صفدریان در گفت و گو با جی پلاس؛

قهرمان ایرانی یخ نوردی جهان: برای اعزام ها مجبوریم پول قرض کنیم!

نخستین قهرمان ایرانی یخ نوردی جهان می گوید برخلاف تصورات مسئولان کمترین حمایت را از او داشتند و برای حضور در مسابقات بین المللی از دوستانش پول قرض می کند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ یخنوردان ایرانی در سال 2018 نمایش خیره کننده ای داشتند که در صدر آن ها محمدرضا صفدریان توانست برای نخستین بار مدال طلای جام جهانی ایتالیا را به دست بیاورد و تاریخ ساز شود.

او علاوه بر کسب این مدال مدال طلای جام ، مدال برنز جام جهانی سوئیس را هم کسب کرد و بعد از گذشت چهار مرحله از این مسابقات، در مجموع جایگاه سوم را در اختیار دارد و در مرحله پنجم و پایانی جام جهانی برای نخستین بار امیدوار به کسب مدال طلای مجموع جام جهانی یخ نوردی است.

او علاوه بر مسابقات جهانی، پیشتر در مسابقات قهرمانی آسیا هم خوش درخشید و مدال برنز این رقابت ها به گردن آویخت.

یخ نورد اصفهانی که در عین ناباوری توانسته از یک استان خشک و کویری به عنوان قهرمانی جهان برسد، با حداقل امکانات به کشورهای مختلف می رود. به عنوان یک ورزشکار حرفه ای، کار همزمان در آتش نشانی و قرض کردن پول برای اعزام به مسابقات جهانی موضوعی بوده که تعجب رقبای بین المللی محمدرضا صفدریان را هم به دنبال داشته است.

او در مدت زمان اخیر بدون مربی و تک و تنها راهی مسابقات بین المللی شده و علاوه بر تحمل فشار مالی و مسافرت با اتوبوس و قطار برای رسیدن به محل مسابقات، فشار روانی زیادی را هم متحمل شده اما هیچ کدام از این مشکلات سد راه ورزشکار ایرانی نشده است.

این قهرمان یخنوردی جهانی با اشاره به اینکه حفظ قهرمانی در جهان دشوار تر از کسب قهرمانی است، می گوید مسئولان برای ادامه قهرمانی در این رشته زمستانی، باید توجه ویژه ای به یخنوردها داشته باشند.

محمدرضا صفدریان، قهرمانی صخره نوردی ایران و جهان در گفت و گو با جی پلاس؛ به بیان مشکلات خود برای رسیدن به قهرمانی مجموع جام جهانی پرداخت که خواندن آن به اهالی ورزش و به خصوص به مسئولان توصیه می شود.

 

برای اولین بار مدال برنز و طلای یخ نوردی جهان را کسب کردم

جی پلاس: برای نخستین بار توانستی مدال طلای یخ نوردی جهان را کسب کنی و برای ایران افتخارآفرینی کنی.

صفدریان: امسال مسابقات جام جهانی در پنج کشور جهان برگزار شود. چهار مرحله از مسابقات در کشورهای سویس، ایتالیا، چین و کره جنوبی برگزار شد. یک دوره باقی مانده که ده روز آینده عازم مسابقات روسیه هستیم. رقابت ما از مسابقات سوییس استارت خورد. در اولین حضورمان، اولین برنز انفرادی جام جهانی یخ نوردی را در کشور سوییس کسب کردم که برای اولین بار روی سکوی جهانی قرار گرفتیم.

بعد از سوییس عازم ایتالیا شدیم و خدا را شکر توانستم قوی تر ظاهر شوم و اولین مدال طلای یخ نوردی را در ایتالیا کسب کنم و سرود جمهوری اسلامی را به صدا دربیاورم. بالاتر از قهرمانان جهان از کشورهای روسیه و کره جنوبی بر سکوی اول ایستادم. بعد از مسابقات ایتالیا، عازم چین شدیم و بعد از آن عازم جام جهانی و قهرمانی آسیا در کره جنوبی شدیم. در مجموع عملکرد من سه مدال جهانی و آسیایی و کاپ قهرمانی تیمی برای اولین بار در سطح آسیا بود که به نام تیم جمهوری اسلامی دریافت کردیم.

جی پلاس: در آخرین مرحله جام جهانی امیدوار به کسب طلای مجموع جام جهانی هستید؟

صفدریان: من و بچه ها در سطح آسیا پیشرفت چشم گیری داشتیم و مدال های خوبی کسب کردیم. روزهای یازدهم تا سیزدهم اسفند مسابقات در روسیه برگزار می شود و آخرین دوره جام جهانی یخ نوردی در سال 2018 است. جدا از اینکه نفر نخست مدال این مرحله را کسب می کند، در مجموع رقابت ها هم قهرمان و نفر دوم و سوم مشخص می شوند. خیلی امیدوار به کسب مدال طلا هستیم و با قدرت در رده نخست قرار بگیریم.

با اختلاف کمی نفر سوم رنکینگ جهانی هستم

جی پلاس: بعد از چهار مرحله در رده چندم قرار دارید؟

صفدریان: با اختلاف خیلی کمی رتبه سوم را دارم. بعد از دو ورزشکار روسیه ای سوم هستم. اختلاف امتیازها خیلی کم است و قابل تغییر است.

جی پلاس: چطور شد که بعد از این همه سال، توانستید در سال 2018 عملکرد چشم گیری داشته باشید و مدال های مختلفی را به دست بیاورید؟

صفدریان: از سال 2013 برای نخستین بار است که به مسابقات جهانی اعزام می شویم. در این سال های تجربیات خوبی را به دست آوردم و با تمرینات متفاوت آماده حضور در جام جهانی شدم.

جی پلاس: وضعیت امکانات در ایران در مقایسه با سیار کشورها چطور است؟

صفدریان: از نظر سخت افزاری نسبت به رقیب ها ضعیف هستیم و هنوز سالن اختصاصی یخنوردی در سطح کشور نداریم چه برسد که در استان اصفهان امکانات کافی در زمینه یخنوردی داشته باشیم. به دور از حاشیه ها و در شرایط که کمبود امکانات داشتیم، مدال ها کسب کردیم. البته شاید تا جایی بتوانیم محدودیت های سخت افزاری را حل کنیم اما حامی مالی نداریم. ایران در ورزش زمستانی مدال های زیادی ندارد و استمرار قهرمانی در یخنوردی نیازمند حمایت و نگاه ویژه مسئولین به این رشته است.

با جوایزی که می گیریم، بدهی های مربوط به اعزام ها را می دهم!

جی پلاس: ظاهرا مشکلات زیادی برای حضور در مسابقات دارید.

صفدریان: ده روز دیگر مسابقات جام جهانی در روسیه برگزار می شود اما کسی قول حمایت از ما را نداده است. من در این مدت زمان از طریق جوایزی که در مسابقات به دست آوردم، توانستم از نظر مالی خودم را تامین کنم. با این جوایز بخشی از بدهی های خودم برای اعزام به مسابقات را هم دادم. قطعا اگر مشکلات سخت افزاری حل شود، مدال های ما هم بیشتر می شود. همانطور که می دانید، حفظ قهرمانی سخت تر است.

جی پلاس: در این مدت زمان کمک ملی هم وجود داشته است؟

صفدریان: کمک های حداقلی بوده ولی وقتی در یک ماه به چهار کشور سفر می کنید، هزینه ها بسیار زیاد است. جدا از بحث قهرمانی، هزینه سفر به این کشورها بسیار هنگفت است. کمک های محدودی از سمت هیات کوهنوردی اصفهان داشتیم. همینطور اعزام به مسابقات کره جنوبی در قالب تیم ملی بود که از طرف فدراسیون کوهنوردی صورت گرفت. شهرداری اصفهان هم قول هایی برای کمک به من داده است. با این وجود، هیچ کدام از این کمک ها در سطح ایده آل نبوده و با خیال راحت به این مسابقات نرفتم.

2 روز مانده به جام جهانی بلیت نداشتم!

دو روز مانده به جام جهانی سوییس بلیت نداشتم که به مسابقات اعزام شوم. آن قدر این در و آن در زدم که هزینه بلیت فراهم شد. قطعا مشکلات زیادی دارم. اگر رقیبان من این مشکلات و شرایط را داشتند هیچ کدام به 20، 30 نفر اول هم راه پیدا نمی کردند.

جی پلاس: مجموع هزینه هایی که در این چهار مرحله انجام داشتید، چقدر شده است؟

صفدریان: اگر در حد معمول در مسابقات شرکت کنم و از امکانات معمولی از قبیل اتوبوس و قطار برای حمل و نقل استفاده کنم، حدودا 70 میلیون تومان می شود. اکثر رقیب های من حتی پزشک تغذیه هم همراه شان داشتند. من به صورت انفرادی به این رقابت ها رفتم و حتی مربی هم نداشتم. اگر بخواهم در سطح حرفه ای فعالیت کنم، باید مربی و پزشک هم داشته باشم. تمام فشار عصبی مسابقات به تنهایی روی من بود. اگر مشکلات حل شود، یک مدال طلا به چهار مدال طلا تبدیل می شود.

جی پلاس: در این مدت زمان از طرف وزارت ورزش قول حمایت داده شده یا صحبتی با مسئولان داشتی که حمایت بیشتری داشته باشند؟

صفدریان: هنوز دیداری با مسئولان نداشتیم و صحبتی هم مطرح نشده است. به جزء پیام تبریک آقای داورزنی بعد از کسب مدال برنز جام جهانی سوییس، دیداری با مسئولان نداشتم. من می خواهم حرف دلم را به مسئولان بزنم. فقط با ریاست فدراسیون کوهنوردی دیداری داشتم که از او تشکر می کنم که توجه خوبی به ما کرد.  

از دوستانم برای رفتن به مسابقات پول قرض می کنم

جی پلاس: با توجه به اینکه هزینه بسیاری از مسابقات را می دهی، از نظر مالی که به مشکل نخوردی؟

صفدریان: هر سال وام هایی می گیریم که در طول سال پرداخت کنم. من در آتش نشانی کار می کنم و همزمان به مسابقات هم می روم. در این مدت زمان تنها 20، 30 درصد از مخارجم تامین شده است. برای اعزام به مسابقات از دوستانم پول قرض می کنم. زمانی که به ایران بر می گردم سعی می کنم با کار مضاعف هزینه ها را بدم. وقتی حرفه ای ورزش کنی، نباید ذهنت درگیر مسائل مالی و کار کردن باشد.

از مسئولان می خواهم که توجه ویژه ای به یخنوردی داشته باشند تا کماکان در مسابقات حضور داشته باشیم و برای ایران افتخارآفرینی کنیم و سرود زیبای جمهوری اسلامی در میادین بین المللی طنین انداز شود.

دیدگاه تان را بنویسید