جی پلاس/ در نتیجه یک آزمایش علمی مشخص شد؛

کدام بخش مغز دلیل تعصب هواداران فوتبال است؟!

تحقیق جدید چرایی تعصب و رفتار عجیب طرفداران فوتبال را در ناحیه ای از مغز آنها می داند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ مدیکال نوشت: چرا طرفداران ورزش در مورد تیم هایشان اینقدر متعصب هستند؟

تحقیق جدید، پاسخ این سوال را مرتبط با عملکرد مغز افراد می داند. احساس وابستگی و تعلق به گروهی خاص، نیاز اساسی و اولیه بشر است و به عنوان یک ویژگی حیاتی برای تکامل و بقای انسان مطرح می شود. در سال های اخیر مطالعات زیاد صورت گرفته نشان می دهد در تصمیم گیری ها، ما بیشتر منافع اعضای گروه را نسبت به منافع افراد خارج از گروه در نظر می گیریم.

این مطالعه برای اولین بار، عملکرد مغز را که در "انگیزه نوع دوستانه altruistic motivation" در میان طرفداران فوتبال نقش دارد، نشان داد. ام آر آی مغز طرفداران، پایه عصبی این رفتار اجتماعی درون گروهی را نشان داد.

 

محققان، 27  طرفدار  چهار باشگاه محبوب برزیل را مورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش که عملکرد مغز آنها توسط ام آر آی مشاهد می شد، طرفداران باید تصمیم می گرفتند که مبلغ خاصی را به طرفداران ناشناس تیم های فوتبال محبوب خود و یا به افراد غیرهوادار ناشناس هدیه کنند. یک دستگاه ام آر آی، جزییات عملکرد مغز آنها را به منظور شفاف سازی پایه های عصبی انگیزه های درون گروهی و نوع دوستی، ثبت می کرد.

هدف از انجام این مطالعه، بررسی مکانیزم های عصبی است که مسئولیت انگیزه های نوع دوستانه یا آلتوسویی در میان اعضای یک گروه اجتماعی را دارد. طرفداران فوتبال نمونه ای از گروه های طبیعی مانند خانواده و دیگر گروه ها هستند که یک فرصت منحصر به فرد در جهت توسعه تعلق اجتماعی را رشد می دهند.

نتایج آزمایش نشان داد که طرفداران بیشتر ترجیح می دهند مبالغ پول را به طرفداران ناشناس هدیه کنند. قشر اوربیتوفرانتال (MOFC) – ناحیه ای در مغز که در ارزش گذاری های ذهنی بسیار مهم است- در مغز این افراد هنگام تصمیم گیری بسیار فعال بود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید