نوشیدن چای سبز برای چه کسانی ممنوع است؟

یکی از نوشیدنی هایی که در ایران بابت کاهش وزن به شدت تبلیغ می شود و طرفداران زیادی هم دارد چای سبز است. گذشته از این که این تبلیغات خیلی هم پایه و اساس علمی ندارد، باید بررسی کرد که چه کسانی چای سبز نخورند. با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، چای سبز تنها می‌تواند به مقدار بسیار جزئی متابولیسم بدن را افزایش دهد. به دلیل همین ویژگی، بسیاری از افراد حدود 4 تا 5 لیوان در روز چای سبز می‌نوشند. درحالی‌که حتی در این شرایط هم افزایش متابولیسم آنقدری نیست که بتواند پاسخگوی دریافت مقدار کالری اضافی مصرفی ما باشد. اما این همه ماجرا نیست. معمولا مصرف چای، چه چای سبز و چه چای سیاه بیشتر از 2 تا 3 لیوان در روز از نظر تغذیه‌‌ای نه تنها مفید نیست، بلکه برای سلامت مضر هم هست. مصرف زیاد نوشیدنی‌هایی مثل چای به‌شدت مضر است و باعث می‌شود آب و الکترولیت‌ها از بدن دفع شوند. بنابراین مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها می‌تواند منجر به اختلال آب و الکترولیت در بدن شود. از سوی دیگر ترکیبات آلکانوئیدی موجود در چای می‌تواند در اثر مصرف زیاد مشکلات تحریک‌پذیری و حساسیت‌های ویژه عصبی را هم در پی داشته باشد. این در حالی است که مصرف متعادل آن یعنی 2 تا 3 لیوان در روز می‌تواند در بدن آرامش ایجاد کند.

 
 چه کسانی به هیچ عنوان چای سبز ننوشند؟
 
افرادیکه مشکل کمبود آهن و بیماری های مربوط به آن را دارند به هیچ وجه نباید چای سبز را بنوشند چون یکی از عوامل کمتر شدن آهن بدن نوشیدن چای سبز است. خانم هایی که در دوران شیردهی به سر می برند نباید چای سبز بنوشند چون آهن بدنشان، با کمبود مواجعه می شود و این مسئله برای نوزادان شیرخوار بشدت ضرر دارد
 
به بیانی دیگر به خاطر داشتن کافئین، جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن می‌کند. خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.
 
 مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد. زیاده روی در مصرف این چای می‌تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.
 
مصرف روزانه پنج فنجان و یا بیشتر از چای سبز، زیاده روی محسوب شده و عوارض جانبی دارد. مصرف روزانه زنان باردار و شیرده نباید بیشتر از ۲ فنجان باشد.
 
مصرف چای سبز در افراد کم خون می تواند باعث بدتر شدن کم خونی آنها شود. کافئین موجو در چای سبز می تواند باعث بدتر شدن اضطراب شود. کافئین می تواند باعث افزایش خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده شود..
 
 چای سبز با کدام داروها تداخل دارد؟
 
افزایش اثر متی سیلین و بنزیل پنی سیلین، تشدید اثر آسپیرین و سایر داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین ویتامین K موجود در چای سبز میتواند بر ضد اثرات وارفارین عمل نماید. افرادی که داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین استفاده می کنند و یا افرادی که عادت به مصرف آسپرین دارند باید از مصرف این نوشیدنی خودداری کنند.
 
شاید چای سبز دلیل آلرژی تان باشد
 
یکی از مسائلی که ممکن است با استفاده از چای سبز برایمان ایجاد شود آلرژی‌های متفاوت است. در برخی موارد نیز آلرژی‌های قدیمی را رشد می‌دهد. محققان می‌گویند ممکن است بعد از خوردن چای سبز دچار تنگی نفس و هم‌چنین گلو دردهای شدید و... شوید و پس از مشاهده این نشانه‌ها باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است در طول دراز مدت باعث بروز بیماری‌های متفاوت شود.
 
 دیابتی ها چای سبز بخورند یا نه؟
 
چای به عنوان یکی از اصلی ترین نوشیدنی ها برای برخی افراد می تواند مضر باشد مثلا افرادی که دیابت دارند چرا که با کم کردن کارکردهای سلولی، سدیم را در بدن کاهش می دهد و بر روی مغز اثرات نامطلوبی می گذارد. بنابراین در یک کلام باید گفته شود که دیابتی ها باید چای را کنار بگذارند.
 
 جایگزین چای سبز برای دیابتی ها
 
بیماران دیابتی به هیچ عنوان از چای سبز و سیاه استفاده نکنند و در کنار ترک چای، مصرف جوشانده‌های سنتی مانند گل گاوزبان، زعفران و دارچین توصیه می‌شود. در ضمن بیمار دیابتی می‌تواند به جای آب سرد از آب جوشیده تازه استفاده کند که حرارت آن بالای 37 درجه یا در حد چای باشد
 
منبع: الو دکتر

 

 

دیدگاه تان را بنویسید