بررسی جی پلاس؛

ساختمان جنجالی استقلال و پرسپولیس متعلق به کیست؟/ سرخابی‌ها در خطر بی ‌خانمانی!/ دادکان: از گم شدن اسناد در این دو باشگاه تعجب نمی کنم

باشگاه های استقلال و پرسپولیس سال هاست در دو ساختمانی سکونت دارند که قانونا متعلق به فدراسیون فوتبال است و اعضای مجمع معتقدند برای افزایش درآمدزایی و جلوگیری از تبعیض باید از این دو تیم اجاره سکونت گرفته شود اما در این میان عده ای از جمله رئیس سابق فدراسیون فوتبال می‌گوید دو تیم مالکیت 99 ساله بر این ساختمان‌ها دارند؛ تا این موضوع پیچیده تر از گذشته شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بزرگترین تیم های حال حاضر فوتبال ایران استقلال و پرسپولیس هستند که در این سال ها همواره با مشکلات عدیده ای رو به رو بوده و هیچ گاه نتوانستند به معنای واقعی کلمه تبدیل به باشگاه شوند و در رشته های دیگری جز فوتبال ریشه بدوانند.

تغییرات مدیریتی متعدد و ساختار نامناسب مالی و اداری، مهم ترین عامل رشد نکردن این دو تشکیلات بوده و همواره با فاصله بسیار نزدیکی بهم حرکت کردند  و از نظر اداری شرایط مشابهی دارند چرا که دو تیم وابسته به دولت هستند و طبیعتا تبعیضی در این دو مجموعه رخ نمی دهد و همواره مدیران سفارشی بر مسند امور دو تیم نشستند.

در سال های گذشته، تمام درآمد دو تیم از طریق بودجه دولتی بود که در این چند سال با استفاده از پتانسیل بزرگ هواداری توانستند بخشی از درآمدها را تامین کنند اما همیشه این دو تیم جیره خور دولت بودند و دولت هم قصد کنار کشیدن و پایان تیم داری ندارد!

وابستگی سرخابی ها به دولت در مواقعی موجب کمک های خوبی هم شده و از زمین تمرین تا ساختمان باشگاه ها از سوی دولت به این دو تیم پر هوادار رسیده اما در همین موضوع ساختمان، مشکل بزرگی برای این دو باشگاه وجود دارد.

در تمامی مجامع اخیر فدراسیون فوتبال، بحث مالکیت ساختمان استقلال و پرسپولیس یکی از سوالات بزرگ پیش روی اعضاء بوده چرا که ساختمان آنها متعلق به فدراسیون فوتبال است و در واقع استقلال و پرسپولیس اجاره نشین این فدراسیون هستند اما پولی به فدراسیون نمی دهند! حسابرسان مستقل هم هر ساله از ساختمان این دو باشگاه به عنوان مسئله ابهام آمیز یاد می کنند که با وجود مالکیت فدراسیون، درآمدی از آن حاصل نمی شود.

به گزارش جی پلاس؛ در مجمع اخیر فدراسیون فوتبال اعضاء خواستار رسیدگی به این موضوع شدند تا از طریق دریافت اجاره یا فروش مالکیت این دو ساختمان، موجب افزایش درآمد فدراسیون فوتبال در سال جام جهانی شوند.

شاید برای تیم ها و هواداران سایر تیم ها هم ناخوشایند باشد که دو تیم از امتیازهای فدراسیون فوتبال استفاده کرده و سال هاست بدون پرداخت پول، ساختمانی را که برای تمام فوتبال ایران است، در اختیار گرفتند. روایت های مختلفی در این باره وجود دارد که در این گزارش سعی می شود، به سرنخ اصلی ماجرا برسیم.

 

** کشمکش طاهری، کفاشیان و سجادی با اعضای مجمع

در مجمع عمومی دی ماه 1394، رسیدگی به مالکیت استقلال و پرسپولیس بر دو ساختمان مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت.

ابتدا علی کفاشیان پیشنهاد کرد این دو ساختمان که سال هاست در اختیار دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار دارد، بدون دریافت مبلغی به این دو تیم منتقل شود. در زمان رای گیری 31 عضو حاضر به این طرح رای مثبت دادند ولی با اعتراض چند فرد حاضر در مجمع مبنی بر دقیق شمرده نشدن آراء این مسئله مسکوت ماند.

در همین اثنا طاهری - مدیرعامل پرسپولیس به شدت به این مسئله اعتراض کرد و گفت باشگاهش پیش‌تر پول ساختمان تیمش را داده که کفاشیان گفت: شما پولش را داده‌اید ولی مال ماست!

سجادی معاون وقت وزیر ورزش نیز در همین ارتباط گفت: در صورت‌های مالی سال 84-85 بخشی از پول ساختمان باشگاه استقلال و پرسپولیس را سازمان تربیت بدنی به فدراسیون فوتبال داد که کار خرید آنها را انجام دهد و دو سال بعد هم به فدراسیون در همین رابطه پول دادیم و اسنادش موجود است. نمی‌دانم چرا مسئله را کش می‌دهید چرا که به اسم هر کسی باشد، به اسم دولت است.

با این وجود در رای گیری مجدد، کمتر از نیمی از اعضای مجمع به واگذاری دو ساختمان به استقلال و پرسپولیس رای دادند و بحث واگذاری متوقف شد!

 

** سند مالکیت استقلال و پرسپولیس گم شده است!

اما چندی پیش از برگزاری مجمع، از مدیران استقلال و پرسولیس خواسته شده بود که اگر سندی مبنی بر پرداخت مبلغ خرید این دو ساختمان در اختیار دارند، به هیات رییسه فدراسیون فوتبال ارائه دهند اما هیچ سندی موجود نبود.

رضا افتخاری درباره موجود نبودن سند مالکیت این دو ساختمان در باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت‌: این موضوع به مدیران سابق بر می‌گردد که وضعیت مالکیت را مشخص نکرده‌اند. به طور مثال در باشگاه استقلال سند مالکیت وجود ندارد و به ما می‌گویند که سند مالکیت را به باشگاه تحویل داده‌اند، اما سند در باشگاه نیست. شاید در اختیار یکی از مدیران سابق باشد. به‌ هر حال باید بیایند و بنشیند و تکلیف این موضوع را مشخص کنند.

این صحبت ها در حالی مطرح شده که مشخص است در گم شدن اسناد این دو باشگاه بالاترین نوع بی مسئولیتی صورت گرفته باشد. حتی سند یک ملک عادی در جایی امن برای همیشه قرار می گیرد و دلیلی برای گم شدن آن وجود ندارد چه برسد به سند ساختمان مهم ترین باشگاه های فوتبال ایران.

** دادکان: مالکیت استقلال و پرسپولیس بر این دو ساختمان 99 ساله است

محمد دادکان - رئیس اسبق فدراسیون فوتبال که در زمان او ساختمان ها خریداری شده و به استقلال و پرسپولیس رسید، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ توضیحاتی را در این باره می‌دهد که می تواند موضوع را شفاف‌تر از گذشته کند. 

او ابتدا درباره مخالفت مجمع با واگذاری رایگان این دو ساختمان به استقلال و پرسپولیس و تصاحب و فروش آنها اظهار کرد: این دو ساختمان متعلق به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. در دوران ریاست من بر فدراسیون فوتبال، سه ساختمان خریدیم که به فدراسیون فوتبال، استقلال و پرسپولیس رسید و پول آن را هم خودمان دادیم. هیچ نهاد دولتی‌ای مبلغ خرید را پرداخت نکرده است.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال از واگذاری این ساختمان‌ها به استقلال و پرسپولیس به مدت 99 سال خبر داد و به جی پلاس گفت: هیچ کس نمی‌تواند این دو ساختمان را از این باشگاه‌ها بگیرد. کسانی که این بحث‌ها را وسط می اندازند، دنبال سرگرم کردن مردم هستند. این دو ساختمان به صورت محضری به استقلال و پرسپولیس واگذار شده است.

دادکان درباره اینکه ظاهرا مدیران دو تیم استقلال و پرسپولیس سند مالکیت در دست ندارند نیز، خاطرنشان کرد: دیگر از این خبرها متعجب نمی‌شوم. مدیرانی که در گذشته عهده دار این دو تیم بودند، کار نکردند و شاید مدارک هم در دست آن ها است. شاید دو تیم بتوانند با پی گیری از سازمان ثبت اسناد، مالکیت خود را احراز کنند.

به گزارش جی پلاس؛ اظهارات دادکان مبنی بر انتقال مالکیت دو ساختمان به استقلال و پرسپولیس به صورت محضری، می تواند موضوع را شفاف کند چرا که اگر مدیران استقلال و پرسپولیس از روی سهل انگاری مدرکی در اختیار ندارند، قطعا سند واگذاری دو ساختمان در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موجود خواهد بود.

** علت پافشاری مجمع به فروش این دو ساختمان؟

با وجود اظهارات مدیران سابق فداسیون مبنی بر مالکیت استقلال و پرسپولیس، اعضای مجمع فدراسیون فوتبال فقط سند و مدرک را قبول دارند.

مهدی برادران - رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی، با انتقاد از گزارش حسابرس مستقل، در این باره اظهار کرد: ساختمان دو باشگاه هم مسئله‌ای شده است. اگر فدراسیون نمی‌تواند ساختمان استقلال و پرسپولیس را پس بگیرد، خودمان این کار را می کنیم. این ساختمان ها متعلق به همه فوتبال است نه این دو باشگاه!

به گزارش جی پلاس؛ ظاهرا اعضای مجمع فدراسیون فوتبال هم از اظهارات رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی حمایت کردند تا این پرونده باز و بی سرانجام مانده و به مجمع بعدی موکول شود اما احتمال می رود مدیران استقلال و پرسپولیس بتوانند مدارک لازم را تهیه کرده و مالکیت این ساختمان را بدون دردسر به دست بیاورند.

دیدگاه تان را بنویسید