گزارش جی پلاس

آمار مسافران نوروز 97 درست مثل 94/ خیز عجیب بوشهر در جذب گردشگران عید!

آمار مسافران نوروزی امسال نشان می دهد سفر به جنوب، با رشد محسوسی به رتبه سوم مقاصد گردشگری پس از استان های شمالی، رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ با پایان تعطیلات نوروزی، بازار آمار و ارقام این سفرها یک بار دیگر داغ شده. آماری که هر سال ارائه می شود و نشان می دهد که مسافران نوروزی چه تعداد بوده اند و از چه استان هایی گذر کرده و ساکن شده اند.

امسال هم رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمار مسافرخیز ترین استان های ایران را اعلام کرد که یک بار دیگر مازندران عنوان اول را از آن خود کرد. مازندران که سال هاست بیشترین مسافر را در خود جای می دهد، پرطرفدارترین مقصد برای گردشگران در ایام نوروز است و با اختلاف زیاد صدر جدول را از آن خود می کند.

طبق آمار مسافران نوروزی در سال 97، مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی، پربازدیدترین استان‌های کشور در ایام تعطیلات نوروز شدند. استان هایی که البته همواره در این لیست حضور دارند اما جایگاهشان جابجا می شود. جابجایی هایی که شاید نشان از تغییر سلیقه مردم برای انتخاب مقصد در سفرهای عیدانه و یا دخالت عوامل دیگر داشته باشد؛ اینکه شلوغی برخی اماکن در تعطیلات عید ممکن است در انتخاب مقصد مسافران کثیری برای سال آینده موثر باشد.

به طور مثال، به جزء مازندران که در چهار سال اخیر همواره در صدر قرار گرفته است، باقی استان ها در این جدول بالا و پایین می شوند.

  • گیلان؛ زیر سایه مازندران

گیلانی ها هم در کنار مازندران، سال هاست بیشترین مسافران را به خود جذب می کنند. این استان شمالی به جزء سال 95 که در جایگاه سوم قرار گرفت، در سال های 94، 96 و 97 در جایگاه دوم استان های پرطرفدار ایستاده است. حضور این دو استان در صدر نشان می دهد که مردم ایران برای سفرهای تفریحی اقبال بیشتری برای سفر به شمال کشور و دیدن جنگل، کوه و دریا در یک محدوده جغرافیایی از خود نشان می دهند.

  • بالا و پایین شدن سفر زیارتی

سفر به خراسان رضوی را می شود تا حدود زیادی زیارتی در نظر گرفت. سفری که همواره جزو انتخاب های اول مردم ایران برای مسافرت بوده و در تمام تعطیلی ها یکی از شلوغ ترین استان های کشور است. با این حال آمار سفرهای نوروزی نشان می دهد که در چهار سال اخیر، آمار سفرهای زیارتی مردم مدام در حال بالا و پایین شدن است. به طوری که در سال 94 خراسان رضوی در جایگاه هفتم استان های پر بازدید قرار گرفت که پایین ترین جایگاه برای این استان بود. با این حال در سال 95 شاهد افزایش یکباره سفر به این استان بودیم و این استان پایین تر از گیلان در رده دوم قرار گرفت. خراسان رضوی در سال 96 در جایگاه سوم قرار گرفت و در 97 هم یک بار دیگر با کاهش محسوس تعداد مسافرانش، مانند سال 94 در رده هفتم قرار گرفت.

  • سال پر گردشگر بوشهری ها

استان بوشهر در نوروز 97 یکی از پربازدید ترین استان های کشور بود. استانی که در دو سال گذشته در میان چهار شهر پر بازدید هم قرار نداشت اما امسال بعد از مازندران و گیلان در رده سوم استان های پر بازدید قرار گرفت.

  • تشابه کامل آمار 97 با 94

بررسی چهار سال اخیر نشان می دهد که آمار امسال، بیش از همه با آمار مسافران در سال 94 تطابق دارد. به طوری که هفت استان اول کشور  درست همان هایی هستند که در سال 94 اعلام شده بود. تشابه کامل، جالب و عجیبی که شاید نیاز به بررسی بیشتر و دقیق تر داشته باشد.

  • جای خالی اصفهان!

به گزارش جی پلاس؛ یکی از نکات جالب آمار امسال، جای خالی اصفهان و نبودن نام این استان در میان هفت استان اول است! استانی که در تمام طول سال حضور توریست های ایرانی و خارجی را در خود حس می کند و ازدحام بسیاری را هم در نوروزها تجربه می کند. با این حال با وجود اینکه اصفهان در مسیر برخی استان های جنوبی دیگر قرار دارد، اما آمار رده پایین تری را به خودش اختصاص داد.

** رده بندی پربازدیدترین استان ها در سه سال گذشته:

96:

مازندران، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان و فارس هستند

95:

مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، یزد، اصفهان و فارس

94 :

مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه و خراسان جنوبی

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید