معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی روز چهارشنبه در حاشیه این مراسم که با حضور معاون فرماندار بیرجند و جمعی از مدیران بهزیستی استان برگزار شد، به خبرنگار ایرنا گفت: طرح غربالگری شنوایی برای گروه سنی سه تا پنج سال در 110 مهدکودک استان با پوشش پنج هزار و 271 کودک اجرا می شود.
اعظم احمدی شادمهری افزود: این طرح امسال به غیر از مرکز استان، در شهرستان قائنات و نمایندگی های آرین شهر و نیمبلوک نیز اجرا می شود و اکنون 2 دستگاه ویژه غربالگری در اختیار داریم که امسال با تخصیص اعتبار یک دستگاه برای قاینات خریداری خواهد شد.
وی با اشاره به رایگان بودن غربالگری و معاینه تشخیصی برای کودکان در مهدهای حاشیه شهر و روستامهدها از همکاری های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اجرای طرح غربالگری نوزادان نیز قدردانی کرد.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی گفت: مصمم هستیم طرح غربالگری سه تا پنج سال را برای پوشش تمامی کودکان استان انجام دهیم اما کمبود شنوایی شناس در استان و کلینیک های تشخیصی دو چالش مهم برای اجرای این برنامه است.
وی تاکید کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی رشته شنوایی شناسی را در استان به رشته های خود اضافه کند، این 2 مشکل حل خواهد شد.
احمدی شادمهری هدف از اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان را پیگیری بلندمدت برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان عنوان کرد و افزود: نوزادانی که در طرح غربالگری اولیه مغفول مانده یا دچار عفونت های شنوایی پس از طرح اولیه شده اند، در این مرحله غربالگری می شوند.
وی گفت: افت شنوایی شایع ترین اختلال رشد است که بدو تولد قابل کشف بوده که شیوع آن در سنین پیش دبستانی و مدرسه افزایش می یابد و دلیل این افزایش وجود عواملی است که باعث ایجاد افت شنوایی اکتسابی، افت دیر آغاز و افت پیش رونده می شود.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به غربالگری 987 کودک در سال گذشته گفت: از این تعداد 362 کودک وارد مرحله تشخیص شدند.
وی بیان کرد: سال گذشته 556 میلیون تومان برای اجرای این طرح در استان هزینه شد.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.