66 بیمار هموفیلی در خراسان شمالی شناسایی شدند

پزشک متخصص داخلی بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد گفت: در حال حاضر ٦٦ بیمار هموفیلی در استان خراسان شمالی شناسایی شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محبوبه روحانی پزشک متخصص داخلی بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد با بیان این که ۱۷ آوریل به عنوان روز جهانی هموفیلی گفت:  در حال حاضر ٦٦ بیمار هموفیلی در استان خراسان شمالی شناسایی شدند که ١٣ نفر از این تعداد را زنان و بقیه را مردان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در کشور ٨ هزار و ۶۵۳ بیمار هموفیلی وجود دارد.

روحانی اظهار کرد: هموفیلی یک بیماری خونریزی دهنده مادرزادی وابسته به جنس است که به دلیل اختلال در تولید فاکتور‌های انعقادی ٨ هموفیلی a. یا فاکتور‌های انعقاد ٩ هموفیلی b. و در نتیجه جهش ژن‌ها d. مرتبط به وجود می‌آید.

روحانی با اشاره به این که شیوع هموفیلی a. از هموفیلی b. بیشتر است و حدود ٨٥ درصد موارد را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: یک سوم بیماران هموفیلی هیچ گونه سابقه خانوادگی از این بیماری ندارند بنابراین تشخیص قطعی با اندازه گیری دقیق فاکتور‌های خونی و اثبات کمبود فاکتور‌های ٨ یا ٩ امکانپذیر است.

پزشک متخصص داخلی بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد گفت:: در بیماران هموفیلی خونریزی به طور معمول در همه دوران زندگی رخ می‌دهد، اما ممکن است برخی کودکان دچار هموفیلی تا بعد از سن یک سالگی و آغاز راه رفتن و فعالیت، علایم این بیماری را نشان ندهند.

وی عنوان کرد: خدماتی نظیر دریافت فاکتور‌های انعقادی، تزریق فاکتور، انجام آزمایشات، تعویض مفصل، فیزیو تراپی، ویزیت‌های تخصصی در مراکز دولتی برای مبتلایان به هموفیلی رایگان است.

پزشک متخصص داخلی بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد افزود: متخصصان داخلی دو روز در هفته به منظور ویزیت بیماران خاص در بیمارستان امام رضا (ع) واحد بیماران خاص حضور دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید