جی پلاس؛

انتخاب مرد سال فوتبال ایران چقدر رنگی بود؟!

مرد سال فوتبال ایران در بزرگترین جامعه آماری یک نظرسنجی تلویزیونی انتخاب شد اما این انتخابات چقدر رنگی است؟!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ شب گذشته در برنامه 90 نظرسنجی برای انتخاب بهترین بازیکن سال برگزار شد. نظرسنجی که عادل فردوسی پور معمولا در هفته های پایانی اسفند برگزار می کند.

در سال های گذشته اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، سردار آزمون، مهدی طارمی و سیدجلال حسینی بازیکنانی بودند که به ترتیب از سال 91 تا 95 به این عنوان رسیدند.

کاندیداهای امسال اما عبارتند بودند از: امید ابراهیمی، کریم انصاری فرد، علیرضا جهانبخش، سیدجلال حسینی، کاوه رضایی، مهدی طارمی، علی علیپور و سامان قدوس یکی انتخاب شد.

در نظرسنجی هایی که برنامه 90 طی سال های متمادی برگزار کرده، از انتخاب برترین گل هفته یا ماه گرفته تا عملکرد بازیکنان در پست های مختلف، عمدتا گزینه های پرسپولیس یا استقلال حائز بیشترین رای هستند. حتی با وجود تاکید عادل فردوسی پور بر اینکه لطفا به هر کسی که فکر می کنید عملکرد بهتری داشته و حقش هست رای دهید اما باز نتیجه در بیش از 90 درصد مواقع از همان قاعده رنگی پیروی می کند.

از این رو شاید طراحان نظرسنجی 90 با علم به این قضیه گزینه ها را چیدمان کنند تا نتیجه در نهایت نزدیک به نظر کارشناسان این برنامه باشد.

کما اینکه در نظرسنجی دیشب امید ابراهیمی تنها نامزد شاغل در استقلال بود و در طرف دیگر علی علیپور و سیدجلال حسینی. عادل در تشریح عملکرد کاندیداها سعی کرد با کمی بالا و پایین اما از همه تعریف کند.

نهایتا نتیجه بدست آمده در این نظرسنجی 2 میلیون و 330 هزار نفری، حاکی از پیشی گرفتن امید ابراهیمی با کسب حدود 30.4 درصد آراء بود و علی پور با رای حدود 27.5 درصدی دوم شد. جالبه که سیدجلال حسینی هم حدود  13.5 درصد رای آورد و بعد از جهانبخش 15 درصدی که فوق العاده ترین لژیونر ایران در سال 95 و از نظرفنی امسال بهترین عملکرد را داشت نیز چهارم شد.

جدای از بحث رنگ ها، امید ابراهیمی یکی از هافبک های فوق العاده لیگ بود و از نظر کارشناسی با در نظر گرفتن تمام معیارهای فنی و تاثیر ضریب اشتباهات، می توان او را امسال بهتر از علی علیپور و سیدجلال حسینی دانست اما دقت کنید جمع آرای این بازیکنان که اکنون عضو دو تیم پرسپولیس و استقلال هستند، بیش از 71 درصد شده و این در حالی است که لژیونرهای فوق العاده امسال چون کریم انصاری فرد و سامان قدوس هر کدام کمتر از 3 درصد رای داشتند که شاید به اذعان اکثر کارشناسان، رای واقعی آنها از نظر فنی به هیچ وجه این نیست! تنها امیدواریم روزی آرای تحت تاثیر رنگ ها، از نظرسنجی هایی به این وسعت در سطح جامعه، رخت بربندد.

دیدگاه تان را بنویسید