به گزارش ایرنا علی هاشمی روز شنبه در نشست خبری افزود: امسال 175 زندانی جرایم غیرعمد استان برای آزادی به کمک خیران نیاز دارند و مجموع بدهی آنان 30 میلیارد تومان است.
وی گفت: از مجموع زندانیان جرایم غیرعمد در خراسان جنوبی 127 نفر بدهی مالی غیرکلاهبرداری و مابقی بدهی نفقه، مهریه و دیه دارند.
مدیرکل زندان های خراسان جنوبی از برگزاری جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در استان خبر داد و گفت: این جشن همزمان با 30 اردیبهشت ماه جاری ساعت 17:30 در محل تالار ماهان بیرجند برگزار می شود.
وی بیان کرد: همچنین جشن گلریزان به همین منظور تا قبل از شب های احیا در شهرستان های طبس، قاینات، فردوس و نهبندان برگزار خواهد شد.
هاشمی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 9 زندانی جرایم غیرعمد مالی با بدهی یک میلیارد و 50 میلیون تومان در استان آزاد شدند که حدود 700 میلیون تومان با گذشت شاکیان بوده است.
وی یادآور شد: پارسال نیز با برگزاری جشن گلریزان در استان و کمک خیرین 135 زندانی جرایم غیرعمد با بدهی 16 میلیارد تومان آزاد شدند البته 10 میلیارد و 500 میلیون تومان گذشت شاکیان بوده است.
وی یکی از اهداف سازمان زندان ها را کاهش هدفمند جمعیت کیفری عنوان و اظهار داشت: بهمن و اسفند 97 به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 2 هزار و 300 زندانی جرایم غیرعمد در استان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که از این تعداد یک هزار و 75 نفر تخفیف گرفتند و مابقی آزاد شدند.
مدیرکل زندان های خراسان جنوبی گفت: وظیفه اصلی سازمان زندان ها، نگهداری زندانی و اجرای حکم حبس است اما از آنجا که با انسان و اشرف مخلوقات سر و کار داریم رسالت اصلی ما اصلاح و تربیت است.
وی با بیان اینکه بیشترین اعتبارات سازمان زندان ها در بحث وظیفه هزینه می شود تا رسالت اظهار داشت: کار اصلاحی و تربیتی کار کیفی، با انگیزش و دوست داشتنی است لذا در این زمینه خیلی موفق تر عمل شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد زندانیان مستقیم و غیرمستقیم با مواد مخدر درگیر هستند گفت: به ازای هر ورودی فرد به زندان 850 هزار تومان هزینه برای سازمان ایجاد می شود.
هاشمی سلامت جسمی و روحی فرد زندانی را بسیار حائز اهمیت دانست و یادآور شد: اگر از نظر روحی و روانی به زندانی توجه نشود کاری دست خود خواهد داد که بار سنگینی برای جامعه در بر خواهد داشت.
وی گفت: پارسال بیش از 2 هزار و 590 نفر ویزیت پزشک عمومی، 110 نفر ویزیت متخصص زنان، روانپزشک 964 نفر و درمان نگهدارنده اعتیاد با متادون 860 نفر در زندان های استان انجام شد.
وی با بیان اینکه 50 نفر پزشک و پرستار با سازمان زندان ها همکاری دارند افزود: پارسال سه هزار و 694 نفر در خصوص موادمخدر سم زدایی و یکهزار و 400 نفر در برابر بیماری اچ آی وی (ایدز) مشاوره شدند که تاکنون هیچ موردی از این بیماری در زندان های استان شناسایی نشده است.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی از تشکیل پرونده شخصیت بدو ورود برای زندانیان خبر داد و گفت: از مهرماه گذشته تاکنون یکهزار و 391 نفر از زندانیان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تست اچ آی وی دادند.
وی بیان کرد: اداره کل زندان های استان با انجمن معتادان گمنام نیز تفاهم نامه همکاری دارد که در این زمینه پارسال 2 هزار و 552 نفر از زندانیان ترک اعتیاد در برنامه های انجمن معتادان گمنام شرکت فعال داشتند.
هاشمی با تاکید بر توجه به سلامت روح و روان زندانیان اظهار داشت: به اعتقاد من رئیس و مسئولان زندان ها باید روانشناس باشند چون اگر روح و روان زندانی مورد توجه قرار نگیرد تبعات فراوانی خواهد داشت.
وی توجه به حرفه آموزی و اشتغال زندانیان را از دیگر برنامه های سازمان عنوان کرد و گفت: 2 سال گذشته در این زمینه جزو دومین استان کشور بودیم چون معتقدیم اگر دست ها بیکار باشد شیطان به این دست ها کار می دهد اما وقتی حرفه آموزی انجام می شود کار، انسان را صیقل می دهد.
مدیرکل زندان های خراسان جنوبی تصریح کرد: پارسال 166 دوره آموزش مهارتی با حضور سه هزار و 579 نفر در زندان های استان و با همکاری ادارات جهاد کشاورزی، آموزش فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی برگزار شد در حالیکه تعهد استان یکهزار و 250 نفر بوده است.
وی افزود: تاکنون 900 نفر از زندانیان حافظ یک تا 30 جزء قرآن شده اند و از این طریق از مرخصی برخوردار شده اند.
وی با بیان اینکه 93 درصد زندانیان استان مرد هستند اظهار داشت: همچنین 63 درصد زندانیان بین 18 تا 40 سال سن دارند که نیروی فعال جامعه محسوب می شوند.
هاشمی گفت: در سطح زندان ها با هدف ایجاد اشتغال، کارگاه های محصولات تولیدی کشاورزی و باغبانی ایجاد شده است که سال قبل مبلغ فروش این محصولات 21 میلیارد و 369 میلیون ریال بود.
وی ادامه داد: همچنین بزرگترین تولیدکننده پرورش شترمرغ شرق کشور در زندان بیرجند فعال است که فارهای یک و دو آن افتتاح شده و فاز سوم (کشتارگاه) نیز به زودی راه اندازی خواهد شد.
مدیرکل زندان های خراسان جنوبی بیان کرد: در مشاغل خانگی یکهزار و 400 خانواده زندانیان زیرپوشش پنج انجمن حمایت از زندانیان هستند و این خانواده ها 2 هزار و 700 فرزند و به توجه ویژه نیاز دارند در غیر این صورت قربانی خانواده خواهند شد.
وی با بیان اینکه تاکنون 40 درصد خانواده زندانیان زیر پوشش انجمن های حمایتی قرار گرفته اند گفت: از دستگاه های متولی درخواست داریم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
هاشمی بیان کرد: پارسال 400 میلیون تومان توسط مقام معظم رهبری و 350 میلیون تومان از طرف سه قوه به ستاد دیه کمک و منجر به آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد شد.
در این نشست خبری با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه از خبرنگاران فعال حوزه زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی تجلیل شد و تعدادی از اصحاب رسانه کارت هدیه خود را برای کمک به زندانیان جرایم غیرعمد اهدا کردند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.