یادداشت جی پلاس؛

چرا مدال کریمی مهمتر از طلای یزدانی بود؟!

مدال طلای علیرضا کریمی در بازی های آسیایی در شرایط دشوارتری به دست آمد اما قهرمانی حسن یزدانی به واسطه شناخته شده تر بودنش بیشتر در رسانه ها دیده شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در دو روز نخست بازی‌های آسیایی جاکارتا با آمدن کشتی‌گیران به روی تشک، یکی از بهترین شروع‌های تاریخ برای کاروان ایران به ارمغان آمد. کسب دو مدال طلا در روز اول توسط علیرضا کریمی و حسن یزدانی و طلای پرویز هادی در روز دوم، روحیه بسیار خوبی را به کاروان تزریق کرد و اتفاق خوبی بود. با این حال در میان طلاهای روز اول، دقیقا آن مدالی که راحت تر بدست آمد، ارزشمندتر جلوه داده شد!

 علی رغم اینکه طلای علیرضا کریمی ارزش بسیار بیشتری داشت و دشوارتر هم بدست آمد، طبق عادت همیشگی مدال قهرمانی نامی‌تر یعنی یزدانی بیشتر دیده شد و اغلب رسانه به شکل ویژه‌تری به آن پرداختند.

حسن یزدانی در حالی راهی بازی‌های آسیایی جاکارتا شد که از همان اول مشخص بود که مدال طلا متعلق به اوست. او که با سابقه قهرمانی جهانی و المپیک راهی جارکارتا شد، تنها یک حریف آن هم با مدال برنز جهان داشت که آن هم به حریف مغول یزدانی باخت و در نهایت به جایی نرسید. از طرف دیگر قرعه بسیار آسانی هم داشت و حتی در فینال هم حریف بی نام نشانی از لبنان را از پیش رو برداشت و به قهرمانی رسید. اتفاقی که همه از او انتظار داشتند و کار بسیار ساده‌ای هم برای محقق کردن آن در پیش داشت.

داستان علیرضا کریمی اما به کل متفاوت بود. کریمی در شرایطی با تصمیم رسول خادم برای حضور در وزن 97 کیلو رقابت‌های کشتی بازی‌های آسیایی انتخاب شد که کشتی گیر وزن 92 کیلوگرم بود. او که به تازگی از محرومیت شش ماهه (به دلیل مسابقه ندادن با ورزشکار رژیم صهیونیستی) خارج شده بود، در رقابت وزن خودش هم دوم شد اما به اردو آمد و در نهایت با تصمیم رسول خادم، دو کشتی‌گیر برتر 97 کیلو کنار رفتند و کریمی مسافر جاکارتا شد. به این ترتیب او باید در این بازی‌ها در یک وزن بالاتر کشتی می‌گرفت. وزنی که از همان ابتدا مشخص بود رقیب قدرتمندی چون ماگمد ابراگیم اف ازبک را پیش رو دارد!

کریمی پس از یک برد آسان در مرحله مقدماتی به نیمه‌نهایی رسید. جایی که ابراگیم اف با عنوان آن بدن تنومند و البته مدال برنز المپیک انتظارش را می‌کشید.

بر اساس این گزارش، پیش از آغاز رقابت‌ها اغلب کارشناسان معتقد بودند که کریمی در صورتی می‌تواند فینالیست شود که پیش از آن به این کشتی‌گیر قدرتمند نخورد. همه اتفاقات هم موکد همین مدعا بود اما کشتی و شرایطش، اتفاقی را رقم زد که تقریبا مهم‌ترین اتفاق رقابت‌های آزاد بازی‌های آسیایی بود. کریمی در شرایطی که مشخص بود از لحاظ قدرت بدنی و صد البته تجربه در سطح پایین تری از حریف قرار دارد، پس از یک بار خاک شدن، از اولین فرصتش استفاده کرد و توانست کشتی‌گیر نامدار ازبک را ضربه فنی کند! کار بزرگی که ارزش آن در بالا و پایین پریدن خودش و خادم و طلایی هم مشخص بود و او را به فینال رساند.

کریمی در اصل در همان نیمه نهایی حکم قهرمانی‌اش را امضا شده دید اما در دیدار نهایی هم به سادگی از سد حریف قرقیز گذشت و مدال طلا را به گردن انداخت.

11

طلای علیرضا کریمی در 97 کیلو به وضوح از قهرمانی حسن یزدانی ارزش و اعتبار بیشتری داشت اما این حسن یزدانی بود که روی جلد روزنامه‌ها رفت و تیتر یک خبرگزاری‌ها شد. چرا؟ چون اوست که قهرمان جهان و المپیک است و چهره شناخته شده تری است و برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد. با این حال نباید ارزش بالاتر مدال کریمی را فراموش کنیم و بدانیم که کشتیِ ایران پس از رضا یزدانی صاحب یک کشتی‌گیر 97 کیلو خوب و آینده‌دار شده است.

دیدگاه تان را بنویسید