما شهرداری از محل عوارض باید هزینه‌های خود را وصول کند و اگر نتواند این عوارض را جمع آوری کند با مشکل مواجه می‌شود. 

وی بیان کرد: همه از قانون تمکین می‌کنیم و حتی فراتر از آن هم همکاری داریم اما باید پرسید از این همه مدرسه چه تعداد عوارض به شهرداری پرداخت شده این در صورتی است که شهرداری از حقوق شهروندان دفاع می‌کند. 

جاوید با بیان اینکه مشکل مشابه مدرسه سازی در سایر دستگاه‌ها نیز برای شهرداری وجود دارد گفت: جایگاه آموزش و اثرات آن نیازمند نگاه ویژه است اما در چارچوب قانون می‌توانیم تمکین کنیم. 

وی گفت: برخی بیرجند را شهر دوم خود می‌دانند و در شهرهایی مثل تهران و مشهد ساخت و ساز می کنند لذا به بیرجند به عنوان شهر پویا و آینده دار نگاه نمی‌کنند. 

شهردار بیرجند با اشاره به سهم ناچیز توسعه مسایل فرهنگی، پارک و خیابان‌ها در شهر اضافه کرد: اکثر سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان در بیرجند سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و کسبه هم اوضاع مناسبی نداشته و کرکره‌ها را پایین می‌کشند. 

وی با بیان اینکه قانون ارزش افزوده قانون بر و کف را ملغی کرده است ادامه داد: با این قانون تمام معافیت‌ها حذف شده است. 

جاوید بیان کرد: با این حال به گذشته کاری نداریم کما اینکه تخلفات موجود را می‌توانیم به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع دهیم اما منتظر می‌مانیم اگر وضعیت منابع خوب شد مطالبه‌گری خواهیم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه در قانون همراه آموزش و پرورش هستیم گفت: در شرایط فعلی از قانون تمکین کرده و هر جایی که امکان باشد تهاتر می‌کنیم. 

شهردار بیرجند افزود: یکی از همکاری‌های شهرداری در فرآیند صدور پروانه این بوده که به نوسازی مدارس فرصت یک ماهه داده‌ایم تا مدارک و مستندات را بعد از شروع کار تحویل دهند و پرداخت عوارض را تعیین تکلیف کنند. 

عضو شورای شهر بیرجند نیز گفت: اختلافات بین شهرداری و نوسازی مدارس نشات گرفته از اختلاف نظر بین ۲ وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش است که باید این مسایل در سطح وزارتخانه حل شود. 

مهدی میری افزود: پرداخت عوارض شهرداری را از سردرگمی نجات می‌دهد اما باید شهرداری نیز کار را برای مدرسه سازی تسهیل کند. 

وی ادامه داد: انتظار می‌رود مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس در محافلی که سخنرانی می‌کنند به نوعی شورای شهر را متهم به کم‌کاری نکنند. 

شهرداری بیرجند نیز جزو رده‌های پایین درآمدی قرار دارد

یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند گفت: برخی آمارها در حوزه ساخت و ساز مدارس زیبنده استان فرهنگی خراسان جنوبی نیست. 

مرتضی یزدان شناس ادامه داد: از طرفی شهرداری بیرجند نیز جزو رده‌های پایین درآمدی قرار دارد و مردم استان درگیر ۲۰ سال خشکسالی بوده‌اند. 

وی با اشاره به تخصیص کم اعتبارات کشوری و استانی به طرح‌ها گفت: اما توقعات شهروندان افزایش یافته و نیاز واقعی مردم برطرف نشده است. 

این عضو شورای شهر به وضعیت زیباسازی شمال شهر بیرجند اشاره کرد و افزود: هنوز جای کار زیاد بوده و برای رسیدن به سطح متوسط کشوری فاصله طولانی داریم. 

وی با تاکید بر اینکه از آموزش و پرورش نباید غافل باشیم گفت: می توان ساخت و سازهای آموزشی و مدارس را بخش اداری آموزش و پرورش تفکیک کرد. 

یزدان شناس بیان کرد: درخصوص ساختمان‌های آموزشی و مدارس واقعی اگر آموزش و پرورش بیرجند به صورت موردی لیست به شورای شهر ارایه دهد به اندازه توان حمایت می‌شود. 

استفاده از ظرفیت بنیاد برکت و حساب ۱۰۰ اما برای مدرسه سازی

یکی دیگر از اعضای شورای شهر گفت: افراد متمکن زیادی در شهر بیرجند هستند که از حوزه‌های مختلف پزشکان و اصناف می‌توانند جذب مدرسه سازی شوند. 

حجت الاسلام  مهدی عبدالرزاق نژاد گفت: افراد ثروتمندی هم هستند که از دنیا رفته‌اند اما ثروت زیادی از آنها به جا مانده است. 

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان بنیاد برکت برای خراسان جنوبی، خواستار استفاده از این ظرفیت در مدرسه سازی شد. 

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: از ظرفیت حساب ۱۰۰ امام و  بیرجندی‌های مقیم تهران نیز می‌توان برای این مهم استفاده کرد. 

وی با انتقاد از اینکه در آموزش و پرورش به مسایل پرورش کمتر توجه می‌شود گفت: ذوق و شایستگی لازم برای جذب دانش آموزان دیده نمی‌شود. 

عبدالرزاق نژاد با بیان اینکه فضای آموزشی باید اسلامی باشد ادامه داد: با آموزش و پرورش صحیح می‌توانیم جلوی هجمه‌های فرهنگی را تا حدی بگیریم. 

دست از جیب یکدیگر برداریم

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: همه مشکلات شهردار را می‌دانیم و انتظارات در حوزه خدمات شهری نیز بالا است. 

رضا حسنی صفت افزود: اینکه رتبه شهر بیرجند در سرانه آموزشی پایین است درست اما اگر شهرداری از تمام حق و حقوق خود بگذرد آیا این سرانه به متوسط کشوری خواهد رسید. 

وی تاکید کرد: باید دست از جیب یکدیگر برداریم و مطالبات را از مسئولان کشوری و هیات دولت پیگیری کنیم. 

رئیس شورای شهر بیرجند نیز گفت: تمدید نشدن برخی معافیت‌ها در قانون بودجه از سال ۹۱ به بعد، دست شورای شهر و شهرداری را در اعمال معافیت‌ها بسته است. 

ابراهیم تقی زاده با اشاره به لغو قانون معافیت‌ها در مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون اختیارات شورا را محدود کرده اما تمایل داریم که درخصوص آموزش و پرورش با رویکرد تعامل مثبت ارتباط داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر شوراها اختیار برقراری معافیت را ندارند. 

انتخاب نام یک میدان با موضوع خیران مدرسه ساز نیز از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود که قرار شد محل میدان را شهرداری و نام میدان را اداره کل نوسازی مدارس انتخاب کند تا به تصویب شورای شهر برسد. 

همچنین در ادامه این جلسه اعضای شورای شهر مصوب کردند برای بررسی مشکلات محلات هر هفته در یکی از مساجد سطح شهر حضور یابند. 

۹۸۹۳*۳۰۲۸


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.