آشنایی با کتابفروشی ها مشهور دنیا+ تصاویر

کتابفروشی‌ها اهمیت زیادی در شکل‌دهی فرهنگ و تاریخ دنیا دارد و بسیاری از رخدادهای فرهنگی در کتابفروشی‌ها رخ می‌دهد. در این مطلب کتابفروشی‌های مهم و اثرگذار دنیا را معرفی می‌کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کتابفروشی‌های زیادی در دنیا وجود دارد اما چندین کتابفروشی در دنیا برجسته‌تر و قدیمی‌تر هستند که در این گزارش دو قسمتی آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

«کتابفروشی شکسپیر و شرکا» در پاریس


همیشه از «شکسپیر و شرکا» به عنوان مشهورترین کتابفروشی جهان یاد می‌شود. با افتتاح همین کتابفروشی بود که سیلویا بیچ آثاری چون «اولیسِ» جیمز جویس را منتشر کرد و نویسندگانی چون جویس، همینگوی، ازرا پاوند، خولیو کورتاسار و جیمز بالدوین در آنجا با هم وقت می‌گذراندند. در طول جنگ جهانی دوم و در طول اشغال پاریس «شکسپیر و شرکا» بسته شد، زیرا بیچ دوست نداشت به نازی‌ها کتاب بفروشد. روزی یک از افسران نظامی برای خریدن کتاب به کتابفروشی آمد اما بیچ از فروش کتاب به او امتناع کرد. افسر نازی گفت بعدازظهر با نیروهای نظامی برمی‌گردد و همه کتاب‌ها را مصادره خواهد کرد. بیچ فوراً کتابفروشی را بست و همه کتاب‌ها را به آپارتمانش انتقال داد. همین موضوع سبب شد شش ماه را در کمپ نازی‌ها زندانی باشد و کتابفروشی‌اش هیچ‌گاه باز نشود. اما در سال 1951 مردی به نام جورج ویتمن کتابفروشی در همان منطقه باز کرد و بیچ از او خواست نام کتابفروشی را «شکسپیر و شرکا» بگذارد. «شکسپیر و شرکا» بار دیگر شکل گرفت و از آن زمان تاکنون نویسندگان و خوانندگان اوقاتشان را در آن سپری می‌کنند. ویتمن در سال 2011 از دنیا رفت و حالا دخترش کتابفروشی را اداره می‌کند. ویتمن نام دخترش را سیلویا بیچ ویتمن نهاد تا یاد سیلویا بیچ به همراه این کتابفروشی ماندگار بماند.

«استراند» در نیویورک


تصور کنید 48 کتابفروشی مختلف تصمیم بگیرند با هم ترکیب شوند. این اتفاق در نیویورک رخ داد و 48 کتابفروشی در فضایی به یک اندازه خیابانی بزرگ چندین کتابفروشی را در کنار هم افتتاح کردند و نامش را «ردیف کتاب» گذاشتند. کتابفروشی «استراند» هم در این منطقه قرار دارد و در سال 1927 توسط ریچارد باس، مهاجری اهل لیتوانی افتتاح شد. «استراند» تنها کتابفروشی است که از «ردیف کتاب» باقی مانده است. در این کتابفروشی آثار کم‌یاب، دسته‌دوم و جدید یافت می‌شود. «استراند» بزرگ‌ترین کلکسیون آثار هنری را در دنیا دارد. در حال حاضر «استراند» توسط نوادگان باس اداره می‌شود و اگر این خانواده تصمیم بگیرد به این حرفه ادامه ندهد یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های جهان به کار خود خاتمه خواهد داد.

«روشنایی‌های شهر» در سان‌فرانسیسکو


این کتابفروشی مشهور در سال 1951 توسط لورنس فرلینگتی،شاعر و پیتر دی. مارتین افتتاح شد. مارتین نام این کتابفروشی را به دلیل ارادت به چارلی چاپلین و یکی از فیلم‌هایش چنین نامگذاری کرد. دو سال بعد مارتین از فرلینگتی جدا شد اما شاعر آمریکایی به کار خود ادامه داد. «روشنایی‌های شهر» اولین کتابفروشی است که همه کتاب‌هایش کاغذی بودند؛ آن هم در زمانی که جلد گالینکور رواج بیشتری داشت.

«اِل آتنئو» در بوینس آیرس


بوینس آیرس به پایتخت کتابفروشی‌ها معروف است زیرا بیشتر از هر پایتخت دیگری در دنیا کتابفروشی دارد. در سال 2015 مجله «گاردین» اعلام کرد در پایتخت آرژانتین به ازای هر صد هزار نفر 25 کتابفروشی وجود دارد. مشهورترین این کتابفروشی‌ها «اِل آتنئو» نام دارد که در سال 1919 افتتاح شد. ده سال پس از افتتاح، کتابفروشی به سینما تبدیل شد و فیلم‌های مصوت پخش کرد. در سال 2000 این سینما در خطر خراب شدن قرار گرفت اما فردی به نام پروپو ایل‌هاسا آن را خرید، بازسازی کرد و بار دیگر کتابفروشی را باز کرد و حالا هر ساله یک میلیون بازدیدکننده دارد.
 کتابفروشی «آکوآ آلتا» در ونیز


اگر به ونیز می‌روید حتماً از کتابفروشی شناور این شهر دیدن کنید. البته این کتابفروشی در مقایسه با خود شهر شناور به حساب نمی‌آید. خود کتاب‌ها در این کتابفروشی شناور هستند و در وان یا قایق و کیسه‌‌های زباله نگهداری می‌شوند تا هنگامی که موج «آکوآ آلتا»-بزرگ‌ترین موج آبی و فصلی شهر ونیز- جاری می‌شود کتاب‌ها خراب نشوند. این کتابفروشی در سال 2004 توسط لوئیجی فریزو تاسیس شده است و گردشگران شهر ونیز توجه ویژه‌ای به آن دارند.
 کتابفروشی «پاول» در پورتلند


پورتلند با عنوان «شهر کتاب» شناخته می‌شود. «پاول» بزرگ‌ترین کتابفروشی مستقل دنیا است و یک محله کامل را در این شهر را اشغال کرده است. نکته متفاوت این کتابفروشی خانوادگی این است که سنت داشتن کتابفروشی از پسر به پدر رسیده است. مایکل پاول با هزینه 3 هزار دلاری در سال 1970 میلادی کتابفروشی در شیکاگو باز کرد و پدرش برای یک تابستان با پسرش همکاری کرد. سپس به این کار علاقه‌مند شد و پس از بازگشت به پورتلند کتابفروشی «پاول» را افتتاح کرد. پسرش نیز به او پیوست و با هم کتابفروشی را اداره کردند. حالا کتابفروشی پاول توسط امیلی، دختر خانواده مدیریت می‌شود.

کتابفروشی «سلکسیز دومینیکانن» در ماستریختِ هلند


اگر عاشق کتاب هستید حتماً از این کتابفروشی باشکوه دیدن کنید. کلیسای مربوط به قرن سیزدهم میلادی محلی برای پرستش خدا بود تا اینکه ناپلئون بناپارت آن را به انباری و ذخیره اشیای مازاد تبدیل کرد. سال 2005 بود که دو معمار به نام‌های مِرکس و گیرود آن را از یک انباری دوچرخه‌های اِسقاطی به یک کتابفروشی تبدیل کردند. 

کتابفروشی «آتلانتیس» در سانتورینی در یونان


در سال 2002 دو دانشجوی آمریکایی به جزیره سانتورینی در یونان رفتند و دریافتند هیچ کتابفروشی در این جزیره وجود ندارد. کریگ والزر و اولیور وایز، دو دانشجوی آمریکایی از کتابفروشی «شکسپیر و شرکا» الهام گرفتند و با همکاری دیگران قفسه‌های چوبی ساختند و کتابفروشی آغاز به کار کرد. این کتابفروشی مانند «شکسپیر و شرکا» تخت‌هایی را برای استراحت کارمندان تعبیه کرده‌ است. نمای این کتابخانه در کنار دریای اِژه یکی از زیباترین مناظر کتابی را در دنیا شکل داده است. 

کتابفروشی «لیوراریا لِلو» در پورتوِ پرتغال


بسیاری معتقدند کتابفروشی «لیوراریا لِلو» زیباترین کتابفروشی جهان است و پله‌های زیبای آن منبع الهام جی. کی. رولینگ برای خلق هوگارث در مجموعه «هری پاتر» شد. این کتابفروشی در سال 1906 توسط برادران لِلو افتتاح و توسط خاویر ایتیوز طراحی شد و حالا به یکی از مقاصد جذاب توریستی دنیا تبدیل شده است. برای ورود  و دیدن این فروشگاه باید 3 یورو پرداخت کرد که اگر پس از ورود کتابی خریداری کنید این پول به شما بازگردانده خواهد شد. 

کتابفروشی «صداقت» در هی‌آن‌وای در ولز

 



این کتابفروشی در دهکده کوچک هی‌آن‌وای در ولز قرار گرفته و جذابیت خاصی به آن بخشیده است. دهکده هی‌آن‌وای با دارا بودن 40 کتابفروشی و فقط 1400 ساکن به شهر کتابفروشی‌ها معروف است اما کتابفروشی «صداقت/ Honesty» از همه معروف‌تر است. این کتابفروشی در دهه 60 میلادی شکل گرفت و کتاب‌ها در قفسه‌ای در فضای آزاد قرار دارد. در کنار این قفسه‌های جعبه‌ای وجود دارد که باید هزینه کتاب خریداری‌شده را در آن قرار داد و همه درآمدها به قلعه هی‌آن‌وای می‌رسد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید