جی پلاس/ یافته جدید محققان می گوید:

مغز نوجوانان قادر به اولویت بندی کارها نیست!

تحقیقات جدید نشان می دهد مغز نوجوانان به اندازه کافی بالغ نشده است که بتواند وظایف را به درستی تشخیص دهد و به موقع واکنش های درست نشان دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ ساینس نوشت: حتی زمانی که ما نوجوان هستیم، مغز ما هنوز در حال شکل گیری و رشد است. تحقیقات جدید نشان می دهد که مغز نوجوانان به اندازه کافی بالغ نشده که بتواند وظایف را به درستی تشخیص داده و به موقع واکنش نشان دهد. این موضوع شاید دلیل به تاخیر انداختن انجام تکالیف مدرسه توسط نوجوانان را توجیه کند.  

در مطالعه ای که شامل یک بازی واکنش بود، شرکت کنندگانی که بزرگتر بودند نسبت به شرکت کنندگان کوچکتر، عملکرد بهتری در تغییر رویکرد خود، صرف زمان و تلاش بیشتر از خود نشان دادند.

تیمی از دانشگاه هاروارد در ماساچوست تایید کردند که رابطه مشخص و معناداری بین افزایش سن و رشد مغز وجود دارد. آنها می گویند که بین سن افزایش یافته و رشد مغز و بهبود انجام وظایف از لحاظ اهمیتشان  رابطه مشخصی وجود دارد.

کاترین اینزل، پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید که توانایی تنظیم وظایف از لحاظ نقش و اهمیتشان به تدریج در دوران نوجوانی شکل می گیرد.

محققان از 88 داوطلب بین 13 تا 20 ساله درخواست انجام بازی کردند. در این بازی پس از وارد کردن پاسخ صحیح، افراد مقدار کمی پول نقد به عنوان جایزه دریافت می کردند و ارایه پاسخ نادرست به معنای از دست دادن جایزه بود.

همزمان با انجام این بازی، فعالیت های  مغزی داوطلبان اسکن و مشاهده می شد. اسکن ها نشان داد که ناحیه ای با نام شبکه کورتکتواستریاتال بسیار فعال است و نقش مهمی ایفا می کند. این ناحیه از مغز در رفتارها و پاداش ها درگیر است و تا زمان 25 سالگی به طور کامل تکامل نمی یابد. در این پژوهش دانشمندان دریافتند که سیم کشی مغزی برای اولویت بندی در نوجوانان در حال تکامل و شکل گیری است.

دیدگاه تان را بنویسید