گزارش جی پلاس؛

اتفاقی عجیب در کشتی و اثبات دوباره اقتدار خادم/ بوسه بر تشک به قیمت واگذاری اختیارات ریاست فدراسیون!

طی روزهای اخیر، کشتی ایران اتفاق های عجیبی را به خود دید که همگی حول تصمیمات رسول خادم بود. رئیس فدراسیونی که بارها نشان داده بیش از هر چیز حضور با لباس ورزشی کنار تشک را ترجیح می دهد، این بار یک ماه پس از انتخاب دوباره به عنوان رئیس، در اقدامی عجیب همه اختیاراتش به جزء مسائل مالی را به نایب رئیسش داد تا بار دیگر سرمربی تیم ملی شود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ طی روزهای گذشته اتفاق جالبی در فدراسیون کشتی و در کنار آن تیم ملی کشتی آزاد افتاد که در نوع خود کم سابقه و شاید هم بی سابقه است. رسول خادم - رئیس مهمترین و مدال آورترین فدراسیون المپیکی ایران، طی اقداماتی پشت سر هم، ابتدا به شورای فنی هم دستور داد تا هر چه زودتر سرمربی را انتخاب کنند و همان روز در نامه ای عجیب، بخش اعظم اختیاراتش را به حمید بنی تمیم - نایب رئیس فدراسیون داد؛ در نهایت فردای آن روز هم با انتخاب شواری فنی منتصب خودش، به عنوان سرمربی تیم ملی آزاد انتخاب شد!

یعنی رئیس فدراسیون کشتی ایران که در اتحادیه جهانی هم صاحب کرسی است، همزمان وظیفه تمرین دادن و هدایت تیم ملی را هم بر عهده دارد!

  • عملکرد خوب خادم در ریو

رسول خادم در سال منتهی به المپیک 2016 ریو هم سرمربی ایران بود. او در رقابت های جهانی 2015 اگرچه نتوانست مدال طلا دشت کند اما تیم ایران را به نایب قهرمانی رساند و سپس در المپیک هم یکی از موفق ترین دوره ها را رقم زد. طلای حسن یزدانی، نقره کمیل قاسمی و برنز حسن رحیمی سه مدال ایران در برزیل شدند تا بهترین نتیجه تاریخ این رشته پس از المپیک ملبورن کسب شود. المپیکی که ایران با دو طلای بزرگانی چون غلامرضا تختی و امام علی حبیبی و دو نقره خجسته پور و یعقوبی بهترین نتیجه تاریخ را ثبت کرده بود.

خادم اما با وجود موفقیت هایش در تیم آزاد، دغدغه اصلی اش یعنی مربیگری را کنار گذاشت و ترجیح داد به مسائل مدیریتی در فدراسیون و فعالیت در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی بپردازد.

  • دوران نه چندان خوب طلایی

پس از بازگشت از ریو، رسول همان طور که پیش از این رقابت ها هم اعلام کرده بود، از سمتش کناره گیری کرد و شورای فنی هم پس از بررسی های بسیار، محمد طلایی را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. به مقوله "شورای فنی" و ماهیت آن در ادامه می پردازیم اما منتخب این شورا، کسی شد که نزدیک ترین فرد و از مدافعان اصلی خادم بود. طلایی که با سابقه هدایت تیم های ملی نوجوانان و جوانان به تیم بزرگسالان آمد، در عمل نتوانست موفقیت های خادم را ادامه دهد و نهایت به عنوان نازل نهمی در رقابت های جهانی رسید؛ عنوانی که یکی از ضعیف ترین دوران کاری طلایی شد.

  • خادم و شواری فنی خادم!

یکی از نکات جالب در روند انتخاب سرمربی تیم ملی، فعالیت او زیر نظر شورای فنی است! خادم زمانی که خودش در راس امور است، طبیعتا خبر چندانی از شورای فنی حداقل در تیم آزاد نیست (به هر حال اعضای شورا منتصب رئیس فدراسیون هستند) اما وقتی کسی مانند محمد طلایی زمام امور را در اختیار دارد، باید زیرنظر شورای فنی کار کند و همه چیز زیر سایه این شورا خواهد بود. همان شورایی که با حکم خادم مشغول به کار است و احتمالا نقطه نظرات او را در تیم ها اعمال می کند. این یعنی عملا همه چیز در فدراسیون کشتی، از تصمیمات کلان تا انتخاب نفرات و اردوها و تمام ریزه کاری ها زیر نظر و با تصمیم مستقیم خادم انجام می شود!

  • بی احترامی به رای مجمع؟!

حدود یک ماه از مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی می گذرد. مجمعی که در آن رسول خادم با 40 رای از 41 رای مأخوذه، برای چهار سال دیگر رئیس فدراسیون شد اما حالا یک ماه پس از این انتخاب، تمام اختیاراتش (به غیر از امضای مالی) را به نایب رئیس فدراسیون واگذار می کند. نایب رئیسی که از قضا در انتخابات هم کاندید شده بود و همه می دانند نزدیک ترین فرد به خادم است.

برخی از منتقدین معتقدند رئیس فدراسیون کشتی اگر تصمیمش بر اعمال برنامه فوق بود، آیا بهتر نبود از کاندیداتوری بنی تمیم در انتخابات ریاست فدراسیون حمایت کند تا او رئیس فدراسیون شود و خودش سر فرصت به کارهای فنی و سرمربی گری برسد؟!

  • مقصر ساخته نشدن مربی در حد هدایت تیم ملی کیست؟!

اینطور برخی از اعضای شورای فنی از نبود گزینه مناسب برای تیم ملی صحبت می کنند گویا شاید کشتی تازه به ایران آمده و تنها این رسول خادم است که عناوین جهان و المپیک دارد. اگر هم بر فرض چنین باشد، یکی از مقصران اصلی عدم تربیت یا آماده سازی مربی ای در حد سپردن هدایت تیم ملی به او اتفاقا فدراسیون کشتی است که خادم چهار سال سکان دار آن بود!

البته همه اینها در حالی بیان می شود که کشتی ایران پر است از مربیان سازنده و عنوان دار جهان و المپیک که همین کشتی گیران را می سازند و جایشان در تیم ملی خالی است! خادم اگر چه طی چهار سال گذشته فدراسیون را در مجموع به خوبی اداره کرد و در کسوت مربی هم عملکرد قابل دفاعی داشت اما ظاهرا تنها تعداد محدودی را به دایره مربیان مشغول در فدراسیون راه می دهد و باقی همگی بیرون گود مانده اند.

او شش سال است در راس کشتی ایران است و حداقل در همین شش سال چرا نتوانسته از قهرمانان سابق کشتی ایران و افراد برجسته این رشته یک مربی خوب و کاربلد بسازد که اجازه دهد به طور مستقل و با آزادی عمل به کارش ادامه دهد؟ آیا او دوست دارد خودش همیشه کنار تشک باشد؟!

دیدگاه تان را بنویسید