گزارش جی پلاس/ یافته جدید محققان؛

خمیر دندان مانع پوسیدگی دندان نمی‌شود

محققان اعلام کرده‌اند که خمیر دندان به تنهایی برای حفاظت از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی کفایت نمی‌کند، بلکه برای رعایت بهداشت دهان، داشتن رژیم غذایی مناسب ضروری است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان دانشگاه «برن» سوئیس بر این باورند که تنها با استفاده از خمیردندان نمی‌توان مانع از پوسیدگی دندان‌ها و بیش از هر چیز برای رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها باید رژیم‌غذایی مناسبی را در پیش بگیرید. آنها انواعی از خمیردندان‌های ضدپوسیدگی، خمیردندان‌های بی‌حس کننده و یک نوع خمیردندان تحت کنترل را مورد بررسی قرار دادند.

محققان در این آزمایش، تأثیر یک بار مسواک زدن در روز و قرار گرفتن مینای دندان در معرض محلولی اسیدی را به مدت 5 روز مداوم مورد مطالعه قرار دادند. آنها از دندان‌های آسیای کوچک انسانی اهدا شده برای تحقیقات علمی، بزاق مصنوعی و دستگاه خودکار مسواک‌زن استفاده کردند.

پژوهشگران برای محاسبه از بین رفتن مینای دندان به دنبال مسواک زدن با خمیردندان از تست میکروهاردنس استفاده و میزان PH، قلع، کلسیم، فسفات و فلوراید را در خمیر دندان‌ها بررسی کردند. آنها ذرات ساینده‌ موجود در خمیردندان‌ها و اندازه آنها را اندازه‌گیری کردند که در ترکیب با بزاق مصنوعی به سطح دندان گسترده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد با وجود این که خمیردندان مقادیر مختلفی از ساییدگی سطحی مینای دندان را ایجاد می‌کند، نمی‌تواند سدی در مقابل پوسیدگی و ساییدگی مینای دندان باشد. سطح مینا فاکتور اصلی در پوسیدگی و حساسیت بیش از حد دندان به شمار می‌رود. در واقع، اگرچه خمیردندان کارآیی خود را دارد، اما بیشتر به عنوان یک مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا یک روش درمانی. محققان معتقدند که خمیردندان باید توسط دندان‌پزشک تجویز شود، به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرد و در کنار آن، در سبک زندگی به ویژه رژیم غذایی تغییراتی را اعمال کرد. این از آنجایی حائز اهمیت است که پوسیدگی دندان‌ها با مسواک کردن و رژیم‌غذایی در ارتباط است.

پوسیدگی دندان، عارضه مزمن از بین رفتن بافت سخت دندان است که نه به خاطر باکتری‌،  بلکه بر اثر اسید ایجاد می‌شود. مواجهه دندان‌ها با واکنش مکانیکی یا مسواک زدن، باعث ساییدگی آنها می‌شود. در نتیجه، زمانی که بیمار ماده‌ای سرد، داغ یا شیرین استفاده می‌کند، احساس ناراحتی می‌کند.

محققان بر این نکته تأکید دارند که در کنار مسواک کردن مرتب دندان‌ها و مراجعه منظم به دندان‌پزشک، ایجاد تغییر در سبک زندگی نیز برای دستیابی به بهداشت دهان و دندان الزامی است. میوه و نوشیدنی‌ها به ویژه به دلیل اسیدی و صنعتی بودن آنها، موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

رعایت رژیمی متعادل شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای نشاسته‌داری چون نان، برنج، سیب‌زمینی، پاستا، گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا، شیر و لبنیات بهداشت دهان را به دنبال دارد. در این میان، بهتر است برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، افراد از مصرف چربی‌ها و مواد قندی خودداری کنند. همچنین استعمال سیگار باعث زرد رنگ شدن دندان‌ها و بدبو شدن دهان می‌شود و نیز خطر بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید